Voiko lukiossa olla kivaa? Voiko oppiminen olla motivoivaa? Näkyy voivan: Opiskelijat ovat olleet kuluneena lukuvuonna hyvin motivoituneita opiskelemaan äidinkielen kaikkia osa-alueita. Yhdessä olemme myös pohtineet niin opiskelua kuin oppimateriaalejakin. Äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä vuorovaikutuksen moduuleissa on yhdessä opiskeltu ja koettu oivalluksia ja onnistumisia – iloa oppimisesta. Tasokkaita olivat tänäkin vuonna ÄI04-ryhmien kirjallisuus-podcastit. ÄI06-ryhmät puolestaan pohtivat kirjoitelmissaan ajankohtaisia aiheita, kuten eettistä kuluttamista. Motivaatiosta kertoo sekin, että kielioppia kertasi vÄI10-kurssilla 42 opiskelijan joukko!
LOPS21-opetussuunnitelman käyttöönotto on jatkunut toisen vuosikurssin myötä. Erityisen hyvää palautetta sai ÄI09 eli Vuorovaikutus 3 -moduuli, jossa syvennetään puheviestintätaitoja opiskelu- ja työelämän puheviestintätaitoihin perehtymällä ja tehtiin mm. työpaikanhakuvideoita. Opiskelijapalutteessa koettiin hyödylliseksi harjoittelun ja palautteen tuottama varmuus sekä kiitettiin ryhmähenkeä, joka muodostuu mm. eettisestä viestinnästä ja tehtäväkeskeisestä avoimuudesta sekä kaikkien mukaanottamisesta keskusteluihin.
Mediakurssilla (ÄI11) tehtiin tasokkaita juttuja: lukiomme Erasmus+-projektista (kirjoittaja Sini-Aino Hautsalo, julkaistu Pieksämäen Lehdessä 11.5.2023), Maaselän alakoulun rehtorin työnkuvasta (Joona Huttunen, Lasse Kauranen ja Antti Korhonen), mikkeliläisen yrittäjä Milla-Mari Mannisen palvelumuotoiluyrityksestä ja -opinnoista (Raita Collan), Meidän Pieksämäestä positiivisia puolia (Sofi Kinnunen, Eeva Pulkkinen ja Katariina Seppänen), Janette Piispasen media-alasta (Alma Wrangell), unelmatyön Pieksämäeltä löytäneestä opinnonohjaajastamme (Lauri Heiskanen) sekä kuraattori Eetu Rimpinevan työstä (Topias Pylvänäinen ja Jarkko Turunen). Emilia Schultzin juttu ”Pieksämäen lukion kasvatin tähtäimessä ovat Pariisin olympialaiset” (Pieksämäen Lehti 23.3.2023) kertoi esteratsastaja Veera Mannisesta, Ronja Nikin ja Sara Hirvosen juttu ”Osaaminen ei häviä vaikka tekniikka ei toimi” (Pieksämäen Lehti 28.3.2023) uutisoi IT-alan asiantuntija, tietokirjailija Riikka Gassenin teoksen Digitaalinen työympäristö. Tänä vuonna kurssi oli samaan aikaan kuin abien lähtöön vievä poloneesikurssi, minkä vuoksi osa jutuista on vielä julkaisuun menossa. Mediakurssilla myös vieraili medianomi-opiskelija Janette Piispanen kertomassa mediaopinnoistaan.
Lukuvuoden huipputapaus oli 100 lukiolaisen innostuminen teatteriin. Äidinkielen ryhmät ÄI04.1, ÄI04.2, ÄI08.1 ja ÄI08.2 eli lähes kaikki ykkös- ja kakkosluokkalaiset katsastivat 27.4. yhdessä psykologian PS5:n kanssa Hella Wuolijoen klassikon Niskavuoren naiset. Opiskelijoiden kanssa oli ilo nauttia teatterista, varsinkin kun näyttämöllä esiintyi kaksi edellisvuoden ylioppilastamme. Kiitos yhteistyöstä psykan opettaja Susannalle, Poleenin väelle ja etenkin opiskelijoillemme!
Ylioppilaskirjoituksien tulokset olivat todella hyviä: M-, E- ja L-arvosanoja on yhteensä enemmän kuin C-, B- ja A-arvosanoja. Jatko-opintojen lähtöpisteille se tietää hyvää! Jokainen arvosana on tärkeä, mutta koska kouluja arvotetaan myös parhaiden pisteiden perusteella, on hienoa todeta jälleen, että äidinkielessä saavutettiin keväällä viisi laudaturia ja kuusi eksimiaa. Näissä laudatureissa on tänä keväänä myös huikea pistemäärä, jollainen taloon tuli viimeksi kymmenen vuotta sitten – eikä sitä tule joka kouluun lainkaan!
Lämmin kiitos yhteistyöstä kaikille mediakurssilaisten haastateltaville, Pieksämäen Lehdelle juttujen julkaisusta, Poleenin teatterille ja kirjastolle sekä medianomi-opiskelija Janette Piispaselle!
Onnea ja menestystä ylioppilaille sekä aurinkoista kesää kaikille!
Marianne Tyrväinen
Toimintakertomus 2022-2023Kesäkuu 20233.6.2023