Äidinkieli ja kirjallisuus

- mahdollisuuksia tulevaisuuteen

Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man (LOPS21) mu­kai­set mo­duu­lit käyn­nis­tyi­vät en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­la. Niis­tä ÄI01, joka edel­lyt­tää lu­ki­o­tu­lok­kaal­ta kir­joit­ta­mis­tai­to­jen var­sin hy­vää hal­lin­taa, osoit­tau­tui pai­koin lisä­o­pe­tus­ta kai­paa­vak­si. Har­joit­te­lul­la sii­tä sel­vit­tiin.  Vuo­ro­vai­ku­tus­ta kä­sit­te­le­vä mo­duu­li ÄI03 sai pal­jon kii­tos­ta opis­ke­li­joi­den vies­tin­tä­roh­keu­den ja vies­tin­tä­herk­kyy­den oi­val­ta­mi­sen ja kas­va­mi­sen myö­tä. Ki­vas­sa teh­tä­väs­sä suun­ni­tel­tiin ar­vo­tuis­sa pien­ryh­mis­sä lu­ki­o­lai­sil­le yh­tei­siä ta­pah­tu­mia, joi­hin jo­kai­nen us­kal­tai­si osal­lis­tua. Kes­kus­te­luis­sa saa­tiin ja an­net­tiin pa­lau­tet­ta vuo­ro­vai­ku­tus­tai­dois­ta, joi­ta tie­toi­ses­ti opis­kel­tiin. Ky­sees­sä ei siis ole vain ryh­mä­työ tai ryh­mäs­sä kes­kus­te­lu. Suun­ni­tel­mat vie­tiin opin­to-oh­jaa­jal­le jat­ko­kä­sit­te­lyyn hy­vin­voin­ti­tee­maan liit­ty­en. ÄI04-mo­duu­lin kir­jal­li­suus­työt ää­ni­tet­tiin muu­ta­man mi­nuu­tin te­hok­kaik­si pod­cas­teik­si: Meil­lä on hui­man hie­no­ja oh­jel­mia, jois­sa nuo­ret kes­kus­te­le­vat elä­väs­ti – kir­jal­li­suu­des­ta!

Toi­sen ja kol­man­nen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat jat­koi­vat van­han ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan. Kak­kos­ten es­seet ja kir­jal­li­suus­kes­kus­te­lut nou­dat­ti­vat ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rin­teis­tä lin­jaa, mut­ta Me­di­a­kurs­sin (vÄI11) ko­kee­na seik­kail­tiin Ylen Trol­li­bunk­ke­ri-pako­huo­ne­pe­lis­sä.

Luku­vuo­den unoh­tu­ma­ton huip­pu­ta­paus on eh­dot­to­mas­ti suo­si­tun tv-juon­ta­jan, toi­mit­ta­ja Mik­ko Ke­kä­läi­sen vie­rai­lu Me­di­a­kurs­sil­la (ÄI11) 15.10.2021. Hän kävi moik­kaa­mas­sa niin en­tis­tä opin­ah­jo­aan kuin äi­din­kie­len­o­pet­ta­jaan­sa­kin. Ke­kä­läi­nen ker­toi moni­puo­li­ses­ta työs­tään Ylen Puo­li seit­se­män -oh­jel­mas­sa. Leik­ki­sän leh­dis­tö­ti­lai­suu­den ai­ka­na Mik­ko vas­ta­si me­di­a­kurs­si­lais­ten (= leh­dis­tö) ky­sy­myk­siin työs­tään, hen­ki­lö­his­to­ri­as­taan, tuo­rees­ta kir­jas­taan ja tar­vit­ta­es­sa eng­lan­nik­si­kin nii­den me­di­a­kurs­si­lais­ten ky­sy­myk­siin, jot­ka ko­ko­si­vat sa­mal­la si­säl­töä kou­lum­me me­dia-ai­hei­sen Eras­mus-hank­keen ka­na­viin. Meil­le kai­kil­le Mik­ko tar­jo­si het­ken me­di­a­täh­den mat­kas­sa: Pää­sim­me Mi­kon Ins­tag­ra­miin – ja to­den tot­ta jo il­lal­la ruo­ka­kau­pas­sa opet­ta­ja py­säy­tet­tiin mo­neen ker­taan, kun nuor­ten puo­les­ta kii­tet­tiin hui­maa ko­ke­mus­ta.

Sel­lai­nen Mik­ko on – hän an­toi myös uuni­tuo­reen kir­jan­sa tie­dot­ta­mi­sen nuor­ten teh­tä­väk­si. Ju­tun ”Kir­joit­ta­mi­nen on mi­nul­le se ku­nin­gas­laji” kir­joit­ti­vat Emma Radc­lif­fe, Saa­ra Ko­va­nen ja Mai­sa Koik­ka­lai­nen. Pai­ni­ja Pet­ra Ol­lis­ta ker­to­va teos on Ke­kä­läi­sen en­sim­mäi­nen. Mik­ko Ke­kä­läis­tä esit­te­le­vä hen­ki­lö­jut­tu syn­tyi Anna Huuh­kan, An­ni­ka Leh­don, Po­li­na Ly­sen­kon ja Ilo­na Weiss­man­nin yh­teis­työ­nä. Mo­lem­mat ju­tut jul­kai­si Piek­sä­mäen Leh­ti (15.11.2021), joka an­toi koko au­ke­a­man nuo­ril­le. Eras­mus Against On­Li­ne Sla­ve­ry -blo­giin ja/tai Ins­tag­ra­miin kir­joit­ti­vat Iina Le­hi­koi­nen, Oona Ro­mu­nen, Nel­li Tar­ki­ai­nen ja Otto Ve­nä­läi­nen. Mon­ta muu­ta­kin hie­noa jut­tua syn­tyi.

Äi­din­kie­len yli­op­pi­las­ko­kees­sa tuli kuu­si (6) lau­da­tu­ria ja kah­dek­san (8) exi­mi­aa, mikä on to­del­la pal­jon, kos­ka ko­keen kir­joit­ta­vat kaik­ki abi­tu­rien­tit, täl­lä ker­taa 61 opis­ke­li­jaa. Ko­ro­tuk­set mu­kaan lu­kien lau­da­tu­re­ja on seit­se­män. Muu­ten­kin koe su­jui hy­vin.

Läm­pi­mät on­nit­te­lut yli­oppi­lail­le! Iso kii­tos yh­teis­työs­tä ja hy­vää ke­sää kai­kil­le!

Tv-juon­ta­ja, toi­mit­ta­ja Mik­ko Ke­kä­läi­nen luo­vut­ti esi­kois­te­ok­sen­sa läm­pi­mäis­kap­pa­leen en­ti­sel­le äi­din­kie­len­o­pet­ta­jal­leen Piek­sä­mäen lu­ki­ol­la 15.10.2021 vie­rail­les­saan Me­di­a­kurs­sil­la (vÄI11).

Toi­min­ta­ker­to­mus 2021-2022Kesä­kuu 20224.6.2022