Työmarkkinat
Työmarkkinat ovat periaatteessa samanlaiset markkinat kuin rahamarkkinat ja suoritemarkkinat. Työmarkkinoilla kysyntä ja tarjonta kohdistuvat työvoimaan. Periaatteessa ihmiset myyvät työmarkkinoilla vapaa-aikaansa yrityksille palkkaa vastaan. Mikäli markkinat eivät ole tasapainossa, siitä aiheutuu työvoimapulaa tai työttömyyttä.





Työvoimaan kuuluvat kaikki ne 15-64 -vuotiaat henkilöt, jotka tutkimusviikolla olivat työllisiä tai työttömiä.
Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen, tai on ollut tilapäisesti poissa työstä. Tutkimusviikolla työstä pois ollut henkilö lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on äitiys- tai isyysvapaa tai oma sairaus tai jos poissaolo on kestänyt alle 3 kuukautta. Työlliset voivat olla palkansaajia, yrittäjiä tai samassa kotitaloudessa asuvan perheenjäsenen yrityksessä palkatta työskenteleviä.
Työtön on henkilö, joka tutkimusviikolla on työtä vailla, on etsinyt työtä aktiivisesti viimeisen neljän viikon aikana palkansaajana tai yrittäjänä ja voisi vastaanottaa työtä kahden viikon kuluessa. Myös henkilö, joka on työtä vailla ja odottaa sovitun työn alkamista kolmen kuukauden kuluessa, luetaan työttömäksi, jos hän voisi aloittaa työn kahden viikon sisällä. Työttömäksi luetaan myös työpaikastaan toistaiseksi lomautettu, joka täyttää em. työnhaku- ja työnvastaanottokriteerit.
Käytännössä työmarkkinat ovat hyvin säännellyt. Työntekijä ja työnantaja solmivat työsopimuksen, joka noudattaa ammattiliittojen sopimia yleisiä määräyksiä esim. virkaehtosopimusta. Suomalaiset työmarkkinat ovat hyvin järjestäytyneitä, eli työntekijät kuuluvat oman alansa ammattiliittoon ja työnantajat oman alansa työnantajaliittoon. Työmarkkinoita pyritään kehittämään kolmikantaisesti: työnantajien keskusjärjestöt, työntekijöiden keskusjärjestöt ja maan hallitus tekevät yhteistyötä sopiakseen mm. palkoista, sosiaalietuuksista, tulonsiirroista ja työttömyysturvasta sekä verotuksesta.





Työllisyysaste on työllisten prosenttiosuus väestöstä. Virallinen työllisyysaste lasketaan 15-64-vuotiaiden työllisten prosenttiosuutena samanikäisestä väestöstä.
Työttömyysaste on työttömien prosenttiosuus saman ikäisestä työvoimasta. Virallinen työttömyysaste lasketaan 15-64-vuotiaiden työttömien prosenttiosuutena saman ikäisestä työvoimasta.
Työttömyyden tai työvoimapulan aikana tuotannontekijät eivät ole tehokkaassa käytössä. Kun työttömyyttä ja työvoimapulaa esiintyy samanaikaisesti, puhutaan rakenteellisesta työttömyydestä. Elinkeinorakenteen muuttuminen Suomessa näkyykin työmarkkinoilla työttömyytenä. Yhtenä tärkeimmistä syistä rakenteelliseen työttömyyteen on se, että työelämän vaatimukset ovat kasvaneet siinä määrin, ettei työttömien ammattitaito enää riitä tarjolla oleviin tehtäviin. Toisaalta rakenteelliseen työttömyyteen syyllisenä on pidetty myös verotusta, tulonsiirtoja ja työttömyysturvaa. Ainakin yksittäistapauksissa niiden suuruudella on vaikutusta siihen, että työpaikan tarjoaminen tai työpaikan vastaanottaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa. Tällainen tilanne on kannustinloukku.
Työttömyys ei ole yksinomaan henkilökohtainen ongelma, vaan se vaikuttaa laajasti eri yhteiskunnan toimijoihin. Esimerkiksi kasvavien työttömyyskorvausten kustannukset joudutaan keräämään veroina työssäkäyviltä. Luonnollisesti valtio menettää verotuloja, kun ihmiset eivät ole työssä. Myös sosiaali- ja terveystoimeen kohdistuu paineita työttömyyden aiheuttamien erilaisten ongelmien hoidossa. Pitkäaikaistyöttömyyden uhkana on ihmisen syrjäytyminen yhteiskunnasta. Työttömyyden negatiivisina vaikutuksina on myös yhteiskunnallisen eriarvoisuuden lisääntyminen ja tuloerojen kasvaminen.





Yksilöiden tyytymättömyys yhteiskuntaa kohtaan kasvaa työttömyyden aikana, ja korkea työttömyys saattaa uhata yhteiskuntarauhaa. Mistä on esimerkkinä viimeaikoina Etelä-Euroopan maissa nähdyt mielenosoitukset ja kansannousut. Suomessa työttömyys nousi ennätyksellisen korkealle 1990-luvun alun laman myötä, ja työttömien lukumäärä on ollut suurimmillaan vuonna 1994. Laman jälkeinen työllisyyskehitys jatkui suotuisana aina vuoden 2008 finanssikriisiin asti, minkä jälkeen työttömyys on lähtenyt uudelleen nousuun.
Talousteorian mukaan työttömyyden ja inflaation välillä on ristiriita, sillä täystyöllisyyttä ja vakaata hintatasoa voi olla vaikea saavuttaa yhtä aikaa. On niin, että yleensä matalan työttömyyden aikana hinnat pyrkivät nousemaan ja korkean työttömyyden aikana hinnat puolestaan pysyvät kurissa.
Tilastokeskuksen tilastokoulun Työmarkkinatilastot -kurssilla voit tutustua tarkemmin työmarkkinoihin ja niiden toimintaan.
Taloustiedon kurssiPieksämäen lukio17.2.2014