Opinto-ohjaus, tsempparitoiminta ja erityisopetus
Itsetuntemusta ja katse tulevaan
Opinto-ohjaus ja tutortoiminta
Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla oli opinto-ohjauksen oppitunteja kolme kertaa viikossa ensimmäisen periodin aikana. Jokaisella tunnilla tutustuttiin omaan ryhmään erilaisten harjoitusten avulla. Lisäksi käytiin läpi lukio-opintojen suunnittelua, opiskeluvalmiuksia, itsetuntemusta ja elämänhallintataitoja. Vertaisohjaajina toimineet tutorit pitivät erilaisia ohjaustuokioita ja ryhmäytymisharjoituksia pitkin lukuvuotta. Tutorit järjestivät ystävänpäivänä ohjelmaa lukusalissa yhdessä etsivän nuorisotyön ja kuraattorin kanssa. Huhtikuun lopussa tutorit pääsivät retkelle Jyväskylään kiitokseksi lukuvuoden työstä ja kevään -24 Aivoterveyshaasteen voitosta. Ykkösistä valittiin keväällä uudet tutorit. Heille järjestettiin koulutusta ja seuraavan vuoden suunnittelukokouksia kevään aikana. Tutorien vetäjinä toimivat Maija Oravala ja Mia Pellinen.
Jokainen lukion ensimmäisen vuoden opiskelija osallistui ryhmänohjaajan haastatteluun ja opinto-ohjaajan henkilökohtaiseen ohjaukseen vähintään kerran lukuvuoden aikana. Ryhmänohjaajan kanssa tutustuttiin ja kartoitettiin opiskelujen sujumista. Opinto-ohjaajan kanssa pohdittiin opiskelujen tilannetta ja mahdollisia tuen tarpeita sekä suunnattiin katsetta hiukan jo tulevaisuuteenkin.
Toinen opinto-ohjauksen opintojakso (OP2) pidettiin opiskelijoille keskellä lukuvuotta kolmannen periodin aikana. Opintojakson tavoitteena oli lisätä itsetuntemusta ja tunnistaa omia vahvuuksia. Näitä taitoja pyrittiin hyödyntämään yo- ja jatkosuunnitelmia pohdittaessa sekä työelämätaitoja harjoiteltaessa. Oppitunneilla kävi yli kaksikymmentä vierailijaa korkeakouluista, joten esillä oli yli neljäkymmentä eri alaa. Lisäksi oppitunneilla kävi työelämän ja järjestöjen edustajia kertomassa kesätyömahdollisuuksista ja työelämätaidoista. Jokainen opiskelija kävi opinto-ohjaajan kanssa ohjauskeskustelun, jossa teemoina olivat ylioppilaskoesuunnitelma, abivuoden opintovalinnat sekä jatko-opinnot.
Abiturienttien opinto-ohjauksessa keskityttiin uraohjaukseen, ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintoihin hakeutumiseen. Opiskelijat kävivät opinto-ohjaajien luona tekemässä tilannekartoituksen ja laatimassa suunnitelmia. Lukuvuoden aikana järjestettiin abi-infoja erilaisista ajankohtaisista aiheista, joissa olivat mukana myös etsivät nuorisotyöntekijät ja kuraattori.
Erityisopetus
Erityisopetuksessa keskityttiin opiskelijoiden mahdollisten haasteiden kartoittamiseen. Kaikille opiskelijoille tehtiin lukiseula ja matematiikan osaamisen kartoitus. Opetusta ja oppimisen tukea suunniteltiin tulosten pohjalta. Jokainen ensimmäisen vuoden opiskelija keskusteli erityisopettajan kanssa tuen tarpeista ja sai tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta oppimisen pulmiin.
Hyvinvointia pyrittiin lukuvuoden aikana lisäämään erilaisten yhteisöllisten tapahtumien avulla. Ensimmäisen vuoden opiskelijoille järjestettiin syksyllä yhteinen hyvinvointipäivä Partaharjun upeissa maisemissa. Tutorit olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa päivää. Keväällä toteutettiin toinen hyvinvointitapahtuma ykkösille Lomakeskus Revontulessa keilaillen ja golfaten. Kakkosten retki suuntautui Jyväskylään, missä ohjelmassa oli kiipeilyä tai museovierailu ja yliopistokeskukseen tutustumista.
Lukiotsempparitoiminta
Lukiotsempparitoiminta on vakiintunut osaksi Pieksämäen lukion arkea. Tsempparina on toiminut Maija Oravala. Toiminta on ennaltaehkäisevää työtä, jolla tuetaan nuoria oppimisen haasteissa, opiskelijoiden jaksamista ja rakennetaan myönteistä kouluilmapiiriä ja opiskelijoiden osallisuutta yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Tsempparitoiminta on pitänyt sisällään mm. oppitunneilla mukana oloa, pienryhmä- ja yksilötyöskentelyä sekä tsemppaamista läksyjen ja rästihommien tekemisessä. Läksypaja ja matikkakahvila on pyörinyt torstaisin ja sitä on pidetty yhdessä matematiikanopettaja Hanna Voutilaisen kanssa.


