Opinto-ohjaus ja erityisopetus

Itsetuntemusta ja katse tulevaan

Opin­to-oh­jaus

Opis­ke­lu- ja ura­suun­ni­tel­mia

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­la oli opin­to-oh­jauk­sen oppi­tun­te­ja kol­me ker­taa vii­kos­sa en­sim­mäi­sen pe­ri­o­din ajan. Tun­tien ai­hei­na oli­vat lu­ki­os­sa opis­ke­le­mi­nen ja opin­to­jen suun­nit­te­lu, omien vah­vuuk­sien poh­ti­mi­nen sekä ura­suun­nit­te­lu­tai­dot. Li­säk­si jo­kai­sel­la oppi­tun­nil­la oli jo­kin ryh­mäy­ty­mis­tä edis­tä­vä har­joi­tus. Lähi­oh­jaa­ji­na toi­mi­neet tu­to­rit pi­ti­vät luku­vuo­den ai­ka­na eri­lai­sia oh­jaus­tuo­ki­oi­ta, ky­se­ly­tun­te­ja ja ryh­mäy­ty­mis­har­joi­tuk­sia.

Jo­kai­nen lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja osal­lis­tui ryh­män­oh­jaa­jan haas­tat­te­luun ja opin­to-oh­jaa­jan hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen ai­na­kin ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na. Oh­jauk­seen pää­si use­am­man­kin ker­ran niin ha­lu­tes­saan. Kak­si­tois­ta opis­ke­li­jaa pe­reh­tyi lu­ki­o­tu­to­rin teh­tä­viin ke­vään ai­ka­na, jot­ta voi toi­mia ensi syk­sy­nä aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den lähi­oh­jaa­ji­na.

Toi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­lla oli tänä vuon­na opin­to-oh­jaus oh­jat­tu­na it­se­näi­se­nä opis­ke­lu­na. Opin­to­jak­son si­säl­löt pai­not­tui­vat itse­tun­te­muk­sen li­säk­si ura­suun­nit­te­luun ja jat­ko-opin­to­asi­oi­hin. Opin­to­jak­soon liit­ty­en opis­ke­li­jat kä­vi­vät opin­to-oh­jaa­jan kans­sa oh­jaus­kes­kus­te­lun, jos­sa tee­moi­na oli­vat yli­op­pi­las­koe­suun­ni­tel­ma, abi­vuo­den opin­to­va­lin­nat sekä jat­ko­suun­ni­tel­ma. Ke­vään ai­ka­na oli mah­dol­li­suus osal­lis­tua myös TE-toi­mis­ton am­ma­tin­va­lin­ta­psy­ko­lo­gin oppi­tun­neil­le, joi­den ai­ka­na kä­si­tel­tiin ura­suun­nit­te­lua ja poh­dit­tiin omaa suun­taa lu­ki­on jäl­keen. Syk­syl­lä kä­vim­me tu­tus­tu­mas­sa Mik­ke­lin XAM­Kis­sa am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­o­pis­ke­luun ja vie­rai­lim­me Hel­sin­gis­sä Stu­dia-mes­suil­la.

TE-toi­mis­ton am­ma­tin­va­lin­ta­psy­ko­lo­gi Mal­la Laa­ma­nen poh­ti­mas­sa tu­le­vai­suu­den tai­to­ja ja suun­tia yh­des­sä lu­ki­o­lais­ten kans­sa.

Abi­tu­rient­tien opin­to-oh­jauk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin ura­oh­jauk­seen, yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin ja jat­ko-opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen. Luku­vuo­den ai­ka­na jär­jes­tet­tiin in­fo­ja eri­lai­sis­ta ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­ta. Kou­lul­le sai tul­la haku­pa­jaan täyt­tä­mään yh­teis­haku­lo­mak­keen opon oh­jauk­ses­sa. Saim­me usei­ta vie­rai­ta eri kor­ke­a­kou­luis­ta ja kuu­lim­me eri alo­jen esit­te­ly­jä. Et­si­vät nuo­ri­so­työn­te­ki­jät oli­vat mu­ka­na in­fois­sa ker­to­mas­sa toi­min­nas­taan. Li­säk­si abeil­la oli mah­dol­li­suus osal­lis­tua hen­ki­lö­koh­tai­seen opin­to-oh­jauk­seen.

Eri­tyis­o­pe­tus

Opis­ke­lu­tai­to­ja ja tsemp­paus­ta

Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin opis­ke­li­joi­den mah­dol­lis­ten haas­tei­den kar­toit­ta­mi­seen, opis­ke­lu­val­miuk­sien tu­ke­mi­seen ja hy­vin­voin­nin li­sää­mi­seen. Jo­kai­nen en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja kes­kus­te­li eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa tuen tar­peis­ta ja sai tar­vit­ta­es­sa hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta op­pi­mi­sen pul­miin.

Luku­vuo­den ai­ka­na oli tar­jol­la usei­ta eri­lai­sia opin­to­ja op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tu­ke­mi­sek­si. Hy­vin­voin­nin -opin­to­jak­sol­la har­joi­tel­tiin hy­vin­voin­ti­tai­to­ja ku­raat­to­rin, psy­ko­lo­gi­an opet­ta­jan ja eri­tyis­o­pet­ta­jan joh­dol­la. Si­ten py­rit­tiin li­sää­mään opis­ke­li­joi­den opis­ke­lu­hy­vin­voin­tia ja jak­sa­mis­ta. Koko luku­vuo­den ajan pyö­ri ma­tik­ka­kah­vi­la, mis­sä sai väli­pa­lan li­säk­si oh­jaus­ta ja opet­ta­ja Han­na Vou­ti­lai­sen tu­kea ma­te­ma­tii­kan op­pi­mi­seen. Kah­vi­las­sa ei puur­ret­tu otsa kur­tus­sa, vaan tou­hut­tiin ma­te­ma­tii­kan pa­ris­sa lep­poi­sas­sa ilma­pii­ris­sä. Vuo­den ai­ka­na jär­jes­tet­tiin myös läk­sy­pa­jaa, mis­sä sai eri­tyis­o­pet­ta­jan tai ka­ve­rei­den apua kou­lu­teh­tä­viin. Li­säk­si syk­syl­lä pi­det­tiin ku­raat­to­rin joh­dol­la kei­no­ja kes­kit­ty­mi­seen -ryh­mää. Tar­jol­la oli myös jän­nit­tä­jä -ryh­mä, mi­hin ei tänä vuon­na löy­ty­nyt osal­lis­tu­jia.

Hy­vin­voin­tia py­rit­tiin luku­vuo­den ai­ka­na li­sää­mään eri­lais­ten yh­tei­söl­lis­ten ta­pah­tu­mien avul­la. Luku­vuo­si aloi­tet­tiin en­sim­mäi­sen ja toi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den kans­sa teh­tä­vä­pis­tei­tä kier­tä­mäl­lä, mitä oli­vat jär­jes­tä­mäs­sä opis­ke­lu­huol­lon hen­ki­lös­tö, et­si­vät nuo­ri­so­työn­te­ki­jät ja ryh­män­oh­jaa­jat. Pis­teil­lä pe­reh­dyt­tiin lu­kio-opis­ke­luun ja hy­vin­voin­tiin sekä teh­tiin ryh­mäyt­tä­viä har­joi­tuk­sia. Joka maa­nan­tai­na ruo­ka­tauol­la oli mah­dol­lis­ta käy­dä opis­ke­lu­huol­lon pis­teel­lä luku­sa­lis­sa, vä­lil­lä ko­ris­te­le­mas­sa pi­pa­rei­ta tai vaik­ka­pa pe­lai­le­mas­sa ku­raat­to­rin kans­sa.

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin yh­tei­nen ta­pah­tu­ma­päi­vä ryh­män­oh­jaa­jien joh­dol­la. Oh­jel­mas­sa oli mm. kii­pei­lyä ja lau­ta­pe­lien pe­lai­lua. Kak­ko­set pää­si­vät vie­rai­le­maan Mik­ke­lis­sä vai­kut­ta­vas­sa So­dan ja rau­han kes­kus Muis­tis­sa. En­nen jou­lua pi­det­tiin kah­det jou­lu­kort­ti­tal­koot, jois­sa as­kar­rel­tiin jou­lu­kort­te­ja yk­si­näi­sil­le van­huk­sil­le. Ke­vääl­lä to­teu­tet­tiin toi­nen hy­vin­voin­ti-ilta­päi­vä kan­sain­vä­lis­ten vie­rai­den kans­sa Par­ta­har­jun upeis­sa mai­se­mis­sa.

Luku­vuo­den ai­ka­na teh­tiin myös kiva-ky­se­ly, eli sel­vi­tet­tiin, onko kou­lus­sam­me ha­vait­tu kiu­saa­mis­ta. Ky­se­lys­sä tuli ilmi yksi kiu­saa­mis­ta­paus, mikä oli eh­dit­ty jo sel­vit­tää ja seu­ran­nan mu­kaan kiu­saa­mi­nen oli lop­pu­nut.

Ku­raat­to­ri-Eetu ja työ­pa­jan Art­tu ja Pih­la luku­sa­lis­sa opis­ke­li­joi­den tu­ke­na ja ilo­na.

Yk­kö­set ja kan­sain­vä­li­set vie­raat tik­ku­pul­lan pais­tos­sa opon joh­dol­la Par­ta­har­jus­sa.

Van­hus­ten jou­lu­kort­ti­tal­kois­sa oli mu­ka­na usei­ta kym­me­niä lu­ki­o­lai­sia.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2022-2023Kesä­kuu 20233.6.2023