Opinto-ohjaus ja erityisopetus

Itsetuntemusta ja suunta tulevaan

Vah­vuuk­sia ja tu­le­vai­suus­tuu­mai­lua

En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­la oli opin­to-oh­jauk­sen oppi­tun­te­ja ha­jau­te­tus­ti kol­mes­sa en­sim­mäi­ses­sä pe­ri­o­dis­sa. Ai­hei­na oli­vat opis­ke­lu­tai­dot, op­pi­maan op­pi­mi­nen, lu­kio-opin­to­jen suun­nit­te­lu sekä itse­tun­te­mus ja elä­män­hal­lin­ta­tai­dot. Lähi­oh­jaa­ji­na toi­mi­neet tu­to­rit pi­tä­vät syk­syn ai­ka­na eri­lai­sia oh­jaus­tuo­ki­oi­ta ja ryh­mäy­ty­mis­har­joi­tuk­sia.

Jo­kai­nen lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja osal­lis­tui ryh­män­oh­jaa­jan haas­tat­te­luun ja opin­to-oh­jaa­jan hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen vä­hin­tään ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na. Ke­vääl­lä muu­ta­mia opis­ke­li­joi­ta kou­lu­tet­tiin pe­rin­tei­seen ta­paan tu­tor­kurs­sil­la lu­ki­o­tu­lok­kai­den lähi­oh­jaa­jik­si.

Toi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den oh­jel­mas­sa oli opin­to-oh­jauk­sen toi­nen lu­ki­o­kurs­si kol­man­nes­sa pe­ri­o­dis­sa. Kurs­sin si­säl­tö pai­not­tui jat­ko-opin­to­asi­oi­hin. Mui­ta osa-alu­ei­ta oli­vat itse­tun­te­mus, yli­op­pi­las­ko­kei­den suun­nit­te­lu sekä työ­e­lä­mä­tai­dot. Kurs­siin liit­ty­en opis­ke­li­jat kä­vi­vät opin­to-oh­jaa­jan kans­sa oh­jaus­kes­kus­te­lun, jos­sa tee­moi­na oli­vat yli­op­pi­las­koe­suun­ni­tel­ma, abi­vuo­den kurs­si­va­lin­nat sekä jat­ko-opin­not. Ke­vääl­lä to­teu­tet­tiin tu­tus­tu­mi­nen Itä-Suo­men yli­o­pis­ton lää­ke­tie­teen ja far­ma­si­an kou­lu­tuk­siin.

Abi­tu­rient­tien opin­to-oh­jauk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin ura­oh­jauk­seen, yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin ja jat­ko-opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen. Luku­vuo­den ai­ka­na jär­jes­tet­tiin in­fo­ja eri­lai­sis­ta ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­ta. Et­si­vät nuo­ri­so­työn­te­ki­jät oli­vat mu­ka­na yh­des­sä in­fos­sa. Li­säk­si oli mah­dol­li­suus osal­lis­tua hen­ki­lö­koh­tai­seen opin­to-oh­jauk­seen.

Haas­teis­ta hy­vin­voin­tiin

Eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa kes­ki­tyt­tiin opis­ke­li­joi­den mah­dol­lis­ten haas­tei­den kar­toit­ta­mi­seen, opis­ke­lu­val­miuk­sien tu­ke­mi­seen ja hy­vin­voin­nin li­sää­mi­seen. Luku­vuo­den ai­ka­na oli tar­jol­la usei­ta eri­lai­sia opin­to­jak­so­ja op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tu­ke­mi­sek­si. Itse­tun­te­muk­sen avai­met -opin­to­jak­sol­la py­rit­tiin kes­kit­ty­mään omien omi­nai­suuk­sien tun­nis­ta­mi­seen ja vah­vuuk­sien hyö­dyn­tä­mi­seen ja li­sää­mään si­ten opis­ke­lu­hy­vin­voin­tia ja jak­sa­mis­ta. Opis­ke­lu­tai­to­jen ja val­miuk­sia sai har­joi­tel­la opin­to­kamu -opin­to­jak­sol­la. Luku­vuo­den ai­ka­na pi­det­tiin ma­tik­ka­kah­vi­laa, mis­sä sai väli­pa­lan li­säk­si oh­jaus­ta ja tu­kea ma­te­ma­tii­kan op­pi­mi­seen. Kah­vi­las­sa ei puur­ret­tu otsa kur­tus­sa, vaan tou­hut­tiin ma­te­ma­tii­kan pa­ris­sa lep­poi­sas­sa ilma­pii­ris­sä. Jo­kai­nen en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­ja kes­kus­te­li eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa tuen tar­peis­ta ja sai tar­vit­ta­es­sa hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta op­pi­mi­sen pul­miin.

Hy­vin­voin­tia py­rit­tiin luku­vuo­den ai­ka­na li­sää­mään eri­lais­ten yh­tei­söl­lis­ten ta­pah­tu­mien avul­la. En­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin yh­tei­nen hy­vin­voin­ti­päi­vä Par­ta­har­jun ku­van­kau­niis­sa mai­se­mis­sa. Tu­to­rit oli­vat mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa ja to­teut­ta­mas­sa päi­vää. Ke­vääl­lä to­teu­tet­tiin toi­nen hy­vin­voin­ti­ta­pah­tu­ma Loma­kes­kus Re­von­tu­les­sa kei­lail­len ja gol­fa­ten.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2021-2022Kesä­kuu 20224.6.2022