Opintojen arviointi

Opintojen arviointi

Jo­kai­sen opin­to­jak­son alus­sa opis­ke­li­jal­le sel­vi­te­tään ar­vi­oin­nin ja arvo­sa­nan muo­dos­ta­mi­sen pe­rus­teet. Opet­ta­jal­la on ol­ta­va riit­tä­väs­ti arvo­sa­nan mää­rää­mi­sen poh­jak­si opis­ke­li­jan an­ta­mia näyt­tö­jä  op­pi­mi­ses­taan ja osaa­mi­ses­taan. Opin­to­jak­son arvo­sana voi­daan mää­ri­tel­lä vas­ta kun ar­vi­oin­nin edel­ly­tyk­sen täyt­ty­vät.

Myös arvo­sana nel­jä edel­lyt­tää aina riit­tä­vää näyt­töä. Pois­sa­olo ope­tuk­ses­ta ja tyh­jä vas­taus­pa­pe­ri pa­kol­li­ses­sa päät­tö­vii­kon ko­kees­sa ei­vät osoi­ta opet­ta­jal­le opis­ke­li­jan osaa­mis­ta­soa.

Arvosana P

Opis­ke­li­ja voi saa­da mo­duu­lin/opin­to­jak­son arvo­sa­nak­si P-mer­kin­nän. Tämä tar­koit­taa, että ar­vi­oin­nin edel­ly­tyk­set ei­vät ole täyt­ty­neet. Pää­sään­tö­nä on, että puut­teel­li­set osa­suo­ri­tuk­set on sel­vi­tet­tä­vä  seu­raa­vaan päät­tö­viik­koon men­nes­sä.

Arvosana K

Arvo­sana K tar­koit­taa, että opis­ke­li­jan opin­to­jak­son suo­ri­tus on kes­key­ty­nyt esim. lii­an suu­ren pois­sa­olo­mää­rän vuok­si. Täl­löin opin­to­jak­so on suo­ri­tet­ta­va myö­hem­min uu­del­leen, mi­kä­li sii­tä ai­koo saa­da mer­kin­nän to­dis­tuk­seen­sa.

Oppi­vel­vol­li­nen saa en­nen opin­to­jak­son kes­key­ty­mis­tä ai­neen­o­pet­ta­jal­ta kes­keyt­tä­mis­vaa­ra -mer­kin­nän Wil­maan, jot­ta voi kor­ja­ta toi­min­taa tai teh­dä hy­väk­syt­tä­vän sel­vi­tyk­sen pois­sa­o­lois­taan.

Oppimäärän arvosana

Kun­kin oppi­ai­neen oppi­mää­rän arvo­sana muo­dos­tuu pa­kol­lis­ten ja ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa mää­ri­tel­ty­jen val­ta­kun­nal­lis­ten mo­duu­lien/opin­to­jak­so­jen arit­meet­ti­se­na kes­ki­ar­vo­na. Tätä arvo­sa­naa on mah­dol­lis­ta ko­rot­taa eril­li­ses­sä kuu­lus­te­lus­sa saa­dun näy­tön, opet­ta­jan har­kin­nan tai opis­ke­li­jan an­ta­mien mui­den lisä­näyt­tö­jen pe­rus­teel­la. Lisä­näy­töt voi­vat olla esim. oppi­ai­nee­seen liit­ty­viä kou­lu­koh­tai­sia opin­to­jak­so­ja. Päät­tö­ar­vi­oin­nis­ta päät­tä­vät reh­to­ri ja opis­ke­li­jan opet­ta­jat yh­des­sä.

Saa­dak­seen oppi­ai­neen oppi­mää­rän hy­väk­sy­tys­ti suo­ri­te­tuk­si opis­ke­li­jan on suo­ri­tet­ta­va pää­osa oppi­ai­neen opin­nois­ta hy­väk­sy­tys­ti.  Opis­ke­li­jal­la voi olla to­dis­tuk­ses­saan yh­des­sä ai­nees­sa hy­lät­ty­jä pa­kol­li­sia ja va­lin­nai­sia opin­to­pis­tei­tä enin­tään seu­raa­vas­ti:

Monipuolista arviointia

Lu­ki­os­sa arvo­sa­no­jen tu­lee pe­rus­tua moni­puo­li­seen näyt­töön ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta. Tuo­tos­ten li­säk­si ha­vain­noi­daan itse op­pi­mis­pro­ses­sia ja työs­ken­te­lyä, ja pe­rin­tei­sen ar­vi­oin­nin rin­nal­la voi­daan pi­tää opet­ta­jan ja opis­ke­li­jan kes­kus­te­lu­ja. Opis­ke­li­joi­den itse­tun­te­mus­ta ke­hi­te­tään ja opis­ke­lu­tai­to­jen ar­vi­oin­tia to­teu­te­taan itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­nil­la. Eri oppi­ai­nei­den si­sään on ra­ken­net­tu myös laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­ta.

Laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta ar­vi­oi­daan opin­to­jak­soit­tain.

“Oppi­vel­vol­li­nen saa en­nen opin­to­jak­son kes­key­ty­mis­tä ai­neen­o­pet­ta­jal­ta kes­keyt­tä­mis­vaa­ra -il­moi­tuk­sen, jot­ta voi kor­ja­ta toi­min­taa tai teh­dä hy­väk­syt­tä­vän sel­vi­tyk­sen pois­sa­o­lois­taan.”

Luku­vuo­si 2024-2025Piek­sä­mäen lu­ki­on opin­to-opas1.8.2024