Suhdannevaihtelut ja talouspolitiikka

Suh­dan­ne­vaih­te­lut ovat brut­to­kan­san­tuot­teen vaih­te­lua. Tuo­tan­to ja ta­lou­del­li­nen toi­me­li­ai­suus ei ke­hi­ty ta­sai­ses­ti. Suh­dan­ne­vaih­te­lu­ja seu­ra­taan tar­kas­ti, sil­lä suu­ril­la muu­tok­sil­la on koko ta­lou­teen va­ka­via seu­rauk­sia. Tut­ki­mus­lai­tok­set te­ke­vät vuo­sit­tain suh­dan­ne­ar­vi­oi­ta sii­tä, mi­ten eri alo­jen ti­lan­ne tu­lee ke­hit­ty­mään. Jos suh­dan­teet kään­ty­vät las­kuun, se nä­kyy kaik­kien ta­lou­den toi­mi­joi­den ti­lan­tees­sa. Sa­moin po­si­tii­vi­nen ke­hi­tys siir­tyy koko ta­lou­teen.

Ope­tus­hal­li­tuk­sen etä­lu­ki­on si­vuil­ta löy­tyy hyvä yleis­e­si­tys suh­dan­ne­vaih­te­luis­ta.

Suo­mi on pie­ni vien­nis­tä riip­pu­vai­nen kan­san­ta­lous ja suh­dan­ne­vaih­te­lut siir­ty­vät ta­lou­teem­me usein vien­nis­sä ta­pah­tu­vien muu­tos­ten seu­rauk­se­na. Mi­ten si­joi­tat ohei­seen ku­vaa­jaan vien­nis­tä ai­heu­tu­vat muu­tok­set:

Su­ha­dan­ne­vaih­te­lu­jen vai­ku­tuk­sia ta­lou­den toi­min­taan voi ar­vi­oi­da ohei­sen tal­lu­kon avul­la.

Suh­dan­ne­vaih­te­lut ovat vii­me ai­koi­na ajoit­tu­neet sa­maan ai­kaan useim­mis­sa te­ol­li­suus­mais­sa. Sa­man­ai­kai­set taan­tu­mat ovat­kin muo­dos­tu­neet hy­vin voi­mak­kaik­si. Yh­dys­val­to­jen mer­ki­tys suh­dan­ne­vaih­te­lui­hin on ol­lut mer­kit­tä­vä. Käy­tän­nös­sä 70 lu­vun öljy­krii­sin jäl­keen jo­kai­sen vuo­si­kym­me­nen alus­sa on ol­lut jon­kin­lai­nen taan­tu­ma tai lama, mikä on vai­kut­ta­nut myös Suo­men ta­lou­den ke­hi­tyk­seen.

Tut­ki ohei­ses­ta ETLA:n suh­dan­ne­ku­vi­os­ta mil­loin Suo­mes­sa on ol­lut lama, kor­ke­a­suh­dan­ne, las­ku­suh­dan­ne ja nou­su­suh­dan­ne.

Eri ta­lous­po­li­tii­kan kou­lu­suun­nat ovat poh­ti­neet mm. jul­ki­sen val­lan roo­lia ja kei­no­ja ta­lou­den suh­dan­ne­vaih­te­lu­jen häi­ri­öi­den kor­jaa­mi­sek­si.

Talouspolitiikka

Val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­riö val­mis­te­lee ja to­teut­taa hal­li­tuk­sen ta­lous­po­li­tiik­kaa. Ta­lous­po­li­tii­kan ta­voit­tee­na on edis­tää kes­tä­vää, työl­li­syyt­tä tu­ke­vaa ta­lous­kas­vua ja vä­hen­tää jul­ki­sen­ta­lou­den vel­kaan­tu­mis­ta. Tar­koi­tuk­se­na on ra­ken­taa ta­lou­den ja hy­vin­voin­nin va­kaa pe­rus­ta tu­le­vil­le suku­pol­vil­le.

Vii­me vuo­sien ta­lous­po­li­tii­kan tär­keim­pä­nä ta­voit­tee­na on ol­lut kes­tä­vyys­va­jeen vält­tä­mi­nen. Kes­tä­vyys­vaje syn­tyy, kun jul­kis­ten me­no­jen ar­vi­oi­daan pit­käl­lä aika­vä­lil­lä ylit­tä­vän jul­ki­set tu­lot.

Suo­men ta­lous­po­li­tiik­kaa mää­rit­tää myös EU-lain­sää­dän­tö. Se vel­voit­taa jä­sen­val­ti­ot pi­tä­mään jul­ki­sen ta­lou­den tasa­pai­nos­sa ja vält­tä­mään lii­al­li­sia ali­jää­miä ja vel­kaan­tu­mis­ta niin, että jul­ki­nen ta­lous on kes­tä­väl­lä poh­jal­la myös pit­käl­lä aika­vä­lil­lä. Jul­ki­nen vel­ka tu­lee olla alle 60% BKT:stä ja vuo­tui­nen bud­jet­ti­ali­jää­mä ei saa ylit­tää 3 pro­sent­tia.

Ta­lous­po­li­tiik­ka hoi­de­taan:

  1. Fi­nans­si­po­li­tii­kan avul­la vai­kut­ta­mal­la ve­roi­hin ja val­ti­on me­noi­hin.
  2. Tulo­po­li­tii­kan avul­la vai­kut­ta­mal­la palk­koi­hin.
  3. Raha­po­li­tii­kan avul­la vai­kut­ta­mal­la kor­koi­hin.
  4. Va­luut­ta­kurs­si­po­li­tii­kal­la vai­kut­ta­mal­la va­luu­tan ulko­mai­seen ar­voon.
Ta­lous­tie­don kurs­siPiek­sä­mäen lu­kio17.2.2014