KU2
KU2 – MUOTOILLUT JA RAKENNETUT YMPÄRISTÖT
Tämä on kuvataiteen toinen pakollinen kurssi, joka on valinnainen MU2 kurssin kanssa.
―
Kurssilla käsitellään seuraavia aiheita:
- Ympäristön kuvakulttuurit ja niiden tulkinnat
- Rakennetut ja luonnon ympäristöt
- Muotoilu, tuotteistaminen, palvelut, mediaympäristöt ja virtuaalimaailmat
- Ympäristön suunnittelun ja muotoilun käsitteistö ja kuvastot
- Ajankohtaisia ilmiöitä
Kurssin arviointi perustuu tehtyjen töiden materiaalisiin, visuaalisiin jne ratkaisuihin, kokeisiin, tuntiaktiivisuuteen ja muihin näyttöihin. Kurssiin littyvät tehtävät on merkitty vihreällä värillä.
―
ARKITEHTUURI
Arkkitehtuuri on tilan taidetta.Tilan muodostaa lattiataso, seinät ja katto. Arkkitehtuuri luo kokemuksellisia tiloja. Kokemukselliseen tilaan vaikuttavia tekijöitä ovat
- tilan ulottuvuudet – korkeus leveys, syvyys
- mittasuhteet
- avautuminen/sulkeutuminen
- muoto
- materiaalit
- värit
- valaistus
VAATIMUKSIA HYVÄLLE ARKKITEHTUURILLE
Hyvän arkitehtuurin määritteli jo roomalainen Vitruvius n. 25 eKr (teos: De architectura libri decem). Näitä samoja periaatteita voimme noudattaa tänä päivänäkin, ja ne ovat
- KAUNEUS (VENUSTAS)
- KESTÄVYYS (FIRMITAS)
- TARKOITUKSENMUKAISUUS (UTILITAS)
ARKKITEHTUURIN TASOT
Arkkitehtuuria voidaan tarkastella eri tasoilta. Lähtökohtana on aina ihminen. Ihmiselle rakennetaan paikka, suoja ja tila. Arkkitehtuurin tasojat ovat
- oma paikka
- huoneet
- koti ja asunto
- yhteiset rakennukset
- päivän piirin rakennukset
- kylä ja kaupunki
- kotiseutu ja kotimaa
- koko maailma
PAIKKA
Tilasta tulee paikka, kun sillä on merkitys ihmiselle – paikalla on henki. Arkkitehtuuri on paikan hengen luomista, säilyttämistä, korjaamista ja vahvistamista. Paikan henki syntyy sen
- fyysisistä ominaisuuksista
- sosiaalisista ominaisuuksista
- historiallisista ominaisuuksista
- symbolisista ominaisuuksista
―
TEHTÄVÄ 1
Tutustu seuraaviin nettisivustoihin:
saranat.fi
– KATSO – Pieksämäki rautateiden risteyksessä – PELAA – Pieksämäkeä koskevia pelejä – LÖYDÄ – aikajanat-Pieksämäki
http://www.mfa.fi/arkkitehtuuripeli
– pelaa
―
TEHTÄVÄ 2
- Esittele sinua kiinnostava arkitehtuurikohde tai luonnonkohde paikkakunnaltamme. Valitse mielenkiintoinen, arvokas, kaunis, toimiva tai muuten mielenkintoinen kohde. Mieti paikan henkeä.
- Kuvaa videokameralla, kameralla tai iPad:lla. Muokkaa kuvia tarpeen mukaan.
- Ota kohteesta ainakin yksi 360° kuva
- Tee n. 2 minuutin kuvaesitys tai video joko tietokoneella tai iPad:lla.
- Kerro kohteesta perustietoja ja omaa arviointiasi.
- Esitykset katsotaan kurssin viimeisillä tunneilla, mutta aloita kuvaukset jo heti kurssin alussa.
- Voitte tehdä tehtävän myös parityönä.
―
TEHTÄVÄ 3 – valitse A, B tai C
A
Sunnittele ja toteuta pienoismalli lavastuksesta.
Rakenna tila, jossa tapahtuu elokuvan tai näytelmän ensimmäinen kohtaus.
Tee kaksi seinää ja lattia (n. A4) kartongista. Muuten materiaalit ovat vapaat. Voitte tehdä myös parityönä.
Arvioinnissa huomioidaan
– mielikuvituksellisuus – materiaalien käyttö – tilan ja paikan tunnelma – toteutus on viimeistelty, mietitty ja tukeva
B
Suunnittele ja toteuta pesä.
Rakenna pesä, jossa asuu mielikuvituseläin. Mieti paikka koulullamme, mihin eläin on pesän rakentanut eli mihin sijoitat rakentamasi pesän. Materiaalit vapaat.
Arvioinnissa huomioidaan
– mielikuvituksellisuus – materiaalien käyttö – tilan ja paikan tunnelma
C
Suunnittele ja toteuta pieni rakennus.
Tee rakennuksesta piirustukset (pohja ja julkisivu) millimetripaperille mittakaavaan esim 1 :20.
Toteuta rakennuksesta pienoismalli. Materiaalit vapaat.
Arvioinnissa huomioidaan
– mielikuvituksellisuus – toimivuus – visuaalinen kokonaisuus – pienoismallin toteutus
―
Pieksämäen arkkitehtuurikohteista opiskelijoiden tekemiä esittelyjä:
Vanha rautatieasema
Pieksämäen lukio (entinen Keskuskoulu)
Omakotitalo Savontie 22 (funktionalismi)
Meriluodon talo
Keisarin sauna (Haapakoski)
Vaaliala
Yritystalo
Kirkkotie 13
Vanha kirkko
Vanha kirkko ja kellotapuli
Vesitorni ja Vanha rautatieasema
Poleeni
Uusi kirkko
Uusi kaupungintalo
Urheilutalo ja vanha lukio
Oikeus- ja poliisitalo
Vanha kaupungintalo
Kanttila
Kanttila 2
Kinolinna
Latomo
Kulttuuripappila
Lomapirtti
Sepposenkulma
Veturitori
Yritystalo ja Poleeni
―
TAIDETEOLLISUUS



1950-luvun esine: Iittala vaasi Tapio Wirkkala suunnitteli tämän Kanttarelli-vaasin v. 1940. Se on esillä mm New Yorkin Museum of Modern Art:ssa ja oli 50-luvulla maailman hienoimpien muotoilulehtien kansikuvissa. V. 1951 Milanon triennaalissa se sai pääpalkinnon. Tästä alkoi maailmanmaine. Syntyi myytti suomalaisesta muotoilusta. Suomalaiset suunnittelijat Wirkkalan ohella Timo Sarpaneva, Kaj Franck, Antti Nurmesniemi loivat kansainvälisissä näyttelyissä ihmeellisen maineen. Sodan jäkeen sotakorvaukset oli saatu maksettua, taloudelliset vaikeudet oli voitettu ja elettin nousukautta. Ihmisillä alkoi olla varaa ostaa kallimpiakin tuotteita. Alettiin kinnittää huomiota esineiden muotoiluun ja hankkimaan ylellisyysesineitä: lasia, tekstiilejä ja jalometallituotteita.
―
―
MUOTOILUN SANASTOA:
- Taideteollisuudella tarkoitetaan tavaroiden tuotantoa, jossa tuotteen suunnittelussa kauneusnäkökohdilla ja estetiikalla on suuri merkitys (esim. vaatteet, huonekalut ja astiat).
- Taidekäsityö liitty kansantaiteeseen. Tuotteissa näkyy ainutkertainen tekijän taito ja kauneuskäsitys (esim. koriste-esineet ja tekstiilit).
- Käsiteollisuus on pienimuotoista sarjatuotantoa, jossa tarvitaan erikoistyökaluja ja jota toteuttaa käsityöläisammattilaiset (esim. matot, huonekalut ja taontatyöt).
- Tuotesuunnittelulla tarkoitetaan yksittäisen tuotteen tai tuoteryhmän suunnittelua. Tässä tarvitaan eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä (esim. arkiset käyttöesineet).
- Teollisessa muotoilussa suunnitellaan esineitä teolliseen valmistukseen.
Esineen ulkonäön suunnittelun ohella pitää kartoittaa sen käyttötarkoitus, käyttöolosuhteet, käyttäjät, ympäristövaikutukset ja rakenne- ja materiaalivaihtoehdot. Esimerkiksi Fiskarsin sakset (katso linkki). Tuotteen ainutlaatuisuutta suojaa mallisuojalaki ja sille voidaan hakea patentti. Nämä voivat liittyä melkein mihin tahansa tuotteen ominaisuuteen (esim muotoon, väriin, materiaaliin, ääneen, pakkaukseen).
―
Taideteollisuus ja sen myötä tuotteiden ulkonäkö seuraa kunkin ajan virtauksia ja kauneuskäsityksiä. Myös arkipäiväisetkin esineet edustavat oman aikansa tyyliä. Seuraavissa kuvissa on esillä esimerkkejä eri aikakausien ja tyylien huonekaluista. KATSO
―
Tutustu suomalaiseen muotoiluun Designmuseon nettisivuilla. LINKKI
―
―
GRAAFINEN VIESTINTÄ
Graafiseen viestintään sisältyy mm
- Yritysgrafiikka (logot, lomakkeet, tarrat jne)
- Mainonta (ulkomainokset, lehdet, TV jne)
- Pakkaussuunnittelu (pussit, laatikot, etiketit jne)
- Julisteet ja flyerit (kulttuuri, kaupalliset, aatteelliset jne)
- Kirjagrafiikka (kuvitus, kannet, taitto jne)
- Lehdet (taitto, typografia, kuvitus, kannet jne)
- TV- ja elokuvagrafiikka (tunnukset, otsikot, mainokset, musiikkivideot jne)
Hyvä graafinen viestintä noudattaa YTY-periaatteita:
Y ksinkertaisuus
T avoite
Y htenäisyys
―
TEHTÄVÄ 4
Valitse vaihtoehdoista A tai B
A ETIKETTI JA MAINOS
Tuo kirkas lasipullo tai -purkki, johon suunnittelet etiketin. Keksi tuote, joka on jotain tunnetta tai aatetta. Keksi ja suunittele tuotteellesi nimi ja logo. Täytä pullo tuotettasi kuvaavalla materiaalilla, joka on jotain muuta kuin nestettä. Tee tuotettasi markinoiva yhden aikakauslehden sivun kokoinen mainos (A4). Tekotapa ja materiaalit ovat vapaat. Arvioinnissa huomioidaan mielikuvitus, luovat ratkaisut, tekninen toteutus, tuotteen ja mainoksen myyvyys.
B TUOTESUUNITTELU JA MAINOS
Esittele A3 paperilla piirrosten ja tekstin avulla uusi suunnittelemasi tuote. Luonnostele ja hahmottele itse tuote. Mieti ja esittele tuotteesi asiakas- ja tuoteprofiilia. Tuo esille tuotteesi käyttö- ja näyttöarvoja. Valmista tuotteellesi pakkaus. Valmista tuotteellesi mainos aikakauslehteen (A4). Välineet ovat vapaat. Arvioinnissa huomioidaan mielikuvitus, luovat ratkaisut, tekninen toteutus, pakauksen ja mainoksen myyvyys.
―
―
KUVATAIDEMarraskuu 20138.8.2013