KU3
KU3 – OSALLISENA MEDIASSA
Kurssilla käsitellään mediaa mahdollisimman monipuolisesti.
Keskeisenä sisältönä on eri tyyppiseen mediaan tutustuminen ja tuottaminen.
KU3 kurssin oppimistavoitteista ja keskeisistä sisällöistä on kerrottu opetussuunnitelmassa.
―
Tähän verkkosivustolle on koottu kurssin sisältöön liittyvää aineistoa. Mukana on myös tehtäviä, jotka liittyvät aineistoon ja kurssin sisältöön. Tehtävät ovat opiskelijan valittavissa ja kurssilla voidaan tehdä myös muita tehtäviä. Keskeistä on, että ne liittyvät mediaan.
Kurssiin eri osa-alueisiin liittyvät tehtävät on merkitty vihreällä värillä.
Seuraavasta linkistä pääset blogiin, johon on koottu valmiita töitä. KATSO
Oransseista teksteistä löytyy linkkejä.
Kurssin arvioinnissa kiinnitetään huomiota tehtyjen tehtävien ideoihin, luoviin ratkaisuihin ja tekniseen toteutukseen sekä tuntiaktiivisuuteen.
―
VALOKUVAUS
Valokuvauksen esimuotona voidaan pitää Camera obscuraa. Se oli laatikko jonka yhdessä seinässä oli linssillä varustettu reikä. Taiteilijat käyttivät tätä kuvien jäljentämiseen jo keskiajan lopulla.






Maailman ensimmäisen valokuvan ottajana pidetään J. N. Niepceä v. 1826.






L. J. Daguerre kehitti merkittävästi valokuvausta materiaalien osalta. W. H. F. Talbot keksi v. 1841 negatiivi-positiivi menetelmän, kuvien tekemisen paperille ja niiden kopioimisen. 1800-luvun loppua kohti uudet keksinnöt mahdollistivat muoto-, reportaasi- ja harrastuskuvauksen. Rullafilmi keksittiin v. 1889. Ensimmäiset värikuvat oli otettu jo 1860-luvulla, mutta ne yleistyivät vasta 1940-luvulta lähtien.
Suomeen ensimmäiset valokuvat tulivat v. 1839. Ensimmäisenä suomalaisena valokuvaajana pidetään piirilääkäri Henrik Cajanderia, joka on ottanut vanhimman tunnetun suomalaisen valokuvan v. 1842.






Ensimmäinen hinnaltaan ja käytettävyydeltään kaikille sopiva kamera oli Kodakin Brownie v. 1900 – KATSO.
Seuraava merkittävä kehitysvaihe oli filmin korvaaminen valoherkällä CCD- tai CMOS-kennolla ja kuvien tallentaminen massamuistiin. Digitaalinen kamera esiteltiin 1975 – KATSO. Ensimmäisenä varsinaisena digikamerana pidetään Fuji DS-1P -mallia vuodelta 1988. Ensimmäinen kaupallinen malli oli Kodak DCS-100 v. 1991. Ricoh RDC-1 v. 1995 pystyi tallentamaan videopätkiä digitaaliseen muotoon. Aluksi näissä kameroissa oli nykykameroihin verrattuna pieni muisti ja pikselimäärä. Ne olivat lisäksi erittäin kalliita. Digikamerat yleistyivät 1990-luvun puolivälin jälkeen muidenkin kuin ammattikuvaajien käytössä ja ovat syrjäyttäneet käytännössä kokonaan filmikamerat.
Valokuvakamerat jaetaan kompaktikameroihin (”pokkarit”) ja järjestelmäkameroihin (”järkkärit”). Järjestelmäkamerat ovat kookkaampia ja kalliimpia, mutta niihin voidaan vaihtaa objektiivia ja niiden kuvanlaatu on yleensä parempi johtuen suuremmasta kuvien resoluutiomäärästä, paremmista sekä monipuolisemmista ominaisuuksista. Pokkareiden etuna on edullisuus, helppo kuvaaminen ja mukana kuljettaminen pienen koon vuoksi.

Järkkäri

Järkkäri

Pokkari

Pokkari
―
Valokuvakameran käyttöön liittyvän materiaalin voit katsoa TÄSTÄ.
―
TEHTÄVÄ 1 A
Ota valokuva tai kuvapari. Muokkaa tarvittaessa tietokoneella. Tulosta kokoon A4.
Aihe: Rumakaunis
tai
TEHTÄVÄ 1 B
Kuvaa trikkikuva. Leikittele perspektiivillä. KATSO esimerkkejä.
Arvioinnissa huomioidaan, miten luovasti olet käsitellyt aihetta ja teknisesti toteuttanut kuvan.
―
VIDEO
Video (ja elokuva) muodostuu kuvista, otoksista, kohtauksista ja jaksoista. Kuva on yksittäinen kuva eli still-kuva. Otos on yksittäinen kuvattu tapahtuma eli yksi kameran käynti. Kohtaus sisältää useampia otoksia samassa paikassa ja ajassa. Jaksossa on useita kohtauksia, joissa käsitellään jokin juonellinen kokonaisuus.
YLEISKUVA (YK): Esittelee tapahtumapaikan. Oltava kestoltaan pitkä koska sisältää paljon informaatiota.
LAAJA KOKOKUVA (LKK): Ihmiset, heidän sijaintinsa ja ympäristö ovat näkyvissä. Käytetään tapahtumapaikan esittelyssä sisätilassa.
KOKOKUVA (KK): Ihmiset näkyvät kokonaan kuvassa. Samoin heidän asemansa.
LAAJA PUOLIKUVA (LPK): Ihmisen rajaus polvien yläpuolelta. Liikkeet ja eleet saadaan esille.
PUOLIKUVA (PK): Ihminen näkyy puoliksi kuvassa. Liikkeet ja eleet näkyvät hyvin.
PUOLILÄHIKUVA (PLK): Ihmisen rajaus kainalon alapuolelta. Eleet ja ilmeet näkyvät hyvin.
LÄHIKUVA (LK): Rajaus ihmisen hartioiden kohdalta. Eleet ja erityisesti ilmeet näkyvät hyvin.
ERIKOISLÄHIKUVA (ELK): Kuvassa näkyy vain yksityiskohta. Hyvin voimakas, mutta harvoin käytettävä tehokeino.
Mitä kuvakokoja on käytetty seuraavan sarjakuvan sivulla (Didier Comes: Lumikko)? Kuvakokotehtävä
NORMAALIKULMA: Kuvataan henkilöiden silmien tasolta. Antaa neutraalin vaikutelman.
YLÄKULMA: Kuvataan normaalikulman yläpuolelta. Kohde vaikuttaa heikolta, uhatulta ja pieneltä.
ALAKULMA: Kuvataan normaalikulman alapuolelta. Kohde vaikuttaa vahvalta, uhkaavalta ja suurelta.
KALLISTAMINEN: Perspektiivi on vinossa. Tuo esille epävarmuutta, uhkaa ja levottomuutta.
OBJEKTIIVINEN KUVAKULMA: Kamera kuvaa tapahtumaa. Katsoja on ulkopuolinen tarkkailija.
SUBJEKTIIVINEN KUVAKULMA: Kamera kuvaa mitä henkilö näkee. Katsoja on kertomuksen henkilön paikalla näkemässä sen, mitä hän näkee ja samaistuu häneen.
Objektiivinen ja subjektiivinen kuva
―
Kaksi peräkkäistä kuvaa on enemmän kuin kuva ja kuva. Peräkkäiset kuvat katsoja yhdistää toisiinsa uudeksi kokonaisuudeksi, josta syntyy tarina. Katso esimerkit: Kuleshov effect
Katsoja täydentää tarinan saamansa kuvainformaation avulla. Liike
―
KAMERAOPERAATIOT
Panorointi (pan) – Kameran liike vaakasuunnassa akselinsa ympäri. Esim. esittelee paikan ja tapahtuman.
Kamera-ajo (ajo) – Kamera liikkuu eteen (saapuminen), taakse (lähteminen) ja sivulle (seuraaminen).
Tilttaus (tilt) – Kameran liike ylös ja alas.
Zoomaus (zoom) – Optinen ajo lähelle tai kauas. Vältettävä käyttämistä!
Fiks-kuva (fiks) – Kamera pysyy paikallaan.
VIDEO kameraoperaatioista
―
―
AIKA
Elokuva (ja sarjakuva) ovat taidemuotoja, jotka käsittelevät nimenomaan aikaa. Ne luovat tarinan, joka tapahtuu jossain paikassa ja ajassa pitemmän tai lyhyemmän ajan kuluessa. Aika voi olla menyttä, nykyistä tai tulevaa. Se voi olla realistista, nopeutettua tai hidastettua aikaa KATSO.
―
ÄÄNI
Videon äänimaailmaan kuuluvat taustamusiikki, tehosteäänet ja puhe.
―
KÄSIKIRJOITUS
1. Synopsis – Esittelee kenelle tapahtuu, missä ja mitä. Lyhyt teksti 1/2-1 A4.
2. Käsikirjoitusteksti – Kertoo tarinan tapahtumat, paikat, henkilöt, vuorosanat jne tekstimuodossa.
3. Kuvakäsikirjoitus – Sisältää jokaisesta otoksesta kuvakoon, keston, piirroksen, äänen, tapahtuman ja muut tarpeelliset asiat kuvauksen ja editoinnin kannalta.
―
EDITOINTI
Editoinnilla tarkoitetaan kuvatun materiaalin muokkaamista ja järjestämistä valmiiksi videoksi.
―
TEHTÄVÄ 2 A
Tehkää ryhmätyönä käsikirjoitus, kuvatkaa ja editoikaa video. Ryhmässä 3-4 opiskelijaa.
Aiheena on yhteiskunallinen mainos. Katso esimerkkejä YouTube:sta hakusanalla tietoisku.
Voitte toteuttaa tehtävän myös animaationa.
tai
TEHTÄVÄ 2 B
Laatikaa viraali. Esimerkiksi KATSO ja KATSO.
Arvioinnissa huomioidaan idea, sen välittyminen katsojalle ja videokerronta.
―
TEHTÄVÄ 3
Valitse lehdestä yksi itseäsi kiinnostava valokuva.
Piirrä sarjakuva. A3 paperi 6 kuvaa. Kuvien koko ja muoto on vapaa. Liitä valitsemasi kuva yhteen ruutuun. Käytä mahdollisimman vähän tekstiä ja mielellään ei ollenkaan.
Piirrä sarjakuvan ruudut seuraavien kysymysten pohjalta:
- Kuka on päähenkilö?
- Mistä hän haaveilee, mitä toivoo, mikä hänen tehtävänsä on, miten hän suoriutuu siitä?
- Mikä tai kuka auttaa häntä vai auttaako kukaan?
- Mitä vaikeuksia ja esteitä hän kohtaa?
- Miten henkilö selviytyy esteistä?
- Millainen on tarinan loppu?
Arvioinnissa huomioidaan millainen tarina on ja miten olet sen sarjakuvana kertonut.
―
TEHTÄVÄ 4 A
Selvitä mitä tarkoittavat logo ja slogan. Etsi lehdistä ja netistä esimerkkejä näistä.
Tee logo- ja/tai sloganmuunnos. Muuta alkuperäistä logoa ja slogania niin että alkuperäinen on tunnistettavissa, mutta sillä on uusi sisältö ja merkitys.
tai
TEHTÄVÄ 4 B
Laadi meemi. KATSO esimerkkejä. Käytä itse ottaamaasi kuvaa jota voit muokata Meme Generator
Arvioinnissa huomioidaan idea ja sen toteutus.
―
KUVATAIDEMarraskuu 20138.8.2013