Opintojen arviointi
Jokaisen opintojakson alussa opiskelijalle selvitetään arvioinnin ja arvosanan muodostamisen perusteet. Opettajalla on oltava riittävästi arvosanan määräämisen pohjaksi opiskelijan antamia näyttöjä oppimisestaan ja osaamisestaan. Opintojakson arvosana voidaan määritellä vasta kun arvioinnin edellytyksen täyttyvät.
Myös arvosana neljä edellyttää aina riittävää näyttöä. Poissaolo opetuksesta ja tyhjä vastauspaperi pakollisessa päättöviikon kokeessa eivät osoita opettajalle opiskelijan osaamistasoa.
Arvosana P
Opiskelija voi saada moduulin/opintojakson arvosanaksi P-merkinnän. Tämä tarkoittaa, että arvioinnin edellytykset eivät ole täyttyneet. Pääsääntönä on, että puutteelliset osasuoritukset on selvitettävä seuraavaan päättöviikkoon mennessä.
Arvosana K
Arvosana K tarkoittaa, että opiskelijan opintojakson suoritus on keskeytynyt esim. liian suuren poissaolomäärän vuoksi. Tällöin opintojakso on suoritettava myöhemmin uudelleen, mikäli siitä aikoo saada merkinnän todistukseensa.
Oppivelvollinen saa ennen opintojakson keskeytymistä aineenopettajalta keskeyttämisvaara -merkinnän Wilmaan, jotta voi korjata toimintaa tai tehdä hyväksyttävän selvityksen poissaoloistaan.
Oppimäärän arvosana
Kunkin oppiaineen oppimäärän arvosana muodostuu pakollisten ja opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjen valtakunnallisten moduulien/opintojaksojen aritmeettisena keskiarvona. Tätä arvosanaa on mahdollista korottaa erillisessä kuulustelussa saadun näytön, opettajan harkinnan tai opiskelijan antamien muiden lisänäyttöjen perusteella. Lisänäytöt voivat olla esim. oppiaineeseen liittyviä koulukohtaisia opintojaksoja. Päättöarvioinnista päättävät rehtori ja opiskelijan opettajat yhdessä.
Saadakseen oppiaineen oppimäärän hyväksytysti suoritetuksi opiskelijan on suoritettava pääosa oppiaineen opinnoista hyväksytysti. Opiskelijalla voi olla todistuksessaan yhdessä aineessa hylättyjä pakollisia ja valinnaisia opintopisteitä enintään seuraavasti:
- 0 kun opintopisteitä on 2-5
- 2 kun opintopisteitä on 6-11
- 4 kun opintopisteitä on 12-17
- 6 kun opintopisteitä on 18 tai enemmän
Monipuolista arviointia
Lukiossa arvosanojen tulee perustua monipuoliseen näyttöön tavoitteiden saavuttamisesta. Tuotosten lisäksi havainnoidaan itse oppimisprosessia ja työskentelyä, ja perinteisen arvioinnin rinnalla voidaan pitää opettajan ja opiskelijan keskusteluja. Opiskelijoiden itsetuntemusta kehitetään ja opiskelutaitojen arviointia toteutetaan itse- ja vertaisarvioinnilla. Eri oppiaineiden sisään on rakennettu myös laaja-alaisen osaamisen arviointiperusteita.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumista arvioidaan opintojaksoittain.
Lukuvuosi 2024-2025Pieksämäen lukion opinto-opas1.8.2024