Reaaliaineet

Monipuolista toimintaa ja tekemistä

Uskonto

Us­kon­non opin­to­jak­soil­la on ol­lut kak­si opet­ta­jaa. Timo Vou­ti­lai­nen vas­ta­si 1-2 -opin­to­jak­so­jen li­säk­si toi­sen 3. opin­to­jak­son ope­tuk­ses­ta. Opin­to­jak­soil­la 3-5 opet­ta­ja­na toi­mi Su­san­na El­si­lä.

Kai­kil­la opin­to­jak­soil­la to­teu­tet­tiin moni­puo­li­ses­ti eri­lai­sia pe­da­go­gi­sia me­ne­tel­miä, ku­ten yk­si­lö-, pari- ja ryh­mä­töi­tä. Li­säk­si saim­me jär­jes­tet­tyä joi­ta­kin vie­rai­lu­ja ja vie­rai­li­joi­ta oppi­tun­neil­le.

Us­kon­non 3. opin­to­jak­sol­la vie­rai­li tänä vuon­na te­o­so­fi­sia ihan­tei­ta käy­tän­nös­sä to­teut­ta­van Väi­nö­lä -yh­tei­sön edus­ta­jia. Hei­dän li­säk­seen oppi­tun­nil­la vie­rai­li in­ti­a­lai­nen Ga­gan­deep Singh ker­to­mas­sa sik­his­mis­tä omas­sa elä­mäs­sään. 4. opin­to­jak­sol­la puo­les­taan teh­tiin yh­teis­työ­tä ku­vaa­ma­tai­teen kans­sa, kun ku­vaa­ma­tai­don opet­ta­ja Mai­ja Ora­va­la piti oppi­tun­nin us­kon­nol­li­ses­ta ark­ki­teh­tuu­ris­ta. Sa­mal­la opin­to­jak­sol­la pääs­tiin vie­rai­le­maan Piek­sä­mäen or­to­dok­si­ses­sa kir­kos­sa.

Elämänkatsomustieto

Pa­kol­li­sia elä­män­kat­so­mus­tie­don opin­to­jak­so­jaon voi­nut suo­rit­taa kon­tak­ti­o­pe­tuk­se­na. Osa opis­ke­li­jois­ta on suo­rit­ti it­se­näi­ses­ti myös elä­män­kat­so­mus­tie­don sy­ven­tä­viä opin­to­jak­so­ja ja osal­lis­tui elä­män­kat­so­mus­tie­don yli­op­pi­las­ko­kee­seen. 

Oppi­tun­neil­la on poh­dit­tu Stu­de­on ma­te­ri­aa­lien poh­jal­ta moni­puo­li­ses­ti muun mu­as­sa maa­il­man­kat­so­muk­sel­li­sia ja iden­ti­tee­ttiin liit­ty­viä asi­oi­ta ku­ten ar­vo­ja, asen­tei­ta ja us­ko­muk­sia. Itse­tun­te­muk­sen ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen vah­vis­tu­mi­sen li­säk­si elä­män­kat­so­mus­tie­don opis­ke­lu edis­tää poik­ki­tie­teel­li­sen luon­teen­sa an­si­os­ta moni­tie­teis­tä osaa­mis­ta.

Psykologia 

Psy­ko­lo­gi­an va­lin­nais­o­pin­to­jak­sois­ta lu­ki­os­sam­me oli tar­jol­la kon­tak­ti­o­pe­tuk­se­na val­ta­kun­nal­lis­ten sy­ven­tä­vien opin­to­jak­so­jen li­säk­si psy­ko­lo­gi­an yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­men­ta­va ker­taus­o­pin­to­jak­so. Kai­kil­la opin­to­jak­soil­la py­ri­tään so­vel­ta­maan psy­ko­lo­gis­ta tut­ki­mus­tie­toa niin opis­ke­li­joi­den omaan elä­mään kuin mui­hin tie­teen­a­loi­hin. 

Opin­to­jak­so­jen ai­ka­na teh­tiin mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan yh­teis­työ­tä kou­lun ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen kans­sa. Esi­mer­kik­si ke­hi­tys­psy­ko­lo­gi­as­sa vie­rai­li las­ten toi­min­ta­te­ra­peut­ti ker­to­mas­sa lei­kin mer­ki­tyk­ses­tä lap­sen ke­hi­tyk­sel­le. Psy­ko­lo­gi­an 4. opin­to­jak­sol­la puo­les­taan suun­ni­tel­tiin koko kou­lul­le hy­vin­voin­tia tu­ke­via ys­tä­vän­päi­vä­ai­hei­sia ak­ti­vi­teet­te­ja, ku­ten pe­le­jä.

Filosofia

Fi­lo­so­fi­as­sa to­teu­tui kah­den pa­kol­li­sen opin­to­jak­son li­säk­si kak­si val­ta­kun­nal­lis­ta sy­ven­tä­vää opin­to­jak­soa. Li­säk­si lu­ki­os­sam­me oli tar­jol­la fi­lo­so­fi­an yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­men­ta­va opin­to­jak­so. Tun­neil­la kes­kus­tel­tiin ja poh­dit­tiin yh­des­sä fi­lo­so­fi­an eri osa-alu­ei­siin liit­ty­viä ai­hei­ta, ku­ten hy­vää elä­mää, oi­keu­den­mu­kai­suut­ta, to­tuut­ta ja tie­toa. Kes­ki­ös­sä oli ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti ajat­te­lun tai­to­jen ke­hit­tä­mi­nen.

Fi­lo­so­fi­an tun­neil­la jär­jes­tet­tiin usei­ta vie­rai­lu­ja. Pre­si­den­tin­vaa­lien ai­kaan 1. opin­to­jak­son opis­ke­li­jat kä­vi­vät kes­kus­te­le­mas­sa Stub­bi­las­sa ja har­joit­te­li­vat sa­mal­la ar­gu­men­taa­ti­o­a­na­lyy­sia.  Toi­sen opin­to­jak­son ai­ka­na puo­les­taan teh­tiin yh­teis­työ­tä bi­o­lo­gi­an oppi­ai­neen kans­sa, kun lu­ki­ol­la vie­rai­li Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa tut­ki­ja­na työs­ken­te­le­vä bi­o­lo­gi-fi­lo­so­fi Moo­na Kurt­ti­la. Li­säk­si etii­kan oppi­tun­nil­la vie­rai­li lu­ki­on en­ti­nen opis­ke­li­ja Mai­ja Kui­va­lai­nen, joka kävi etii­kan opin­to­jak­sol­la ker­to­mas­sa vai­kut­ta­mi­sen etii­kas­ta.

Biologia ja maantiede

Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen oppi­ai­nei­den osal­ta opis­ke­lim­me men­nee­nä luku­vuon­na val­ta­kun­nal­li­sia pa­kol­li­sia ja sy­ven­tä­viä mo­duu­lei­ta sekä ker­ta­sim­me yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin kou­lu­koh­tai­sil­la opin­to­jak­soil­la. Lu­ki­os­sam­me mah­dol­lis­te­taan tu­le­vai­suu­des­sa maan­tie­teen kir­joit­ta­mi­nen jo toi­sen vuo­den ke­vääl­lä, min­kä vuok­si osa reip­pais­ta yk­kö­sis­tä luki maan­tie­det­tä ku­lu­neen luku­vuo­den ai­ka­na jo kol­men opin­to­jak­son ver­ran.

Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen te­o­ri­aa ha­vain­nol­lis­tet­tiin oppi­tun­neil­la edel­lis­ten vuo­sien ta­paan toi­min­nal­li­suu­del­la. Oppi­ai­nei­den luon­teen vuok­si tut­ki­muk­sel­li­suus kul­ki tär­ke­ä­nä osa­na kaik­kia opin­to­jak­so­ja joko tut­ki­muk­siin tu­tus­tu­mal­la tai omia tut­ki­muk­sia to­teut­ta­mal­la. Esi­mer­kik­si bi­o­lo­gi­an toi­sel­la opin­to­jak­sol­la in­nok­kaat opis­ke­li­jat tut­ki­vat mie­len­kiin­ton­sa mu­kaan muun mu­as­sa lem­mik­ki­e­läin­ten käyt­täy­ty­mis­tä, ku­lu­tus­tot­tu­muk­sia sekä Piek­sä­mäen jär­vien ve­den­laa­tua. Syk­syl­lä en­nen yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia rau­hoi­tuim­me abi­tu­rient­tien kans­sa bi­o­lo­gi­an oppi­tun­nil­la Ta­hin­lam­men luon­to­po­lul­la ja maan­tie­tees­sä mok­ka­pala­kah­vien ää­rel­lä.

Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Evo­luu­ti­o­pa­jat-pro­jek­ti vie­rai­li kou­lul­lam­me ja piti pe­lil­li­sen oppi­tun­nin vie­ras­la­jeis­ta. Ese­dun Päi­vi Ylö­nen kävi taas mää­rit­tä­mäs­sä veri­ryh­miä bi­o­lo­gi­an sy­ven­tä­väl­lä opin­to­jak­sol­la. Kan­sain­väli­syys­pro­jek­tin tii­moil­ta vie­rai­lim­me Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton bio- ja ym­pä­ris­tö­tie­tei­den lai­tok­sel­la tu­tus­tu­en il­mas­ton­muu­tok­seen ja sii­hen liit­ty­vään tut­ki­muk­seen. Li­säk­si Lon­toos­sa työs­ken­te­le­vä fi­lo­so­fi­an toh­to­ri Moo­na Kurt­ti­la kävi ker­to­mas­sa omas­ta ura­po­lus­taan opis­ke­li­joil­le. Hän ke­hot­ti kaik­kia ole­maan ute­li­ai­ta, mikä on­kin yksi tär­keim­mis­tä bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen osaa­jan tai­dois­ta. Näi­tä luon­teen­piir­tei­tä nä­kyy­kin opis­ke­li­joil­la run­saas­ti.

Kas­vi­so­lu­jen plas­mo­lyy­sin mik­ro­sko­poin­tia

Ope­tel­ta­vien ai­hei­den pe­lil­lis­tä­mis­tä.

Historia ja yhteiskuntaoppi

His­to­ri­an kurs­se­ja on tar­jol­la lu­ki­os­sam­me kuu­si eri kurs­sia. Näis­tä kol­me en­sim­mäis­tä (HI1, HI2 ja HI3) ovat pa­kol­li­sia kurs­se­ja ja kol­me kurs­sia (HI4, HI5 ja HI6) lu­ki­os­sam­me va­lin­nai­si­na. Yh­teis­kun­ta­o­pis­sa on tar­jol­la kol­me pa­kol­lis­ta kurs­sia (YH1, YH2 ja YH3)  ja yksi va­lin­nai­nen YH4, joka on laki­tie­don kurs­si. Mo­lem­mis­sa ai­neis­sa jär­jes­te­tään myös ai­neen kir­joit­ta­jil­le ker­taus­kurs­sit.

En­sim­mäi­sen luku­vuo­den ai­ka­na opis­kel­laan his­to­ri­as­ta kak­si en­sim­mäis­tä pa­kol­li­sis­ta kurs­seis­ta ja toi­se­na luku­vuo­te­na kol­mas pa­kol­li­nen kurs­si. Näis­sä pa­kol­li­sis­sa kurs­seis­sa olem­me käy­neet läpi ih­mi­sen his­to­ri­an vai­hei­ta ai­van alus­ta nyky­päi­vään, eli käy­tän­nös­sä 1. kurs­sis­sa mi­ten ja mis­tä ih­mi­nen läh­ti Af­ri­kas­ta le­vit­täy­ty­mään ym­pä­ri maa­il­man ja tu­lem­me ai­van nyky­ai­kaan asti. Näkö­kul­ma­na ovat vä­es­tö, elin­kei­not ja ta­lous. 2.kurs­sis­sa aika­jana on 1800-lu­vun alus­ta nyky­päi­vään ja näkö­kul­ma­na kan­sain­vä­li­set suh­teet (käy­tän­nös­sä kurs­si kä­sit­te­lee enim­mäk­seen krii­se­jä ja so­tia).

Yk­kös­luok­ka-as­teen opis­ke­li­jat ovat saa­neet jo en­sim­mäi­se­nä luku­vuon­na hy­vän poh­jan ym­mär­tää nyky­päi­vän  maa­il­maa ja syy-seu­raus­suh­tei­ta asi­ois­ta, jot­ka ovat tä­hän päi­vään joh­ta­neet. Yh­teis­kun­ta­opin 1. kurs­si käy­dään myös yk­kös­vuon­na ja sii­nä kä­si­tel­lään suo­ma­lais­ta yh­teis­kun­taa moni­puo­li­ses­ti elin­kei­nois­ta ja vä­es­tös­tä po­li­tii­kan toi­mi­joi­hin ja hy­vin­voin­ti­yh­teis­kun­taan.

Kak­kos­vuo­den opis­ke­li­joi­den kans­sa kä­vim­me HI 3 kurs­sis­sa Suo­men his­to­ri­aa 1800-lu­vun alus­ta nyky­ai­kaan, eli läh­de­tään sii­tä, kun Suo­mi siir­tyy Ruot­sin val­las­ta Ve­nä­jän val­lan ai­kaan, it­se­näis­tyy ja tu­lee lo­pul­ta osak­si Eu­roo­pan Uni­o­nia. Yh­teis­kun­ta­o­pis­sa kak­kos­vuo­den opis­ke­li­joi­den kans­sa käy­tiin YH2 kurs­sil­la ta­lous­tien asi­oi­ta läpi. Kä­si­tel­tä­vä­nä asi­at oman ta­lou­den hal­lin­nas­ta yri­tys­toi­min­taan sekä eri­lai­siin ta­lous­po­liit­ti­siin suun­tauk­siin.

Abi­vuo­teen jää pa­kol­li­sis­ta kurs­seis­ta YH3 kurs­si. Kurs­si pi­tää si­säl­lään tiuk­kaa asi­aa sekä Eu­roo­pan Uni­o­nin toi­min­nas­ta että Suo­men ulko- ja tur­val­li­suus­po­li­tii­kas­ta. Näil­lä kai­kil­la kurs­seil­la lu­ki­on ai­ka­na tu­lee hy­vin poh­jus­tet­tu tie­to­pa­ket­ti, joka aut­taa hah­mot­ta­maan nyky­päi­vän maa­il­maa ja myös ym­mär­tä­mään tä­hän päi­vään ja maa­il­man ti­lan­tee­seen joh­ta­nei­ta seik­ko­ja.

Terveystieto

Opet­ta­ja Pir­jo Ruot­sa­lai­nen

Ter­veys­tie­toa opis­kel­laan yksi pa­kol­li­nen kurs­si en­sim­mäi­sel­lä luo­kal­la sekä kak­si va­lin­nais­ta kurs­sia sekä ker­taus­kurs­si en­nen kir­joi­tuk­sia. Toi­sen vuo­den opis­ke­li­jat ovat kir­joit­ta­neet ter­veys­tie­toa ah­ke­ras­ti kurs­sit opis­kel­tu­aan. Jo mon­ta vuot­ta käy­tös­sä ol­lut di­gi­taa­li­nen kir­ja vaih­tuu as­teit­tain pe­rin­tei­seen pa­pe­ri­seen oppi­kir­jaan syk­sys­tä läh­tien.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2023-2024Kesä­kuu 20241.6.2024