Kuvadokumenttitehtävät

Jos­kus ko­kees­sa on esim. po­liit­ti­nen pila­kuva ja sen ar­vi­oin­tiin kan­nat­taa pa­nos­taa huo­lel­li­ses­ti ja teh­dä roh­ke­as­ti omia pe­rus­tel­tu­ja joh­to­pää­tök­siä. Kuva­do­ku­ment­ti­teh­tä­vät ovat har­vi­nai­sia, mut­ta mah­dol­li­sia. Ku­vat voi­vat olla valo­ku­via, kart­to­ja, maa­lauk­sia tai piir­rok­sia esim. po­liit­ti­nen pila­kuva.

Sel­vi­tä huo­lel­li­ses­ti mitä ku­vas­ta ky­sy­tään. Yleen­sä aluk­si vaa­di­taan ku­van tun­nis­ta­mi­nen, eli on ker­rot­ta­va mitä kuva esit­tää ja mi­hin se liit­tyy. Ker­ro mitä kuva ker­too ky­sy­tys­tä asi­as­ta. Ku­van luo­tet­ta­vuut­ta tu­lee ar­vi­oi­da ja sa­no­ma tu­lee liit­tää laa­jem­paan yh­tey­teen.

Ku­van tul­kin­nan voi teh­dä esi­mer­kik­si seu­raa­vas­ti:

  1. Mitä kuva esit­tää tai mil­lai­nen se on? Ku­vaa te­os­ta omin sa­noin.
  2. Mil­lai­nen on ku­van ra­ken­ne? Mikä nou­see esiin? Mi­hin suun­taan lii­ke ete­nee? Mi­ten tila on käy­tet­ty?
  3. Mil­lai­nen on ku­van väri­maa­ilma ja mitä se ker­too?
  4. Mitä sinä näet ja mitä se tuo si­nun mie­lee­si? Mil­lai­sia aja­tuk­sia kuva he­rät­tää si­nus­sa?
  5. Mikä on mie­les­tä­si ku­van si­säl­tö/sa­no­ma? Mik­si kuva on teh­ty? Mi­hin sil­lä py­ri­tään?
  6. Mi­ten kuva liit­tyy teh­tä­väs­sä esi­tet­tyyn asi­aan/il­mi­öön? Mis­tä näkö­kul­mas­ta ku­van sa­no­ma on hy­väk­syt­tä­vä ja mil­lai­sia mui­ta näkö­kul­mia asi­aan/il­mi­öön voi ot­taa?
  7. Mitä asi­oi­ta ku­van te­ki­jä ei tuo esil­le ja mil­lai­sia pe­rus­tei­ta pois­jät­tä­mi­sel­le voi olla?
  8. Kuka ku­van on teh­nyt ja mil­loin? Mitä pys­tyt ker­to­maan te­ki­jäs­tä?

Syk­syn 2017 yo ko­kees­sa EU-kurs­sin teh­tä­väs­sä on ol­lut vii­mek­si pila­piir­rok­seen liit­ty­vä teh­tä­vä.


Tul­kit­se piir­ros­ta (ai­neis­to 9.A). (6 p.)

Läh­de: HS 16.6.2013                                                  Mi­ten pila­ku­vas­sa suh­tau­du­taan vä­hit­täis­kau­pan kes­kit­ty­mi­seen? Poh­di vä­hit­täis­kau­pan ra­ken­ne­muu­tok­sen vai­ku­tuk­sia koti­ta­lou­den kan­nal­ta.

Yh­teis­kun­ta­opin ker­taus­kurs­siKe­vät 201927.8.2013