Opinto-ohjaus ja erityisopetus

Itsetuntemusta ja katse tulevaan

Opin­to-oh­jaus

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­la oli opin­to-oh­jauk­sen oppi­tun­te­ja en­sim­mäi­ses­sä pe­ri­o­dis­sa. Jo­kai­sel­la tun­nil­la tu­tus­tut­tiin omaan ryh­mään eri­lais­ten har­joi­tus­ten avul­la. Li­säk­si käy­tiin läpi lu­kio-opin­to­jen suun­nit­te­lua, opis­ke­lu­tai­toja, itse­tun­te­mus­ta ja elä­män­hal­lin­ta­tai­to­ja. Lähi­oh­jaa­ji­na toi­mi­neet tu­to­rit pi­ti­vät eri­lai­sia oh­jaus­tuo­ki­oi­ta ja ryh­mäy­ty­mis­har­joi­tuk­sia.

Jo­kai­nen lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja osal­lis­tui ryh­män­oh­jaa­jan haas­tat­te­luun ja opin­to-oh­jaa­jan hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen vä­hin­tään ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na. Opin­to-oh­jaa­jan kans­sa poh­dit­tiin opis­ke­lu­jen su­ju­mis­ta ja mah­dol­li­sia tuen tar­pei­ta sekä suun­nat­tiin kat­set­ta hiu­kan jo tu­le­vai­suu­teen­kin.

Ke­vään ai­ka­na saim­me yk­kö­sis­tä mah­ta­van po­ru­kan uu­sik­si tu­to­reik­si. Tu­to­rim­me osal­lis­tui­vat Eu­roo­pan neu­ro­lo­gi­yh­dis­tyk­sen aivo­ter­veys­haas­tee­seen suun­nit­te­le­mal­la ja to­teut­ta­mal­la vi­de­on aivo­ter­vey­des­tä. Vi­deo oli niin on­nis­tu­nut, että tu­to­rim­me voit­ti­vat toi­sen as­teen pää­pal­kin­non kil­pai­lus­sa ja he pää­si­vät pal­kin­non haku­mat­kal­le Hel­sin­kiin. Tu­to­rien ve­tä­ji­nä toi­mi­vat Mai­ja Ora­va­la ja Mia Pel­li­nen.

Toi­nen opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­so (OP2) pi­det­tiin toi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le kes­kel­lä luku­vuot­ta kah­den pe­ri­o­din ai­ka­na. Opin­to­jak­son ta­voit­tee­na oli li­sä­tä itse­tun­te­mus­ta ja tun­nis­taa omia vah­vuuk­sia. Näi­tä tai­to­ja py­rit­tiin hyö­dyn­tä­mään yo- ja jat­ko­suun­ni­tel­mia poh­dit­ta­es­sa sekä työ­e­lä­mä­tai­to­ja har­joi­tel­ta­es­sa. Oppi­tun­neil­la kävi yli kak­si­kym­men­tä vie­rai­li­jaa . Li­säk­si oppi­tun­neil­la kävi työ­e­lä­män edus­ta­jia ja jär­jes­tö­jä ker­to­mas­sa kesä­työ­mah­dol­li­suuk­sis­ta ja työ­e­lä­mä­tai­dois­ta. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja kävi opin­to-oh­jaa­jan kans­sa oh­jaus­kes­kus­te­lun, jos­sa tee­moi­na oli­vat yli­op­pi­las­koe­suun­ni­tel­ma, abi­vuo­den kurs­si­va­lin­nat sekä jat­ko-opin­not.

Abi­tu­rient­tien opin­to-oh­jauk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin ura­oh­jauk­seen, yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin ja jat­ko-opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen. Opis­ke­li­jat kä­vi­vät ah­ke­ras­ti opin­to-oh­jaa­jan luo­na poh­ti­mas­sa vaih­to­eh­to­jaan. Luku­vuo­den ai­ka­na jär­jes­tet­tiin abi-in­fo­ja eri­lai­sis­ta ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­ta, jois­sa oli­vat mu­ka­na myös et­si­vät nuo­ri­so­työn­te­ki­jät ja ku­raat­to­ri.

Eri­tyis­o­pe­tus

Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin opis­ke­li­joi­den mah­dol­lis­ten haas­tei­den kar­toit­ta­mi­seen. Kai­kil­le opis­ke­li­joil­le teh­tiin lu­ki­seu­la ja ma­te­ma­tii­kan osaa­mi­sen kar­toi­tus. Ope­tus­ta ja tu­kea suun­ni­tel­tiin tu­los­ten poh­jal­ta. Jo­kai­nen en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja kes­kus­te­li eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa tuen tar­peis­ta ja sai tar­vit­ta­es­sa hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta op­pi­mi­sen pul­miin.

Hy­vin­voin­tia py­rit­tiin luku­vuo­den ai­ka­na li­sää­mään eri­lais­ten yh­tei­söl­lis­ten ta­pah­tu­mien avul­la. En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin syk­syl­lä yh­tei­nen hy­vin­voin­ti­päi­vä Par­ta­har­jun ku­van­kau­niis­sa mai­se­mis­sa. Tu­to­rei­ta oli­vat mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa ja to­teut­ta­mas­sa päi­vää. Ke­vääl­lä to­teu­tet­tiin toi­nen hy­vin­voin­ti­ta­pah­tu­ma Loma­kes­kus Re­von­tu­les­sa kei­lail­len ja gol­fa­ten.

Lu­ki­ot­semp­pa­ri­toi­min­ta 

Piek­sä­mäen lu­ki­ol­la on al­ka­nut tänä vuon­na lu­ki­ot­semp­pa­ri­toi­min­ta. Tsemp­pa­ri­na on toi­mi­nut Mai­ja Ora­va­la. Toi­min­ta on en­nal­ta­eh­käi­se­vää työ­tä, jol­la tu­e­taan nuo­ria op­pi­mi­sen haas­teis­sa, opis­ke­li­joi­den jak­sa­mis­ta ja ra­ken­ne­taan myön­teis­tä kou­lu­ilma­pii­riä ja opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta yh­des­sä mui­den toi­mi­joi­den kans­sa.

Tsemp­pa­ri­toi­min­ta on pi­tä­nyt si­säl­lään mm. oppi­tun­neil­la mu­ka­na oloa, pien­ryh­mä- ja yk­si­lö­työs­ken­te­lyä sekä tsemp­paa­mis­ta läk­sy­jen te­ke­mi­ses­sä. Luku­vuo­den ai­ka­na pi­det­tiin ma­tik­ka­kah­vi­laa ja läk­sy­pa­jaa tors­tai-ilta­päi­vi­sin. Pa­jois­sa oli tar­jol­la tu­kea ma­te­ma­tii­kan op­pi­mi­seen väli­pa­lan kera. Kah­vi­las­sa tou­hut­tiin ma­ti­kan tai mui­den teh­tä­vien pa­ris­sa mu­ka­van ren­nos­sa ilma­pii­ris­sä. Vä­lil­lä ma­tik­ka­kah­vi­las­sa yri­tet­tiin rat­kais­ta pako­peli ja voit­ta­jat pal­kit­tiin hui­kein pal­kin­noin.

Hel­mi­kuus­sa jär­jes­tet­tiin ys­tä­vän­päi­vä­ta­pah­tu­ma yh­des­sä psy­ko­lo­gi­an kurs­si­lais­ten kans­sa.

Lu­ki­oon saa­tiin ke­vääl­lä uusi pin­gis­pöy­tä.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2023-2024Kesä­kuu 20241.6.2024