Opetussuunnitelma ja koulun ulkopuolella tapahtuva opetus
Opetussuunnitelma
Pieksämäen lukio noudattaa valtioneuvoston hyväksymää tuntijakoa ja Pieksämäen kaupungin lukion opetussuunnitelmaa mikä on otettu käyttöön syksyllä 2021. Nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen oppimäärän laajuus on 150 opintopistettä.
Lukio–opinnot muodostuvat lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (810/2018) liitteen 1 mukaisista pakollisista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista, joita koulutuksen järjestäjän tulee tarjota opiskelijalle. Valtioneuvoston asetuksen mukaisia valtakunnallisia valinnaisia opintoja nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen oppimäärään tulee sisältyä vähintään 20 opintopistettä.
Oppimäärään voi lisäksi sisältyä lukiodiplomeja ja muita valinnaisia opintoja koulutuksen järjestäjän päättämällä tavalla.
Kaikissa oppiaineissa on yhteisiä tavoitteita laaja-alaisesta osaamisesta. Ne liittyvät elämänhallintaan, kuten vuorovaikutus- ja oppimistaitoihin, sekä vastuulliseen vaikuttamiseen, kuten ympäristöön sekä yhteiskunnalliseen ja globaaliin osaamiseen. Tavoitteena on hyvä yleissivistys, kestävän tulevaisuuden rakentaminen ja vahvat jatko-opinto-, työelämä- ja kansainvälisyysvalmiudet.
Kieliohjelma päätetään kuntatasolla. Pieksämäen lukiossa kieliohjelmaan kuuluvat peruskoulun yläluokilta jatkuva toinen kotimainen kieli B1 ruotsi ja seuraavat vieraat kielet: peruskoulun alaluokilta jatkavina kielinä A1 englanti ja A2 saksa, peruskoulun yläluokilta jatkavina B2-kielinä saksa, ranska ja venäjä sekä lukiossa alkavina B3-kielinä saksa, ranska ja venäjä.
Opinto-ohjelmaan voidaan sisällyttää myös muita vieraita kieliä tai niiden johdanto-opintoja mahdollisuuksien ja resurssien mukaan. B2- ja B3- kieliä opetetaan omina ryhminään aina taloudellisen tilanteen niin salliessa. Kielivalintojen loppuun vienti mahdollistetaan etä-, monimuoto- ja virtuaaliopetuksen sekä itsenäisen opiskelun keinoin. Toisen koulutuksen järjestäjän, esim. Seutuopiston tarjoamaa kielten opetusta voidaan lukiossa lukea opintosuoritukseksi.
Lukion vieraskielisten opiskelijoiden oman äidinkielen kehittyminen pyritään turvaamaan. Opetuksessa voidaan hyödyntää kaupungin eri kouluasteiden oppilaille tarjottavia yhteisiä opintoja, joita opettaa äidinkielenään vierasta kieltä puhuva henkilö.
Koulun ulkopuolella tapahtuva opetus
Pääsääntöisesti opinnot suoritetaan oppitunneilla läsnäollen. Opiskelija voi kuitenkin suorittaa opintojaan itsenäisesti tai muissa toisen asteen oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Opiskelijan erilaisissa järjestöissä ja muualla suoritetut opinnot voidaan myös lukea hyväksi opiskelijan lukio-opintoihin. Muissa oppilaitoksissa tai ohjatussa urheiluvalmennuksessa suoritettavista soveltavista opinnoista ja niiden hyväksymisestä opiskelijan opinto-ohjelmaan tulee aina neuvotella etukäteen opinto-ohjaajan ja rehtorin kanssa.
Eri oppiaineissa kannustetaan osallistumaan lukiolaisille järjestettäviin kilpailuihin. Viime vuosina tällaisia kilpailuja ovat olleet mm. valtakunnalliset kielten kirjoituskilpailut sekä MAOL:n ja Jyväskylän yliopiston matemaattisten aineiden kilpailut.
Opintojaksojen sisältöjä on mahdollista syventää erilaisten opintoretkien ja tutustumis- ja vierailukäyntien avulla lähiseudun yhteistyökumppaneiden luokse, korkeakouluihin tai valtakunnallisesti merkittäviin kohteisiin. Kaikki retket toteutetaan opetuslautakunnan hyväksymien ohjeiden mukaisesti.
Ykkös- ja kakkosluokkalaiset tekevät kevätretken ryhmänohjaajien ja oppilaiden yhdessä päättämään kohteeseen kotimaassa. Koulu maksaa retken linja-autokyydit. Muusta koulun ulkopuolisesta opetuksesta laaditaan erillinen suunnitelma, kotimaassa tapahtuvista matkoista päättää rehtori ja ulkomaille suuntautuvista matkoista opetuslautakunta.
Opiskelijat ja opettajat osallistuvat hankesuunnitelman mukaisiin Erasmus+ -hankkeen tapaamisiin ulkomailla, mikäli lukio saa niihin Opetushallituksen rahoituksen.
Erilaiset tempaukset ja tapahtumat värittävät koulutyötä lukuvuoden aikana. Ne suunnitellaan ja toteutetaan opettajakunnan ja opiskelijakunnan sekä muiden yhteistyökumppaneiden yhteistyössä.

