Kysyntä, tarjonta ja markkinat
Markkinatalousjärjestelmässä hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan yhteisvaikutuksesta. Jos hyödykkeen hinta on kuluttajien mielestä liian korkea, hyödyke ei mene kaupaksi. Tämän seurauksena syntyy liikatarjontaa ja myyjän on laskettava hintaa saadakseen tuotteensa kaupaksi. Toisaalta liian alhaisen hinnoittelun seurauksena kysyntä ylittää tarjonnan (koska useimpien hyödykkeiden kysyntä kasvaa hinnan laskiessa) jolloin myyjän kannattaa nostaa tuotteensa hintaa.
Se, mille tasolle hyödykkeen hinta asettuu riippuu kilpailun luonteesta, eli myyjien ja ostajien lukumäärästä. Taloustieteessä pyritään kuvaamaan kysynnän, tarjonnan ja hintojen suhdetta yksinkertaistetuilla kuvaajilla.
KYSYNTÄ
Kysynnällä tarkoitetaan sitä hyödykemäärää, jonka kuluttajat haluavat ostaa tietyllä hinnalla, eli ostohalukkuutta. Arkikokemus osoittaa, että useimpien hyödykkeiden kysyntä kasvaa hinnan laskiessa. Kysyntäkäyrän pystyakselilla on hinta ja vaaka-akselilla määrä, joten kysyntäkäyrän voidaan päätellä olevan oikealle laskeva.
Se, mitä hyödykkeitä kotitaloudet ostavat, riippuu
- hyödykkeiden hinnasta
- kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista
- muiden hyödykkeiden hinnasta
- kuluttajien mieltymyksistä





TARJONTA
Tarjonnalla tarkoitetaan yritysten myyntihalukkuutta. Tarjontakäyrä osoittaa kuinka paljon jotakin hyödykettä ollaan valmiita myymään kullakin mahdollisella hinnalla. On ilmeistä, että hinnan noustessa tarjottu määrä kasvaa. Tarjontakäyrän pystyakselilla on hinta ja vaaka-akselilla määrä, joten tarjontakäyrän voidaan päätellä olevan oikealle nouseva.
Hyödykkeen tarjonta riippuu
- sen hinnasta,
- muiden hyödykkeiden hinnoista
- sekä tuotanto-olosuhteiden muutoksista.





MARKKINAT
Rahataloudessa markkinoilta hankitaan hyödykkeitä rahan välityksellä tarpeiden tyydyttämiseksi. Raha toimii arvon mittana, vaihdon välineenä ja arvon säilyttäjänä. Markkinamekanismin avulla hyödykkeille määräytyy hinta, joka vastaa kuluttajien tuloja ja mieltymyksiä. Markkinoilla kysyntä ja tarjonta pyrkivät tasapainoon, minkä voidaan katsoa johtuvan siitä, että tarjonta pyrkii sopeutumaan kysyntään. Hyvin toimivat markkinat tehostavat tuotantoa ja kannustavat innovaatioihin. Markkinat ovat tasapainossa silloin kun tuotteen hinta markkinoilla on sellainen, että kysyntä vastaa tarjontaa.





Kysyntä- ja tarjontakäyrät ovat esimerkkejä taloustiedossa käytettävistä malleista, joiden avulla pyritään hahmottamaan monimutkaista todellisuutta ja taloudellisia ilmiöitä. Oheisessa PDF -tiedostossa esitetään miten liikakysyntä- ja -tarjonta syntyvät sekä pohditaan esimerkkinä jäätelömarkkinoilla tapahtuvia muutoksia.
TALOUSJÄRJESTELMÄT
Yhteiskunnassa on jollain tavoin päätettävä mitä tuotetaan, millaisella tuotantotekniikalla tuotetaan ja kuka hyödykkeet saa. Tällä perusteella voidaan erotella erilaisia talousjärjestelmiä. Talousjärjestelmät perustuvat erikoistumiseen. Erikoistuminen johtuu mm. valtioiden luontaisista eroista. Erikoistuminen tuo harjaantumisen ja työnjaon mukana tehokkuutta tuotantoon ja suurtuotannon edut. Kapitalismi tarkoittaa sitä, että tuotannontekijät ovat yksityisomistuksessa ja sosialismin periaatteena on, että tuotannontekijät ovat valtion omistuksessa. Viime aikoina on ryhdytty puhumaan myös uudenlaisesta talousjärjestelmästä, jakamistaloudesta.
Olennaisia kysymyksiä vertailtaessa eri talousjärjestelmiä ovat:
- Paljonko taloudessa on toimijoita?
- Kuka omistaa tuotannontekijät?
- Miten hinnat päätetään?
- Mikä on toimijoiden päämäärä?
- Miten tuotannon tulokset jaetaan?





TÄYDELLINEN KILPAILU JA MONOPOLI
Markkinoiden toiminta on täydellistä silloin kun markkinoilla on paljon ostajia ja myyjiä ja jokainen tietää, ettei hänen päätöksillään ole mitään merkitystä markkinoiden kokonaistilaan. Täydellisen kilpailun markkinat ovat lähinnä teoreettinen yksinkertaistus.
Todellisuudessa vallitsee erilaisia epätäydellisen kilpailun muotoja, mistä ääripäänä on monopoli. Monopolitilanteessa markkinoilla on vain yksi myyjä ja se voi vapaasti asettaa tuotteelle hinnan. Monopolia pidetään kuluttajan kannalta epäedullisena, koska tuotteen hinta on tällöin korkeampi kuin se olisi, jos vallitsisi vapaa kilpailu.
Taloustiedon kurssiPieksämäen lukio17.2.2014