Opinto-ohjaus, tsempparitoiminta ja erityisopetus

Itsetuntemusta ja katse tulevaan

Opin­to-oh­jaus ja tu­tor­toi­min­ta

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­la oli opin­to-oh­jauk­sen oppi­tun­te­ja kol­me ker­taa vii­kos­sa en­sim­mäi­sen pe­ri­o­din ai­ka­na. Jo­kai­sel­la tun­nil­la tu­tus­tut­tiin omaan ryh­mään eri­lais­ten har­joi­tus­ten avul­la. Li­säk­si käy­tiin läpi lu­kio-opin­to­jen suun­nit­te­lua, opis­ke­lu­val­miuk­sia, itse­tun­te­mus­ta ja elä­män­hal­lin­ta­tai­to­ja. Ver­tais­oh­jaa­ji­na toi­mi­neet tu­to­rit pi­ti­vät eri­lai­sia oh­jaus­tuo­ki­oi­ta ja ryh­mäy­ty­mis­har­joi­tuk­sia pit­kin luku­vuot­ta. Tu­to­rit jär­jes­ti­vät ys­tä­vän­päi­vä­nä oh­jel­maa luku­sa­lis­sa yh­des­sä et­si­vän nuo­ri­so­työn ja ku­raat­to­rin kans­sa. Huh­ti­kuun lo­pus­sa tu­to­rit pää­si­vät ret­kel­le Jy­väs­ky­lään kii­tok­sek­si luku­vuo­den työs­tä ja ke­vään -24 Aivo­ter­veys­haas­teen voi­tos­ta. Yk­kö­sis­tä va­lit­tiin ke­vääl­lä uu­det tu­to­rit. Heil­le jär­jes­tet­tiin kou­lu­tus­ta ja seu­raa­van vuo­den suun­nit­te­lu­ko­kouk­sia ke­vään ai­ka­na. Tu­to­rien ve­tä­ji­nä toi­mi­vat Mai­ja Ora­va­la ja Mia Pel­li­nen.

Jo­kai­nen lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja osal­lis­tui ryh­män­oh­jaa­jan haas­tat­te­luun ja opin­to-oh­jaa­jan hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen vä­hin­tään ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na. Ryh­män­oh­jaa­jan kans­sa tu­tus­tut­tiin ja kar­toi­tet­tiin opis­ke­lu­jen su­ju­mis­ta. Opin­to-oh­jaa­jan kans­sa poh­dit­tiin opis­ke­lu­jen ti­lan­net­ta ja mah­dol­li­sia tuen tar­pei­ta sekä suun­nat­tiin kat­set­ta hiu­kan jo tu­le­vai­suu­teen­kin.

Toi­nen opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­so (OP2) pi­det­tiin opis­ke­li­joil­le kes­kel­lä luku­vuot­ta kol­man­nen pe­ri­o­din ai­ka­na. Opin­to­jak­son ta­voit­tee­na oli li­sä­tä itse­tun­te­mus­ta ja tun­nis­taa omia vah­vuuk­sia. Näi­tä tai­to­ja py­rit­tiin hyö­dyn­tä­mään yo- ja jat­ko­suun­ni­tel­mia poh­dit­ta­es­sa sekä työ­e­lä­mä­tai­to­ja har­joi­tel­ta­es­sa. Oppi­tun­neil­la kävi yli kak­si­kym­men­tä vie­rai­li­jaa kor­ke­a­kou­luis­ta, jo­ten esil­lä oli yli nel­jä­kym­men­tä eri alaa. Li­säk­si oppi­tun­neil­la kävi työ­e­lä­män ja jär­jes­tö­jen edus­ta­jia ker­to­mas­sa kesä­työ­mah­dol­li­suuk­sis­ta ja työ­e­lä­mä­tai­dois­ta. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja kävi opin­to-oh­jaa­jan kans­sa oh­jaus­kes­kus­te­lun, jos­sa tee­moi­na oli­vat yli­op­pi­las­koe­suun­ni­tel­ma, abi­vuo­den opin­to­va­lin­nat sekä jat­ko-opin­not.

Abi­tu­rient­tien opin­to-oh­jauk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin ura­oh­jauk­seen, yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin ja jat­ko-opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen. Opis­ke­li­jat kä­vi­vät opin­to-oh­jaa­jien luo­na te­ke­mäs­sä ti­lan­ne­kar­toi­tuk­sen ja laa­ti­mas­sa suun­ni­tel­mia. Luku­vuo­den ai­ka­na jär­jes­tet­tiin abi-in­fo­ja eri­lai­sis­ta ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­ta, jois­sa oli­vat mu­ka­na myös et­si­vät nuo­ri­so­työn­te­ki­jät ja ku­raat­to­ri.

Eri­tyis­o­pe­tus

Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin opis­ke­li­joi­den mah­dol­lis­ten haas­tei­den kar­toit­ta­mi­seen. Kai­kil­le opis­ke­li­joil­le teh­tiin lu­ki­seu­la ja ma­te­ma­tii­kan osaa­mi­sen kar­toi­tus. Ope­tus­ta ja op­pi­mi­sen tu­kea suun­ni­tel­tiin tu­los­ten poh­jal­ta. Jo­kai­nen en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja kes­kus­te­li eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa tuen tar­peis­ta ja sai tar­vit­ta­es­sa hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta op­pi­mi­sen pul­miin.

Hy­vin­voin­tia py­rit­tiin luku­vuo­den ai­ka­na li­sää­mään eri­lais­ten yh­tei­söl­lis­ten ta­pah­tu­mien avul­la. En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin syk­syl­lä yh­tei­nen hy­vin­voin­ti­päi­vä Par­ta­har­jun upeis­sa mai­se­mis­sa. Tu­to­rit oli­vat mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa ja to­teut­ta­mas­sa päi­vää. Ke­vääl­lä to­teu­tet­tiin toi­nen hy­vin­voin­ti­ta­pah­tu­ma yk­kö­sil­le Loma­kes­kus Re­von­tu­les­sa kei­lail­len ja gol­fa­ten. Kak­kos­ten ret­ki suun­tau­tui Jy­väs­ky­lään, mis­sä oh­jel­mas­sa oli kii­pei­lyä tai mu­se­o­vie­rai­lu ja yli­o­pis­to­kes­kuk­seen tu­tus­tu­mis­ta.

Lu­ki­ot­semp­pa­ri­toi­min­ta 

Lu­ki­ot­semp­pa­ri­toi­min­ta on va­kiin­tu­nut osak­si Piek­sä­mäen lu­ki­on ar­kea. Tsemp­pa­ri­na on toi­mi­nut Mai­ja Ora­va­la. Toi­min­ta on en­nal­ta­eh­käi­se­vää työ­tä, jol­la tu­e­taan nuo­ria op­pi­mi­sen haas­teis­sa, opis­ke­li­joi­den jak­sa­mis­ta ja ra­ken­ne­taan myön­teis­tä kou­lu­ilma­pii­riä ja opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta yh­des­sä mui­den toi­mi­joi­den kans­sa. 

Tsemp­pa­ri­toi­min­ta on pi­tä­nyt si­säl­lään mm. oppi­tun­neil­la mu­ka­na oloa, pien­ryh­mä- ja yk­si­lö­työs­ken­te­lyä sekä tsemp­paa­mis­ta läk­sy­jen ja räs­ti­hom­mien te­ke­mi­ses­sä. Läk­sy­paja ja ma­tik­ka­kah­vi­la on pyö­ri­nyt tors­tai­sin ja sitä on pi­det­ty yh­des­sä ma­te­ma­tii­kan­o­pet­ta­ja Han­na Vou­ti­lai­sen kans­sa.  

Toi­min­ta­ker­to­mus 2024-2025Tou­ko­kuu 202531.5.2025