Koronaviruksen vaikutukset opetukseen
Lukuvuosi 2020-2021 aloitetaan kaikkien ikäluokkien osalta lähiopetuksessa.
Syksyn 2020 aikana voidaan joutua siirtymään laajemmin etäopetukseen alueellisesti tai paikallisesti, mikäli koronavirustartunnat lisääntyvät nopeassa tahdissa. Pieksämäen lukiossa on varauduttu toimimaan mahdollisten uusien viranomaismääräysten tai –suositusten mukaisesti. Etäopetuksen siirtyminen sujuu tarpeen vaatiessa nopeasti.
Opettajakunta kokoontuu ennen lukuvuoden alkua laatimaan toimintasuunnitelmaa mahdollisen koronapandemian aiheuttaman uuden poikkeustilanteen varalta.
Kevään 2020 poikkeustilanteen huomioiminen lukuvuonna 2020-2021
Yhteisöllisyyden vahvistamiselle ja rakentamiselle annetaan tilaa niin ryhmänohjauksessa kuin oppiaineiden opiskelussa. Työjärjestyksessä on maanantaisin klo 11-12 aikaa mm. ryhmänohjaustuokioihin. Lukuvuoden ensimmäisenä päivänä opiskelijoiden kanssa keskustellaan yhteisistä ohjeista tai säännöistä niin turvallisuuteen kuin yhdessäoloon liittyen.
Aineenopettajat keskustelevat ensimmäisillä tunneilla opiskelijoiden kanssa kevään etäopetusjakson kokemuksista sekä hyviksi havaituista opiskelumenetelmistä. Tämä antaa opiskelijalle valmiuksia mahdollisiin tuleviin etäopetusjaksoihin. Varmistetaan samalla, että kaikilla opiskelijoilla on toimivat tietokoneet ja verkkoyhteydet.
Abiturienttien kanssa tutustutaan ylioppilastutkintolautakunnan ja oman lukion ohjeisiin ylioppilaskirjoitusten toteuttamisesta mahdollisissa erityistilanteissa.
Tukitoimia jatkaville opiskelijoille
Keväältä 2020 jatkavien opiskelijoiden oppimisen edistymistä ja hyvinvointia tarkkaillaan. Erityistä huomiota kiinnitetään yli kolmatta vuotta opiskeleviin ja niihin opiskelijoihin, jotka eivät ole poikkeusolojen aikana edenneet suunnitellusti. Tärkeää on kiinnittää huomiota siihen, että opiskelijan opintojen eteneminen ei viivästy opetuksen poikkeusjärjestelyiden vuoksi. Työnjaosta ryhmänohjaajien, aineenopettajien ja opinto-ohjaajan kanssa sovitaan erikseen.
Tukimuotoina voivat olla tukiopetus, erityisopettajan tuki, opetuksen eriyttäminen ja muut pedagogiset ratkaisut sekä tehostettu opinto-ohjaus ja ryhmänohjaus. Opiskelijoille tarjotaan henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi tukea esimerkiksi opintojen uudelleen aikatauluttamiseen sekä henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien päivittämiseen.
Lukuvuoden alussa opiskeluhuoltoryhmä pyrkii kokoontumaan kerran kuukaudessa. Opiskeluhuollon palveluista eli psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä opiskeluterveydenhuolto tiedotetaan heti lukuvuoden alussa kaikkia opiskelijoita. Jos opiskelijan tilanteesta herää huoli, hänet ohjataan opiskeluhuollon palveluihin. Opiskeluhuollon palveluissa varaudutaan lisääntyneeseen yksilökohtaisen tuen tarpeeseen.
Arvosanan korotusmahdollisuus, tukiopetusta ja kertausta
Opinto-ohjelman mukaisesti eteneminen voi edellyttää esimerkiksi mahdollisuutta hyväksytyn tai hylätyn kurssiarvosanan tai oppiaineen arvosanan korottamiseen. Jos opiskelija pyytää, tulee hänelle antaa mahdollisuus arvosanojen korottamiseen opetussuunnitelman mukaisesti.
Lähiopetuksen puuttuminen kevään poikkeustilanteessa on lisännyt opiskelijoiden tarvetta kerrata opintoja syksyllä 2020. Kertauksen tarve selvitetään aineenopettajien toimesta. Mikäli on tarpeen, niin järjestetään tukiopetusta. Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuville voidaan tarjota myös kertauskursseja. Lukuvuoden alussa aineenopettajat kartoittavat tukiopetuksen tarpeen omien aineidensa osalta. Opiskelijoita kannustetaan pyytämään tukiopetusta.
Tukitoimien järjestämisessä huomioidaan, ettei opiskelija kuormitu liikaa suuren työmäärän tai itsenäisesti suoritettavien tehtävien vuoksi ja ettei mahdolliset erityisjärjestelyt aiheuta opintojen kasautumista kevään poikkeusolojen jälkeen. Aineenopettajien, ryhmänohjaajien ja opinto-ohjaajan vastuunjako tukitoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä yhteistyö ja tiedonkulku sovitaan erikseen.
Opetushallitukselta haetaan avustusta lukiokoulutuksen koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseksi tehtäville tukitoimille.
Tukea myös lukion aloittaville
Lukion aloittavia opiskelijoita tuetaan tavanomaista enemmän, jotta varmistetaan, etteivät ainakaan lukuvuoden aloituksen poikkeukselliset tilanteet vaikeuta opiskelijan lukio-opiskeluun orientoitumista. Aloittavat opiskelijat on Pieksämäen lukiossa jaettu aikaisempaa pienempiin ohjausryhmiin.
Ensimmäisten viikkojen aikana aloittavat opiskelijat perehdytetään lukion digitaalisiin ohjelmistoihin ja oppimateriaaleihin. Lukuvuoden alussa varmistetaan, että kaikilla opiskelijoilla on toimivat tietokoneet ja varaudutaan järjestämään puuttuvat laitteet koulun toimesta, mikäli joudutaan siirtymään etäopetukseen.
Varautuminen uuteen etäopetusjaksoon
Pieksämäen lukioissa jatketaan kevään etäopetusjakson aikana toimiviksi osoittautuneiden opetuskäytäntöjen kehittämistä ja niitä otetaan pysyvään käyttöön soveltuvin osin. Opettajille järjestetään mahdollisuuksia kehittää digiosaamistaan ja varmistetaan digitaalisten välineiden toimivuus sekä saatavuus, mikäli syksyllä joudutaan siirtymään uudelleen etäopetukseen.
Oppitunnit voidaan tarvittaessa pitää Teamsissa, jotta esim. vapaaehtoisessa karanteenissa olevat opiskelijat voivat seurata oppitunteja reaaliaikaisesti.
Pieksämäen lukiolle laaditaan erillinen suunnitelma ja linjaukset siitä, miten sekä minkälaisin toteuttamistavoin poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin mahdollisesti siirrytään ja kuinka etäopetusta koronatilanteen niin vaatiessa järjestetään.

“Mikäli on tarpeen, niin järjestetään tukiopetusta. Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuville voidaan tarjota myös kertauskursseja. Lukuvuoden alussa aineenopettajat kartoittavat tukiopetuksen tarpeen omien aineidensa osalta. Opiskelijoita kannustetaan pyytämään tukiopetusta.”