Lukuvuoden kehittämiskohteet ja tavoitteet

Piek­sä­mäen lu­ki­on ope­tus­jär­jes­te­lyt mah­dol­lis­ta­vat lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­sen 3 vuo­des­sa. Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­set pa­kol­li­set ja val­ta­kun­nal­li­set va­lin­nai­set opin­to­jak­sot py­ri­tään to­teut­ta­maan lähi­o­pe­tus­ryh­mi­nä kai­kis­sa ai­neis­sa. Kai­kil­le yh­tei­set (pa­kol­li­set) opin­to­jak­sot opis­kel­laan kah­des­sa rin­nak­kai­ses­sa ryh­mäs­sä.

Yli­op­pi­las­tut­kin­non tu­lok­sis­sa py­ri­tään saa­vut­ta­maan val­ta­kun­nan kes­ki­arvo. Jat­ko-opin­to­kel­poi­suu­den suh­teen ta­voit­tee­na on, että 90% yli­op­pi­las­tut­kin­non suo­rit­ta­neis­ta ha­kee sa­ma­na vuon­na kou­lu­tuk­seen ja vä­hin­tään 15 % ke­vään yli­oppi­lais­ta saa kor­ke­a­kou­lu­pai­kan to­dis­tus­va­lin­nas­sa.

Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man tuo­te­ke­hit­te­lyä

Syk­syl­lä 2021 uu­sit­tua ope­tus­suun­ni­tel­maan ke­hi­te­tään edel­lis­ten vuo­sien ko­ke­mus­ten ja opis­ke­li­joil­ta saa­dun pa­laut­teen poh­jal­ta.  Ope­tus­suun­ni­tel­ma on laa­dit­tu kou­lu­koh­tais­ten va­lin­nais­ten opin­to­jen osal­ta jous­ta­vak­si. Tun­ti­ja­koon on va­rat­tu mah­dol­li­suus eri oppi­ai­nei­den va­lin­nai­sil­le opin­noil­le ja yh­teis­työ­opin­noil­le sekä kou­lu­koh­tai­sil­le opin­to­jak­soil­le.

 Yh­teis­työ­muo­to­ja kor­ke­a­kou­lu­jen sekä työ­e­lä­män kans­sa ke­hi­te­tään eri oppi­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa mah­dol­li­suuk­sien, tar­peen ja ti­lan­teen mu­kaan. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan hank­ki­maan opin­to­suo­ri­tuk­sia am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luis­ta ja yli­o­pis­tois­ta. Vie­rai­li­joi­ta sekä kor­ke­a­kou­luis­ta että työ­e­lä­mäs­tä ote­taan vas­taan oppi­tun­neil­le ja ta­pah­tu­miin sekä mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan myös kou­lul­ta teh­dään opin­to­ret­kiä lähi­kor­ke­a­kou­lu­jen abi­päi­vil­le.

Oppi­vel­vol­li­suu­den laa­jen­tu­mi­nen on muut­ta­nut toi­min­ta­kult­tuu­ria

Oppi­vel­vol­li­suu­den laa­jen­tu­mi­nen on tuo­nut lu­ki­ol­le uu­sia teh­tä­viä oppi­vel­vol­lis­ten oh­jaus- ja val­von­ta­vas­tuun muo­dos­sa. Opin­to­suo­ri­tus­ten ker­ty­mi­sen ja pois­sa­o­lo­jen seu­raa­mi­sek­si on laa­dit­tu yh­tei­nen toi­min­ta­mal­li, mikä ote­taan käyt­töön luku­vuo­den 2024-2025 alus­sa. Huol­ta­jien kans­sa teh­tä­vän yh­teis­työn kul­tai­se­na peri­aat­tee­na on se, että huol­ta­jiin ol­laan yh­tey­des­sä riit­tä­vän ajois­sa, ett­ei tule on­gel­mia.

Yh­teis­työs­sä TUVA kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jien kans­sa var­mis­te­taan jous­ta­vat ja sau­mat­to­mat siir­ty­mät oppi­lai­tos­ten vä­lil­lä, niin että jo­kai­nen oppi­vel­vol­li­nen löy­tää ky­ky­jen­sä ja vah­vuuk­sien­sa mu­kai­sen opis­ke­lu­pai­kan. Yh­teis­työ­tä ja toi­min­ta­kult­tuu­ria Ete­lä-Sa­von am­mat­ti­o­pis­ton kans­sa yh­tei­sis­sä ti­lois­sa ra­ken­ne­taan pie­nin as­ke­lin kou­lun ar­jes­sa mm. opis­ke­li­ja­kun­tien yh­tei­sil­lä tee­ma­päi­vil­lä.

Han­ke­toi­min­ta

Luku­vuo­den 2024-2025 ai­ka­na ke­hi­te­tään opis­ke­li­joi­den tuen ja hy­vin­voin­nin muo­to­ja ope­tus­hal­li­tuk­sen tu­ke­man lu­ki­ot­semp­pa­ri­hank­keen avul­la. Opis­ke­li­joi­den ma­ta­lan kyn­nyk­sen tuki­muo­dot py­ri­tään va­kiin­nut­ta­maan osak­si lu­ki­on nor­maa­lia toi­min­taa.

Piek­sä­mäen lu­kio on mu­ka­na 17 seu­tu­lu­ki­on käyn­nis­tä­mäs­sä laa­tu­hank­kees­sa, mikä on saa­nut ra­hoi­tus­ta Ope­tus­hal­li­tuk­sen laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­mas­ta. Piek­sä­mäen lu­kio laa­tii hank­keen ai­ka­na laa­dun­hal­lin­taa oh­jaa­van asia­kir­jan, jo­hon koo­taan ver­kos­ton yh­teis­työ­nä hy­viä käy­tän­tei­tä ja toi­min­ta­ta­po­ja. Osa laa­dun­hal­lin­nan käsi­kir­jas­ta laa­di­taan yh­teis­työs­sä hank­kee­seen osal­lis­tu­vien lu­ki­oi­den vä­lil­lä, osa pai­kal­li­ses­ti.

Erityisesti Pieksämäen lukiossa -hankkeessa on tavoitteena kehittää lukiomme toimintakulttuuria siten, että opetushenkilöstö pystyy paremmin tukemaan ja ohjaamaan opiskelijoita oman oppiaineensa opiskeluun liittyvissä vaikeuksissa. Hankkeessa laaditaan opiskelutaitojen ja erityisopetuksen vuosikello, mihin määritellään, millaisia alkukartoituksia eri oppiaineissa tehdään ja millaisia opiskelutaitoja harjoitellaan osana eri oppiaineiden opetusta. Hankkeen aikana tullaan myös uudistamaan oppimisen tuen lomakkeet digitaalisiksi.

“Ta­voit­tee­na on olla ko­tei­hin yh­tey­des­sä riit­tä­vän ajois­sa, ett­ei tule on­gel­mia.”

Luku­vuo­si 2024-2025Piek­sä­mäen lu­ki­on opin­to-opas1.8.2024