KU2

KU2 – MUOTOILLUT JA RAKENNETUT YMPÄRISTÖT

Tämä on kuva­tai­teen toi­nen pa­kol­li­nen kurs­si, joka on va­lin­nai­nen MU2 kurs­sin kans­sa.

Kurs­sil­la kä­si­tel­lään seu­raa­via ai­hei­ta:

  1. Ym­pä­ris­tön kuva­kult­tuu­rit ja nii­den tul­kin­nat
  2. Ra­ken­ne­tut ja luon­non ym­pä­ris­töt
  3. Muo­toi­lu, tuot­teis­ta­mi­nen, pal­ve­lut, me­di­a­ym­pä­ris­töt ja vir­tu­aa­li­maa­il­mat
  4. Ym­pä­ris­tön suun­nit­te­lun ja muo­toi­lun kä­sit­teis­tö ja ku­vas­tot
  5. Ajan­koh­tai­sia il­mi­öi­tä

Kurs­sin ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu teh­ty­jen töi­den ma­te­ri­aa­li­siin, vi­su­aa­li­siin jne rat­kai­sui­hin, ko­kei­siin, tun­ti­ak­tii­vi­suu­teen ja mui­hin näyt­töi­hin. Kurs­siin lit­ty­vät teh­tä­vät on mer­kit­ty vih­re­äl­lä vä­ril­lä.

ARKITEHTUURI

Ark­ki­teh­tuu­ri on ti­lan tai­det­ta.Ti­lan muo­dos­taa lat­ti­a­taso, sei­nät ja kat­to. Ark­ki­teh­tuu­ri luo ko­ke­muk­sel­li­sia ti­lo­ja. Ko­ke­muk­sel­li­seen ti­laan vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä ovat

VAATIMUKSIA HYVÄLLE ARKKITEHTUURILLE

Hy­vän ar­ki­teh­tuu­rin mää­rit­te­li jo roo­ma­lai­nen Vit­ru­vius n. 25 eKr (teos: De arc­hi­tec­tu­ra lib­ri de­cem). Näi­tä sa­mo­ja peri­aat­tei­ta voim­me nou­dat­taa tänä päi­vä­nä­kin, ja ne ovat

  1. KAU­NEUS (VE­NUS­TAS)
  2. KES­TÄ­VYYS (FIR­MI­TAS)
  3. TAR­KOI­TUK­SEN­MU­KAI­SUUS (UTI­LI­TAS)

ARKKITEHTUURIN TASOT

Ark­ki­teh­tuu­ria voi­daan tar­kas­tel­la eri ta­soil­ta. Läh­tö­koh­ta­na on aina ih­mi­nen. Ih­mi­sel­le ra­ken­ne­taan paik­ka, suo­ja ja tila. Ark­ki­teh­tuu­rin ta­so­jat ovat

PAIKKA

Ti­las­ta tu­lee paik­ka, kun sil­lä on mer­ki­tys ih­mi­sel­le – pai­kal­la on hen­ki. Ark­ki­teh­tuu­ri on pai­kan hen­gen luo­mis­ta, säi­lyt­tä­mis­tä, kor­jaa­mis­ta ja vah­vis­ta­mis­ta. Pai­kan hen­ki syn­tyy sen

TEHTÄVÄ 1

Tu­tus­tu seu­raa­viin net­ti­si­vus­toi­hin:

saranat.fi

– KAT­SO – Piek­sä­mäki rau­ta­tei­den ris­teyk­ses­sä – PE­LAA – Piek­sä­mä­keä kos­ke­via pe­le­jä – LÖY­DÄ – aika­ja­nat-Piek­sä­mäki

http://www.mfa.fi/arkkitehtuuripeli

– pe­laa

Al­var Aal­to -mu­seo

TEHTÄVÄ 2

 

 TEHTÄVÄ 3 – valitse A, B tai C

A

Sun­nit­te­le ja to­teu­ta pie­nois­mal­li la­vas­tuk­ses­ta. 

Ra­ken­na tila, jos­sa ta­pah­tuu elo­ku­van tai näy­tel­män en­sim­mäi­nen koh­taus.

Tee kak­si sei­nää ja lat­tia (n. A4) kar­ton­gis­ta. Muu­ten ma­te­ri­aa­lit ovat va­paat. Voit­te teh­dä myös pari­työ­nä.

Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan

– mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­suus – ma­te­ri­aa­lien käyt­tö – ti­lan ja pai­kan tun­nel­ma – to­teu­tus on vii­meis­tel­ty, mie­tit­ty ja tu­ke­va

B

Suun­nit­te­le ja to­teu­ta pesä.

Ra­ken­na pesä, jos­sa asuu mie­li­ku­vi­tus­e­läin. Mie­ti paik­ka kou­lul­lam­me, mi­hin eläin on pe­sän ra­ken­ta­nut eli mi­hin si­joi­tat ra­ken­ta­ma­si pe­sän. Ma­te­ri­aa­lit va­paat.

Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan

– mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­suus – ma­te­ri­aa­lien käyt­tö – ti­lan ja pai­kan tun­nel­ma

C

Suun­nit­te­le ja to­teu­ta pie­ni ra­ken­nus.

Tee ra­ken­nuk­ses­ta pii­rus­tuk­set (poh­ja ja jul­ki­sivu) mil­li­met­ri­pa­pe­ril­le mit­ta­kaa­vaan esim 1 :20. 

To­teu­ta ra­ken­nuk­ses­ta pie­nois­mal­li. Ma­te­ri­aa­lit va­paat.

Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan

– mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­suus – toi­mi­vuus – vi­su­aa­li­nen ko­ko­nai­suus – pie­nois­mal­lin to­teu­tus

Pieksämäen arkkitehtuurikohteista opiskelijoiden tekemiä esittelyjä:

Van­ha rau­ta­tie­a­se­ma

Piek­sä­mäen lu­kio (en­ti­nen Kes­kus­kou­lu)

Oma­koti­talo Sa­von­tie 22 (funk­ti­o­na­lis­mi)

Meri­luo­don talo

Kei­sa­rin sau­na (Haa­pa­kos­ki)

Vaa­li­ala

Yri­tys­talo

Kirk­ko­tie 13

Van­ha kirk­ko

Van­ha kirk­ko ja kel­lo­ta­pu­li

Vesi­tor­ni ja Van­ha rau­ta­tie­a­se­ma

Po­lee­ni

Uusi kirk­ko

Uusi kau­pun­gin­talo

Ur­hei­lu­talo ja van­ha lu­kio

Oi­keus- ja po­lii­si­talo

Van­ha kau­pun­gin­talo

Kant­ti­la

Kant­ti­la 2

Kino­lin­na

La­to­mo

Kult­tuu­ri­pap­pi­la

Loma­pirt­ti

Sep­po­sen­kul­ma

Ve­tu­ri­tori

Yri­tys­talo ja Po­lee­ni

 TAIDETEOLLISUUS

  1950-lu­vun esi­ne: Iit­ta­la vaa­si Ta­pio Wirk­ka­la suun­nit­te­li tä­män Kant­ta­rel­li-vaa­sin v. 1940. Se on esil­lä mm New Yor­kin Mu­seum of Mo­dern Art:ssa ja oli 50-lu­vul­la maa­il­man hie­noim­pien muo­toi­lu­leh­tien kan­si­ku­vis­sa. V. 1951 Mi­la­non trien­naa­lis­sa se sai pää­pal­kin­non. Täs­tä al­koi maa­il­man­mai­ne. Syn­tyi myyt­ti suo­ma­lai­ses­ta muo­toi­lus­ta. Suo­ma­lai­set suun­nit­te­li­jat Wirk­ka­lan ohel­la Timo Sar­pa­ne­va, Kaj Franck, Ant­ti Nur­mes­nie­mi loi­vat kan­sain­vä­li­sis­sä näyt­te­lyis­sä ih­meel­li­sen mai­neen. So­dan jä­keen sota­kor­vauk­set oli saa­tu mak­set­tua, ta­lou­del­li­set vai­keu­det oli voi­tet­tu ja elet­tin nou­su­kaut­ta. Ih­mi­sil­lä al­koi olla va­raa os­taa kal­lim­pi­a­kin tuot­tei­ta. Alet­tiin kin­nit­tää huo­mi­o­ta esi­nei­den muo­toi­luun ja hank­ki­maan ylel­li­syys­e­si­nei­tä: la­sia, teks­tii­le­jä ja jalo­me­tal­li­tuot­tei­ta.

MUO­TOI­LUN SA­NAS­TOA:

Esi­neen ulko­näön suun­nit­te­lun ohel­la pi­tää kar­toit­taa sen käyt­tö­tar­koi­tus, käyt­tö­olo­suh­teet, käyt­tä­jät, ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­set ja  ra­ken­ne- ja ma­te­ri­aa­li­vaih­to­eh­dot. Esi­mer­kik­si Fis­kar­sin sak­set (kat­so link­ki). Tuot­teen ai­nut­laa­tui­suut­ta suo­jaa mal­li­suo­ja­laki ja sil­le voi­daan ha­kea pa­tent­ti. Nämä voi­vat liit­tyä mel­kein mi­hin ta­han­sa tuot­teen omi­nai­suu­teen (esim muo­toon, vä­riin, ma­te­ri­aa­liin, ää­neen, pak­kauk­seen).

Tai­de­te­ol­li­suus ja sen myö­tä tuot­tei­den ulko­näkö seu­raa kun­kin ajan vir­tauk­sia ja kau­neus­kä­si­tyk­siä. Myös arki­päi­väi­set­kin esi­neet edus­ta­vat oman ai­kan­sa tyy­liä. Seu­raa­vis­sa ku­vis­sa on esil­lä esi­merk­ke­jä eri aika­kau­sien ja tyy­lien huo­ne­ka­luis­ta. KAT­SO

Tu­tus­tu suo­ma­lai­seen muo­toi­luun De­sign­mu­se­on net­ti­si­vuil­la. LINK­KI 

GRAAFINEN VIESTINTÄ

Graa­fi­seen vies­tin­tään si­säl­tyy mm

Hyvä graa­fi­nen vies­tin­tä nou­dat­taa YTY-peri­aat­tei­ta:

Y ksin­ker­tai­suus

T avoi­te

Y hte­näi­syys

 TEHTÄVÄ 4

Va­lit­se vaih­to­eh­dois­ta A tai B

A     ETI­KET­TI JA MAI­NOS

Tuo kir­kas lasi­pul­lo tai -purk­ki, jo­hon suun­nit­te­let eti­ke­tin. Kek­si tuo­te, joka on jo­tain tun­net­ta tai aa­tet­ta. Kek­si ja suu­nit­te­le tuot­teel­le­si nimi ja logo. Täy­tä pul­lo tuo­tet­ta­si ku­vaa­val­la ma­te­ri­aa­lil­la, joka on jo­tain muu­ta kuin nes­tet­tä. Tee tuo­tet­ta­si mar­ki­noi­va yh­den aika­kaus­leh­den si­vun ko­koi­nen mai­nos (A4). Teko­tapa ja ma­te­ri­aa­lit ovat va­paat. Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan mie­li­ku­vi­tus, luo­vat rat­kai­sut, tek­ni­nen to­teu­tus, tuot­teen ja mai­nok­sen myy­vyys.

B     TUO­TE­SUU­NIT­TE­LU JA MAI­NOS

Esit­te­le A3 pa­pe­ril­la piir­ros­ten ja teks­tin avul­la uusi suun­nit­te­le­ma­si tuo­te. Luon­nos­te­le ja hah­mot­te­le itse tuo­te. Mie­ti ja esit­te­le tuot­tee­si asi­a­kas- ja tuo­te­pro­fii­lia. Tuo esil­le tuot­tee­si käyt­tö- ja näyt­tö­ar­vo­ja. Val­mis­ta tuot­teel­le­si pak­kaus. Val­mis­ta tuot­teel­le­si mai­nos aika­kaus­leh­teen (A4). Vä­li­neet ovat va­paat. Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan mie­li­ku­vi­tus, luo­vat rat­kai­sut, tek­ni­nen to­teu­tus, pa­kauk­sen ja mai­nok­sen myy­vyys.

KUVA­TAI­DEMar­ras­kuu 20138.8.2013