Äidinkieli ja kirjallisuus

Iloa oppimisesta

Voi­ko lu­ki­os­sa olla ki­vaa? Voi­ko op­pi­mi­nen olla mo­ti­voi­vaa? Nä­kyy voi­van: Opis­ke­li­jat ovat ol­leet ku­lu­nee­na luku­vuon­na hy­vin mo­ti­voi­tu­nei­ta opis­ke­le­maan äi­din­kie­len kaik­kia osa-alu­ei­ta. Yh­des­sä olem­me myös poh­ti­neet niin opis­ke­lua kuin oppi­ma­te­ri­aa­le­ja­kin. Äi­din­kie­les­sä ja kir­jal­li­suu­des­sa sekä vuo­ro­vai­ku­tuk­sen mo­duu­leis­sa on yh­des­sä opis­kel­tu ja ko­et­tu oi­val­luk­sia ja on­nis­tu­mi­sia – iloa op­pi­mi­ses­ta. Ta­sok­kai­ta oli­vat tä­nä­kin vuon­na ÄI04-ryh­mien kir­jal­li­suus-pod­cas­tit. ÄI06-ryh­mät puo­les­taan poh­ti­vat kir­joi­tel­mis­saan ajan­koh­tai­sia ai­hei­ta, ku­ten eet­tis­tä ku­lut­ta­mis­ta. Mo­ti­vaa­ti­os­ta ker­too se­kin, että kie­li­op­pia ker­ta­si vÄI10-kurs­sil­la 42 opis­ke­li­jan jouk­ko!

LOPS21-ope­tus­suun­ni­tel­man käyt­töön­otto on jat­ku­nut toi­sen vuo­si­kurs­sin myö­tä. Eri­tyi­sen hy­vää pa­lau­tet­ta sai ÄI09 eli Vuo­ro­vai­ku­tus 3 -mo­duu­li, jos­sa sy­ven­ne­tään puhe­vies­tin­tä­tai­to­ja opis­ke­lu- ja työ­e­lä­män puhe­vies­tin­tä­tai­toi­hin pe­reh­ty­mäl­lä ja teh­tiin mm. työ­pai­kan­haku­vi­de­oi­ta. Opis­ke­li­ja­pa­lut­tees­sa ko­et­tiin hyö­dyl­li­sek­si har­joit­te­lun ja pa­laut­teen tuot­ta­ma var­muus sekä kii­tet­tiin ryh­mä­hen­keä, joka muo­dos­tuu mm. eet­ti­ses­tä vies­tin­näs­tä ja teh­tä­vä­kes­kei­ses­tä avoi­muu­des­ta sekä kaik­kien mu­kaa­not­ta­mi­ses­ta kes­kus­te­lui­hin.

Jouk­ko abe­ja näyt­tää äi­kä­no­pet­ta­jal­le mal­lia, kuin­ka ääni­tie­dos­ton ana­lyy­si­oh­jei­ta so­vel­le­taan!

Me­di­a­kurs­sil­la (ÄI11) teh­tiin ta­sok­kai­ta jut­tu­ja: lu­ki­om­me Eras­mus+-pro­jek­tis­ta (kir­joit­ta­ja Sini-Aino Haut­sa­lo, jul­kais­tu Piek­sä­mäen Leh­des­sä 11.5.2023), Maa­se­län ala­kou­lun reh­to­rin työn­ku­vas­ta (Joo­na Hut­tu­nen, Las­se Kau­ra­nen ja Ant­ti Kor­ho­nen), mik­ke­li­läi­sen yrit­tä­jä Mil­la-Mari Man­ni­sen pal­ve­lu­muo­toi­lu­y­ri­tyk­ses­tä ja -opin­nois­ta (Rai­ta Col­lan), Mei­dän Piek­sä­mä­es­tä po­si­tii­vi­sia puo­lia (Sofi Kin­nu­nen, Eeva Pulk­ki­nen ja Ka­ta­rii­na Sep­pä­nen), Ja­net­te Piis­pa­sen me­dia-alas­ta (Alma Wran­gell), unel­ma­työn Piek­sä­mä­el­tä löy­tä­nees­tä opin­non­oh­jaa­jas­tam­me (Lau­ri Heis­ka­nen) sekä ku­raat­to­ri Eetu Rim­pi­ne­van työs­tä (To­pi­as Pyl­vä­näi­nen ja Jark­ko Tu­ru­nen). Emi­lia Schultzin jut­tu ”Piek­sä­mäen lu­ki­on kas­va­tin täh­täi­mes­sä ovat Pa­rii­sin olym­pi­a­lai­set” (Piek­sä­mäen Leh­ti 23.3.2023) ker­toi este­rat­sas­ta­ja Vee­ra Man­ni­ses­ta, Ron­ja Ni­kin ja Sara Hir­vo­sen jut­tu ”Osaa­mi­nen ei hä­viä vaik­ka tek­niik­ka ei toi­mi” (Piek­sä­mäen Leh­ti 28.3.2023) uu­ti­soi IT-alan asi­an­tun­ti­ja, tie­to­kir­jai­li­ja Riik­ka Gas­se­nin te­ok­sen Di­gi­taa­li­nen työ­ym­pä­ris­tö. Tänä vuon­na kurs­si oli sa­maan ai­kaan kuin abien läh­töön vie­vä po­lo­nee­si­kurs­si, min­kä vuok­si osa ju­tuis­ta on vie­lä jul­kai­suun me­nos­sa. Me­di­a­kurs­sil­la myös vie­rai­li me­di­a­no­mi-opis­ke­li­ja Ja­net­te Piis­pa­nen ker­to­mas­sa me­di­a­opin­nois­taan.

Me­di­a­no­mi­o­pis­ke­li­ja Ja­net­te Piis­pa­nen vie­rai­li Me­di­a­kurs­sil­la ker­to­mas­sa alan opin­nois­ta 16.1.2023.

Me­di­a­kurs­si­lai­sia vie­rai­lu­e­si­tys­tä kuu­le­mas­sa, puo­let kurs­si­lai­sis­ta oli po­lo­nee­si­vuo­ros­sa.

Luku­vuo­den huip­pu­ta­paus oli 100 lu­ki­o­lai­sen in­nos­tu­mi­nen te­at­te­riin. Äi­din­kie­len ryh­mät ÄI04.1, ÄI04.2, ÄI08.1 ja ÄI08.2 eli lä­hes kaik­ki yk­kös- ja kak­kos­luok­ka­lai­set kat­sas­ti­vat 27.4. yh­des­sä psy­ko­lo­gi­an PS5:n kans­sa Hel­la Wuo­li­joen klas­si­kon Nis­ka­vuo­ren nai­set. Opis­ke­li­joi­den kans­sa oli ilo naut­tia te­at­te­ris­ta, var­sin­kin kun näyt­tä­möl­lä esiin­tyi kak­si edel­lis­vuo­den yli­oppi­las­tam­me. Kii­tos yh­teis­työs­tä psy­kan opet­ta­ja Su­san­nal­le, Po­lee­nin vä­el­le ja eten­kin opis­ke­li­joil­lem­me!

100 lu­ki­o­lais­ta in­nos­tui läh­te­mään te­at­te­riin 27.4. kat­so­maan klas­sik­koa Nis­ka­vuo­ren nai­set. ÄI04.1, ÄI04.2, ÄI08.1 ja ÄI08.2 sekä PS5 seu­ra­si­vat draa­maa tark­kaan.

Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sien tu­lok­set oli­vat to­del­la hy­viä:  M-, E- ja L-arvo­sa­no­ja on yh­teen­sä enem­män kuin C-, B- ja A-arvo­sa­no­ja. Jat­ko-opin­to­jen läh­tö­pis­teil­le se tie­tää hy­vää! Jo­kai­nen arvo­sana on tär­keä, mut­ta kos­ka kou­lu­ja ar­vo­te­taan myös par­hai­den pis­tei­den pe­rus­teel­la, on hie­noa to­de­ta jäl­leen, että äi­din­kie­les­sä saa­vu­tet­tiin ke­vääl­lä vii­si lau­da­tu­ria ja kuu­si ek­si­mi­aa. Näis­sä lau­da­tu­reis­sa on tänä ke­vää­nä myös hui­kea pis­te­mää­rä, jol­lai­nen ta­loon tuli vii­mek­si kym­me­nen vuot­ta sit­ten – eikä sitä tule joka kou­luun lain­kaan!

Läm­min kii­tos yh­teis­työs­tä kai­kil­le me­di­a­kurs­si­lais­ten haas­ta­tel­ta­vil­le, Piek­sä­mäen Leh­del­le jut­tu­jen jul­kai­sus­ta,  Po­lee­nin te­at­te­ril­le ja kir­jas­tol­le sekä me­di­a­no­mi-opis­ke­li­ja Ja­net­te Piis­pa­sel­le!

On­nea ja me­nes­tys­tä yli­oppi­lail­le sekä au­rin­kois­ta ke­sää kai­kil­le!

Ma­ri­an­ne Tyr­väi­nen

Toi­min­ta­ker­to­mus 2022-2023Kesä­kuu 20233.6.2023