Pieksämäen lukion teemaviikko toteutettiin 1.-5.4.2019. Opiskelijat työskentelivät viikon ajan opiskellen valitsemaansa aihetta opettajien ryhmissä tekemien suunnitelmien mukaan. Teemaopintojen keskeisenä tehtävänä oli tarjota mahdollisuuksia usean eri oppiaineen tietojen ja taitojen yhdistämiseen ja soveltamiseen. Teemaopintojen tavoitteena oli kannustaa hahmottamaan ongelmia, ilmiöitä tai kysymyksiä ja innostaa etsimään niihin ratkaisuja yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Viikon aikana opittiin myös hakemaan informaatiota eri lähteistä ja arvioimaan tietolähteiden luotettavuutta.
Suunnitteluvaiheessa teemakurssien työniminä olivat hyvinvointivalmennus, uravalmennus, kuluttajavalmennus, kulttuurivalmennus ja tutkiva työskentely.
BiFyKe-ryhmän opettajina olivat Ilpo Kaunisto, Johanna Tanskanen, Heli Turunen ja Ilpo Turunen
BiFyKe – ryhmässä vierailtiin Partaharjun puutarhalla ja Jyväskylän yliopistossa sekä tehtiin biologian, fysiikan ja kemian laboratoriotöitä sekä pelattiin pakohuonepeliä.
Hyvinvointivalmennus
Susanna Kajander ja Pirjo Ruotsalainen järjestivät teemaviikolla valinnaisen hyvinvointivalmennuksen, johon osallistui yli 40 opiskelijaa. Kurssilla tutkittiin hyvinvointia kokonaisvaltaisesti psyykkisestä, sosiaalisesta ja fyysisestä näkökulmasta.
Viikon ohjelmassa oli hyvinvointiin liittyviä asiantuntijaluentoja ja käytännön harjoituksia. Hyvinvointivalmennuksessa käsiteltiin mielenterveyttä ja sen ylläpitoa psykoterapeutin johdolla, suunniteltiin ja toteutettiin terveellinen päivällinen ravitsemusterapeutin kanssa, kuultiin Yhdysvaltojen Teksasissa olevan vaihto-oppilaan mietteitä hyvinvointiin ja terveyteen liittyvistä kulttuurieroista ja käytiin ulkoilemassa vanhusten kanssa.
Viikon aikana opiskelijat saivat myös tehdä haluamansa tuotoksen, kuten tutkielman, lautapelin, posterin tai Power Point -esityksen valitsemastaan hyvinvointiin liittyvästä aiheesta. Aiheina oli muun muassa uni ja lepo, mielenterveys ja sen tukeminen ja sukupuoli-identiteetin merkitys hyvinvoinnille. Lisäksi monet opiskelijat tutkivat aihettaan kansainvälisestä näkökulmasta vertaillen esimerkiksi terveellistä ravitsemusta, eri liikuntalajien suosiota ja seksuaalisuutta eri maissa.
Työelämä ja jatko-opinnot
Kurssin tavoitteena oli saada tietoja ja taitoja jatko-opintoihin sekä työelämään hakeutumisesta. Samalla tutkailtiin tulevaisuuden työelämään liittyviä haasteita sekä mahdollisia 2020-luvun työtehtäviä ja ammatteja.
Kurssin sisältö koostui tietoiskuista, joihin liittyi runsaasti käytännön harjoituksia. Teemoina olivat työelämätietous, tulevaisuuden ammatit, videotyöhakemus, viestintä ja vuorovaikutus, työhönottohaastattelu, ryhmäkeskustelu sekä monikulttuurinen opiskelu- ja työympäristö.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysryhmän vetäjinä olivat Ari Kallio ja Sanna Liukkonen. Viikon aikana tutkittiin pieksämäkeläisten ennakkoluuloja opiskelijoiden valitsemista maista ja etsittiin tietoutta näistä maista. Aluksi perehdyttiin kyselytutkimuksen tekemiseen ja toteutettiin kysely lukiolla, yläkoululla ja kaupungilla mm Prismassa. Kyselyn vastauksia analysointiin ja laadittiin tuloksista yhteenveto. Loppuraportteihin liitettiin tutkimustulosten lisäksi tietoutta kyseisistä maista ja pohdintaa tutkimuksesta. Kohdemaina oli Japani, Uganda, Thaimaa, Venäjä sekä suurvaltojen USA, Kiina ja Venäjä suhteet.
Brändi
Brändiryhmässä opettajina toimivat Marja-Liisa Nykänen ja Marianne Tyrväinen. Teemakurssin aiheena oli ottaa selvää, mikä ilmiö brändi on ja miten se elämässämme vaikuttaa. Aihe liittyi kestävään kehitykseen ja eri brändien arvomaailmaan. Viikon aikana kuunneltiin luentoja, tehtiin ryhmätöitä ja vierailtiin mielenkiitoisissa yrityksissä (mm Virtasalmen viljatuotella)
Teemaviikko päättyi kaikille yhteiseen luentoon tuelevaisuudentutkimuksesta. Luennoitsijana oli Laura Pouru (Project Lead (MA, M.Soc.Sc), UNESCO Chair in Learning Society and Futures of Education, Finland Futures Research Centre, University of Turku).
Toimintakertomus 2018-2019Kesäkuu 20191.6.2019