Opinto-ohjaus
Opiskelu- ja urasuunnitelmia
Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla oli opinto-ohjauksen oppitunteja kolme kertaa viikossa ensimmäisen periodin ajan. Tuntien aiheina olivat lukiossa opiskeleminen ja opintojen suunnittelu, omien vahvuuksien pohtiminen sekä urasuunnittelutaidot. Lisäksi jokaisella oppitunnilla oli jokin ryhmäytymistä edistävä harjoitus. Lähiohjaajina toimineet tutorit pitivät lukuvuoden aikana erilaisia ohjaustuokioita, kyselytunteja ja ryhmäytymisharjoituksia.
Jokainen lukion ensimmäisen vuoden opiskelija osallistui ryhmänohjaajan haastatteluun ja opinto-ohjaajan henkilökohtaiseen ohjaukseen ainakin kerran lukuvuoden aikana. Ohjaukseen pääsi useammankin kerran niin halutessaan. Kaksitoista opiskelijaa perehtyi lukiotutorin tehtäviin kevään aikana, jotta voi toimia ensi syksynä aloittavien opiskelijoiden lähiohjaajina.
Toisen vuoden opiskelijoilla oli tänä vuonna opinto-ohjaus ohjattuna itsenäisenä opiskeluna. Opintojakson sisällöt painottuivat itsetuntemuksen lisäksi urasuunnitteluun ja jatko-opintoasioihin. Opintojaksoon liittyen opiskelijat kävivät opinto-ohjaajan kanssa ohjauskeskustelun, jossa teemoina olivat ylioppilaskoesuunnitelma, abivuoden opintovalinnat sekä jatkosuunnitelma. Kevään aikana oli mahdollisuus osallistua myös TE-toimiston ammatinvalintapsykologin oppitunneille, joiden aikana käsiteltiin urasuunnittelua ja pohdittiin omaa suuntaa lukion jälkeen. Syksyllä kävimme tutustumassa Mikkelin XAMKissa ammattikorkeakouluopiskeluun ja vierailimme Helsingissä Studia-messuilla.
Abiturienttien opinto-ohjauksessa keskityttiin uraohjaukseen, ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintoihin hakeutumiseen. Lukuvuoden aikana järjestettiin infoja erilaisista ajankohtaisista aiheista. Koululle sai tulla hakupajaan täyttämään yhteishakulomakkeen opon ohjauksessa. Saimme useita vieraita eri korkeakouluista ja kuulimme eri alojen esittelyjä. Etsivät nuorisotyöntekijät olivat mukana infoissa kertomassa toiminnastaan. Lisäksi abeilla oli mahdollisuus osallistua henkilökohtaiseen opinto-ohjaukseen.
Erityisopetus
Opiskelutaitoja ja tsemppausta
Erityisopetuksessa keskityttiin opiskelijoiden mahdollisten haasteiden kartoittamiseen, opiskeluvalmiuksien tukemiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Jokainen ensimmäisen vuoden opiskelija keskusteli erityisopettajan kanssa tuen tarpeista ja sai tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta oppimisen pulmiin.
Lukuvuoden aikana oli tarjolla useita erilaisia opintoja oppimisen ja opiskelun tukemiseksi. Hyvinvoinnin -opintojaksolla harjoiteltiin hyvinvointitaitoja kuraattorin, psykologian opettajan ja erityisopettajan johdolla. Siten pyrittiin lisäämään opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja jaksamista. Koko lukuvuoden ajan pyöri matikkakahvila, missä sai välipalan lisäksi ohjausta ja opettaja Hanna Voutilaisen tukea matematiikan oppimiseen. Kahvilassa ei puurrettu otsa kurtussa, vaan touhuttiin matematiikan parissa leppoisassa ilmapiirissä. Vuoden aikana järjestettiin myös läksypajaa, missä sai erityisopettajan tai kavereiden apua koulutehtäviin. Lisäksi syksyllä pidettiin kuraattorin johdolla keinoja keskittymiseen -ryhmää. Tarjolla oli myös jännittäjä -ryhmä, mihin ei tänä vuonna löytynyt osallistujia.
Hyvinvointia pyrittiin lukuvuoden aikana lisäämään erilaisten yhteisöllisten tapahtumien avulla. Lukuvuosi aloitettiin ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden kanssa tehtäväpisteitä kiertämällä, mitä olivat järjestämässä opiskeluhuollon henkilöstö, etsivät nuorisotyöntekijät ja ryhmänohjaajat. Pisteillä perehdyttiin lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin sekä tehtiin ryhmäyttäviä harjoituksia. Joka maanantaina ruokatauolla oli mahdollista käydä opiskeluhuollon pisteellä lukusalissa, välillä koristelemassa pipareita tai vaikkapa pelailemassa kuraattorin kanssa.
Ensimmäisen vuoden opiskelijoille järjestettiin yhteinen tapahtumapäivä ryhmänohjaajien johdolla. Ohjelmassa oli mm. kiipeilyä ja lautapelien pelailua. Kakkoset pääsivät vierailemaan Mikkelissä vaikuttavassa Sodan ja rauhan keskus Muistissa. Ennen joulua pidettiin kahdet joulukorttitalkoot, joissa askarreltiin joulukortteja yksinäisille vanhuksille. Keväällä toteutettiin toinen hyvinvointi-iltapäivä kansainvälisten vieraiden kanssa Partaharjun upeissa maisemissa.
Lukuvuoden aikana tehtiin myös kiva-kysely, eli selvitettiin, onko koulussamme havaittu kiusaamista. Kyselyssä tuli ilmi yksi kiusaamistapaus, mikä oli ehditty jo selvittää ja seurannan mukaan kiusaaminen oli loppunut.
Toimintakertomus 2022-2023Kesäkuu 20233.6.2023