Opinto-ohjaus
Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla oli opinto-ohjauksen oppitunteja ensimmäisessä periodissa. Jokaisella tunnilla tutustuttiin omaan ryhmään erilaisten harjoitusten avulla. Lisäksi käytiin läpi lukio-opintojen suunnittelua, opiskelutaitoja, itsetuntemusta ja elämänhallintataitoja. Lähiohjaajina toimineet tutorit pitivät erilaisia ohjaustuokioita ja ryhmäytymisharjoituksia.
Jokainen lukion ensimmäisen vuoden opiskelija osallistui ryhmänohjaajan haastatteluun ja opinto-ohjaajan henkilökohtaiseen ohjaukseen vähintään kerran lukuvuoden aikana. Opinto-ohjaajan kanssa pohdittiin opiskelujen sujumista ja mahdollisia tuen tarpeita sekä suunnattiin katsetta hiukan jo tulevaisuuteenkin.
Kevään aikana saimme ykkösistä mahtavan porukan uusiksi tutoreiksi. Tutorimme osallistuivat Euroopan neurologiyhdistyksen aivoterveyshaasteeseen suunnittelemalla ja toteuttamalla videon aivoterveydestä. Video oli niin onnistunut, että tutorimme voittivat toisen asteen pääpalkinnon kilpailussa ja he pääsivät palkinnon hakumatkalle Helsinkiin. Tutorien vetäjinä toimivat Maija Oravala ja Mia Pellinen.
Toinen opinto-ohjauksen opintojakso (OP2) pidettiin toisen vuoden opiskelijoille keskellä lukuvuotta kahden periodin aikana. Opintojakson tavoitteena oli lisätä itsetuntemusta ja tunnistaa omia vahvuuksia. Näitä taitoja pyrittiin hyödyntämään yo- ja jatkosuunnitelmia pohdittaessa sekä työelämätaitoja harjoiteltaessa. Oppitunneilla kävi yli kaksikymmentä vierailijaa . Lisäksi oppitunneilla kävi työelämän edustajia ja järjestöjä kertomassa kesätyömahdollisuuksista ja työelämätaidoista. Jokainen opiskelija kävi opinto-ohjaajan kanssa ohjauskeskustelun, jossa teemoina olivat ylioppilaskoesuunnitelma, abivuoden kurssivalinnat sekä jatko-opinnot.
Abiturienttien opinto-ohjauksessa keskityttiin uraohjaukseen, ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintoihin hakeutumiseen. Opiskelijat kävivät ahkerasti opinto-ohjaajan luona pohtimassa vaihtoehtojaan. Lukuvuoden aikana järjestettiin abi-infoja erilaisista ajankohtaisista aiheista, joissa olivat mukana myös etsivät nuorisotyöntekijät ja kuraattori.
Erityisopetus
Erityisopetuksessa keskityttiin opiskelijoiden mahdollisten haasteiden kartoittamiseen. Kaikille opiskelijoille tehtiin lukiseula ja matematiikan osaamisen kartoitus. Opetusta ja tukea suunniteltiin tulosten pohjalta. Jokainen ensimmäisen vuoden opiskelija keskusteli erityisopettajan kanssa tuen tarpeista ja sai tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta oppimisen pulmiin.
Hyvinvointia pyrittiin lukuvuoden aikana lisäämään erilaisten yhteisöllisten tapahtumien avulla. Ensimmäisen vuoden opiskelijoille järjestettiin syksyllä yhteinen hyvinvointipäivä Partaharjun kuvankauniissa maisemissa. Tutoreita olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa päivää. Keväällä toteutettiin toinen hyvinvointitapahtuma Lomakeskus Revontulessa keilaillen ja golfaten.
Lukiotsempparitoiminta
Pieksämäen lukiolla on alkanut tänä vuonna lukiotsempparitoiminta. Tsempparina on toiminut Maija Oravala. Toiminta on ennaltaehkäisevää työtä, jolla tuetaan nuoria oppimisen haasteissa, opiskelijoiden jaksamista ja rakennetaan myönteistä kouluilmapiiriä ja opiskelijoiden osallisuutta yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Tsempparitoiminta on pitänyt sisällään mm. oppitunneilla mukana oloa, pienryhmä- ja yksilötyöskentelyä sekä tsemppaamista läksyjen tekemisessä. Lukuvuoden aikana pidettiin matikkakahvilaa ja läksypajaa torstai-iltapäivisin. Pajoissa oli tarjolla tukea matematiikan oppimiseen välipalan kera. Kahvilassa touhuttiin matikan tai muiden tehtävien parissa mukavan rennossa ilmapiirissä. Välillä matikkakahvilassa yritettiin ratkaista pakopeli ja voittajat palkittiin huikein palkinnoin.
Helmikuussa järjestettiin ystävänpäivätapahtuma yhdessä psykologian kurssilaisten kanssa.
Toimintakertomus 2023-2024Kesäkuu 20241.6.2024