Oppimisen tuki ja erityisopetus

Oppimisen tuki

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen suo­rit­ta­mi­nen pe­rus­tuu opis­ke­li­jan ak­tii­vi­suu­teen ja oma-aloit­tei­suu­teen opin­to­jen edis­tä­mi­ses­sä. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da ai­neen­o­pet­ta­jan an­ta­maa tuki­o­pe­tus­ta ja oh­jaus­ta tai/sekä eri­tyis­o­pet­ta­jan an­ta­maa ope­tus­ta, tu­kea ja oh­jaus­ta.

Op­pi­mi­sen tuki on tar­koi­tet­tu ai­neen­o­pe­tuk­sen tu­ek­si niil­le opis­ke­li­joil­le, joil­la on vai­keuk­sia suo­riu­tua opin­nois­taan. Op­pi­mi­sen tu­kea jär­jes­te­tään opis­ke­li­joil­le moni­puo­li­ses­ti, jous­ta­vas­ti ja vaih­to­eh­toi­sia me­ne­tel­miä hyö­dyn­tä­en. Tuki­toi­met to­teu­te­taan ope­tus­hen­ki­lös­tön yh­teis­työ­nä. Lu­ki­ot­semp­pa­rin apua voi käyt­tää tuki­toi­mien to­teut­ta­mi­seen.

Opis­ke­li­jal­la on myös oma vas­tuu ak­tii­vi­ses­ti itse tuo­da esiin ai­neen­o­pet­ta­jil­le, eri­tyis­o­pet­ta­jal­le tai opin­to-oh­jaa­jal­le sel­lai­set op­pi­mi­sen vai­keu­det, jot­ka ei­vät vält­tä­mät­tä tule muu­toin esil­le. Huol­ta­jan ja/tai nuo­ren toi­vees­ta voi­daan pi­tää lu­ki­on alku­vai­hees­sa pa­la­ve­ri, jos­sa ar­vi­oi­daan tuen tar­vet­ta. Opis­ke­li­jal­la ei kui­ten­kaan ole vel­vol­li­suut­ta ot­taa vas­taan op­pi­mi­sen tu­kea.

Tuen tarpeen arviointi

Tuen tar­vet­ta ar­vi­oi­daan lu­kio-opin­to­jen alus­sa. Kaik­ki opis­ke­li­jat te­ke­vät lu­ki­seu­lan ja ma­te­ma­tii­kan alku­kar­toi­tuk­sen. Läh­tö­taso­tes­taus­ta py­ri­tään te­ke­mään myös kiel­ten ja re­aa­li­ai­nei­den en­sim­mäi­sil­lä opin­to­jak­soil­la.

Tuen tar­peen tun­nis­ta­mi­nen voi pe­rus­tua myös pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­ty­es­sä voi­mas­sa ol­lee­seen ja lu­ki­oon siir­ret­tyyn tie­toon tuen tar­pees­ta. Täl­löin tuki­muo­dot suun­ni­tel­laan yh­des­sä opis­ke­li­jan, eri­tyis­o­pet­ta­jan ja tar­vit­ta­es­sa mui­den asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa.

Tuen toteuttaminen

Tuki­toi­met ja nii­den mah­dol­li­set muu­tok­set kir­ja­taan opis­ke­li­jan suos­tu­muk­sel­la hä­nen hen­ki­lö­koh­tai­seen opin­to­suun­ni­tel­maan­sa. Näin tuki­toi­met tu­le­vat ai­neen­o­pet­ta­jien tie­toon ja nii­tä voi­daan to­teut­taa ope­tuk­sen yh­tey­des­sä.

Ai­neen­o­pet­ta­ja ot­taa huo­mi­oon opis­ke­li­jan tuen tar­peet oppi­tun­tien suun­nit­te­lus­sa ja ope­tus­jär­jes­te­lyis­sä, esi­mer­kik­si va­lit­se­mal­la moni­puo­li­sia ope­tus­me­ne­tel­miä ja eriyt­tä­mäl­lä ope­tus­ta.

Ai­neen­o­pet­ta­ja oh­jaa opis­ke­li­joi­ta oman oppi­ai­neen­sa opis­ke­lu­tai­dois­sa ja tie­dot­taa tar­jo­a­mas­taan tuki­o­pe­tuk­ses­ta omil­le ryh­mil­leen. Ai­neen­o­pet­ta­ja kan­nus­taa opis­ke­li­joi­ta tuo­maan esiin tuen tar­peen­sa ja ha­keu­tu­maan tuki­o­pe­tuk­seen. Ai­neen­o­pet­ta­ja kon­sul­toi tar­vit­ta­es­sa eri­tyis­o­pet­ta­jaa kul­le­kin opis­ke­li­jal­le so­pi­vien tuki­muo­to­jen löy­tä­mi­sek­si.

Tuki­muo­to­jen to­teut­ta­mi­ses­sa voi käyt­tää apu­na Piek­sä­mäen lu­ki­on lu­ki­ot­semp­pa­ria.

Erityisopetus

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus eri­tyis­o­pe­tuk­seen, jos edel­lä ku­vat­tu op­pi­mi­sen tuki ei ole riit­tä­vää opis­ke­li­jan tuen tar­pee­seen näh­den ja hän tar­vit­see to­den­net­tu­jen op­pi­mis­vai­keuk­sien tai muun nii­hin rin­nas­tet­ta­van syyn vuok­si eri­tyis­o­pe­tus­ta lu­ki­on oppi­mää­rän suo­rit­ta­mi­sek­si.

To­den­ne­tuil­la op­pi­mis­vai­keuk­sil­la tar­koi­te­taan sel­lai­sia opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta vai­keut­ta­via te­ki­jöi­tä, jot­ka on tun­nis­tet­tu joko pe­rus­o­pe­tuk­sen tai lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na. Nämä te­ki­jät voi­vat joh­tua pit­kä­kes­toi­ses­ta op­pi­mis­vai­keu­des­ta, neu­ro­psy­ki­at­ri­ses­ta vai­keu­des­ta tai muus­ta op­pi­mis­ta hait­taa­vas­ta vam­mas­ta tai sai­rau­des­ta.

Muul­la rin­nas­tet­ta­val­la syyl­lä tar­koi­te­taan ti­lan­tei­ta, jois­sa opis­ke­li­ja tar­vit­si­si eri­tyis­pe­da­go­gis­ta tu­kea jon­kin muun syyn kuin op­pi­mis­vai­keuk­sien, vam­man tai sai­rauk­sien ta­kia. Muu syy voi olla esi­mer­kik­si vai­ke­aan elä­män­ti­lan­tee­seen liit­ty­vä syy, joka vai­keut­taa mer­kit­tä­väs­ti ja pit­kä­kes­toi­ses­ti opis­ke­lua ja op­pi­mis­ta.

Jos oppi­vel­vol­li­sel­la on pää­tös eri­tyi­ses­tä tu­es­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­ty­es­sä, opis­ke­li­jan eri­tyis­lo­pe­tuk­sen tar­ve lu­ki­os­sa sel­vi­te­tään ja ar­vi­oi­daan opin­to­jen al­ka­es­sa.

Kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä te­kee hal­lin­to­pää­tök­sen opis­ke­li­jal­le an­net­ta­vas­ta eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta, kun opis­ke­li­ja tai ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­ja tai lail­li­nen edus­ta­ja pyy­tää sitä kir­jal­li­ses­ti reh­to­ril­ta. Kir­jal­li­ses­sa pyyn­nös­sä tu­lee esit­tää pe­rus­te­lut eri­tyis­o­pe­tuk­sen pää­tök­sel­le.

Opis­ke­li­jaa ja tä­män huol­ta­jaa tai lail­lis­ta edus­ta­jaa kuul­laan hal­lin­to­lain mu­kai­ses­ti en­nen eri­tyis­o­pe­tuk­sen pää­tök­sen te­ke­mis­tä. Kuu­le­mi­seen saa­pu­mat­ta jää­mi­nen ei estä asi­an rat­kai­se­mis­ta. Eri­tyis­o­pe­tuk­sen pää­tös voi olla myön­tei­nen tai kiel­tei­nen.

Tuki ylioppilaskirjoituksissa

Yli­op­pi­las­ko­kei­den mah­dol­li­sia eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä var­ten opis­ke­li­jaa oh­ja­taan tar­vit­ta­vien lau­sun­to­jen hank­ki­mi­ses­sa ja eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen ha­ke­mi­ses­sa yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nal­ta. Reh­to­ri tie­dot­taa kaik­kia opis­ke­li­joi­ta yli­op­pi­las­ko­kei­siin liit­ty­vis­tä tuki­toi­mis­ta ja eri­tyis­jär­jes­te­lyis­tä yli­op­pi­las­tut­kin­toon liit­ty­vien tie­do­tus­ti­lai­suuk­sien ja oppi­tun­tien yh­tey­des­sä.

En­nen kuin ko­ke­las ryh­tyy ha­ke­maan lau­ta­kun­nal­ta eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä ja hank­ki­maan tar­vit­ta­via liit­tei­tä, hä­nen on syy­tä kes­kus­tel­la tar­vit­ta­vis­ta eri­tyis­jär­jes­te­lyis­tä sekä nii­den to­teut­ta­mi­ses­ta lu­ki­on reh­to­rin kans­sa.

Jos ko­ke­laal­la on sai­raus tai vam­ma, vai­kea elä­män­ti­lan­ne tai lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keus, ko­ke­las voi ha­kea myös pel­käs­tään koe­suo­ri­tus­ta hei­ken­tä­vän syyn huo­mi­oi­mis­ta ar­vos­te­lus­sa. Huo­mi­oi­mis­ta ar­vos­te­lus­sa ha­e­taan sa­mal­la lo­mak­keel­la kuin eri­tyis­jär­jes­te­lyi­tä.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja oh­jaa opis­ke­li­jaa tar­vit­ta­vien jat­ko­sel­vi­tys­ten ja lau­sun­to­jen hank­ki­mi­ses­sa yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten eri­tyis­jär­jes­te­ly­hake­mus­ta var­ten. Yh­teis­työ­tä teh­dään ti­lan­ne­koh­tai­ses­ti mui­den asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa.

Eri­tyis­jär­jes­te­ly­ha­ke­mus laa­di­taan pää­sään­töi­ses­ti yh­des­sä opis­ke­li­jan ja eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa, kun kaik­ki tar­vit­ta­vat sel­vi­tyk­set ja lau­sun­not on han­kit­tu. Ha­ke­mus on toi­mi­tet­ta­va lau­ta­kun­taan ke­vään tut­kin­non osal­ta vii­meis­tään 30. mar­ras­kuu­ta ja syk­syn tut­kin­non osal­ta vii­meis­tään 30. huh­ti­kuu­ta.

“Eri­tyis­jär­jes­te­ly­ha­ke­mus on toi­mi­tet­ta­va lau­ta­kun­taan ke­vään tut­kin­non osal­ta vii­meis­tään 30. mar­ras­kuu­ta ja syk­syn tut­kin­non osal­ta vii­meis­tään 30. huh­ti­kuu­ta.”

Luku­vuo­si 2025-2026Piek­sä­mäen lu­ki­on opin­to-opas1.8.2025