Reaaliaineiden opettajina ovat toimineet:
Susanna Kajander (elämänkatsomustieto, psykologia, filosofia)
Ari Kallio (uskonto evl)
Marja-Liisa Nykänen (historia, yhteiskuntaoppi)
Pirjo Ruotsalainen (terveystieto)
Johanna Tanskanen (biologia, maantiede)
Vesa Vahtermo (yhteiskuntaoppi)
Biologia ja maantiede
Biologian ja maantieteen opiskelu jatkui lukuvuonna 2018-19 perinteisin menoin. Teoriaopintoja kevennettiin silloin tällöin havainnollistamalla, tutkimalla ja maastossa liikkumalla.
Luonnonmaantieteen opiskelijat vierailivat Nikkarilan maisemissa, missä tutustuttiin mm. drumliineihin sekä tutkittiin podsolimaannoksen kerrostuneisuutta. Kulttuurimaantieteen maisemakävelyllä tarkastelimme luonnonmuodostelmien vaikutusta asutuksen ja maataloustoimintojen sijaittumiseen Pieksämäellä. Osa opiskelijoista teki äidinkielen AI4-kurssiin kuuluvan argumentaatioanalyysin maantieteen tunnilla katsotusta dokumentista, ja Twitterin Kysy Ilmastosta! -päivänä lähetettiin lukiostamme kysymyksiä Suomen Akatemian tutkijoille. Uuden opetussuunnitelman hengessä GE4-kurssilaiset suunnittelivat ja toteuttivat tutki- ja kehitä -tutkimuksia Pieksämäen turvattomuudesta (kyselytutkimus kakkosille) ja esteettömyydestä (havainnoiva tutkimus). Molemmat työt toimitettiin tiedoksi kaupungin maankäyttöpuolelle.
Biologian ja maantieteen kursseilla oli mukavasti opiskelijoita, tiivis tunnelma ja tekemisen meininki. Oppiaineiden yo-kokeisiin osallistuneet opiskelijat menestyivät oikein hyvin.
Historia ja Yhteiskuntaoppi
Lukuvuonna 2018 – 2019 historian sekä yhteiskuntaopin yo-kokeissa kirjoittaneet olivat ensimmäinen ikäluokka, joka on opiskellut näitä aineita uuden opetussuunnitelman mukaan. Suurin muutos aineiden kursseissa on pakollisten kurssien määrä. Historiassa (verrattuna vanhaan opetussuunnitelmaan) jäi yksi pakollinen kurssi pois, pakollisten kurssien määrän ollen nyt kaksi kurssia. Toisaalta yhteiskuntaopin pakollisten kurssien määrä nousi yhdellä. Mukaan tuli YH 3-kurssi, jonka sisältö painottuu EU-asioihin ja globalisaation, pääasiassa globaalien toimijoiden kautta (esim. kansainväliset järjestöt). Yo-kirjoitukset aineissa painottuivat niin, että historian kirjoitettiin sekä syksyllä että keväällä suurin piirtein saman verran yo-kokelaita. Yhteiskuntaopin kirjoittajat ajoittivat urakkansa suurimmaksi osaksi kevään kirjoituksiin.
Kevät 2019 oli tänä vuonna siitä poikkeuksellinen, että Suomessa järjestettiin kahdet kansalliset vaalit hyvin lähellä toisiaan. Eduskuntavaalit olivat huhtikuun alkupuolella ja Eu-parlamenttivaalit aivan toukokuun lopussa. Vaalikevät toi kouluumme ministeritason vieraita peräti kaksi kertaa. Ennen eduskuntavaaleja koulussamme vieraili tammikuussa opiskelijoiden tentattavana oikeusministeri Antti Häkkänen, ja maaliskuussa valtiovarainministeri Petteri Orpo. Molemmat vierailut sujuivat rennoissa tunnelmissa ja vieraat istuskelivat ala-aulan mukavilla sohvilla opiskelijoiden osuviin kysymyksiin vastaillen.
Historian 5 –kurssilla (Suomen historia esihistoriasta Venäjän vallan aikaan) saimme vieraaksemme Pieksämäeltä maailmalle lähteneen tutkijan Nina Maarasen. Hän työskentelee tällä hetkellä tohtorikoulutettavana Bournemouthin yliopistossa Isossa-Britanniassa ja on mukana tutkimusryhmässä, joka tutkii salaperäisten hyksojen aikaa muinaisen Egyptin historiassa. Ninalla on taustana kaksi maisterintutkintoa (arkeologia ja paleopatologia) ja hänen erikoisalaansa on arkeologiset luulöydökset. Saimme kuulla ja nähdä mielenkiintoisen esityksen arkeologian menetelmistä ja löydösten ajoittamisesta. Kuulimme myös omakohtaisia esimerkkejä yllättävistäkin tilanteista, joita oli tullut vastaan kaivauksilla niin Lähi-idässä kuin Egyptissäkin.
Uskonto
Tänä lukuvuonna on uskonnon opiskelussa kaksi pakollista ensimmäistä kurssia toteutettu edellisen lukuvuoden tapaan. Valinnaisia kursseja on suorittanut pieni, mutta innostunut ryhmä niin, että on voitu toteuttaa luokkaopetuksena myös kurssit 3-5. Kurssia 6 on opiskeltu itsenäisesti. Uskonnon kirjoitti ylioppilaskokeissa sekä syksyllä että keväällä yksi opiskelija. Keväällä Henriikka Heiskanen kirjoiti uskonnon erittäin hyvin tuloksin.
Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedon kursseja on myös tänä vuonna voinut suorittaa kontaktiopetuksena. Elämänkatsomustiedon tunneilla keskusteltiin nuorten oman maailmankatsomuksen ja identiteetin rakentamisen kannalta tärkeistä asioita, kuten arvoista, asenteista ja uskomuksista. Kursseilla oli käytössä Tabletkoulun laadukkaat materiaalit.
Psykologia
Psykologian kursseilla riitti opiskelijoita myös tänä vuonna. Monet kokevat niin oman itsensä kuin toisten ihmisten toiminnan ymmärtämisen olevan mielenkiintoista ja tarvitsevansa psykologiaa myös lukion jälkeisissä opinnoissaan.
Kursseilla tehtiin yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Esimerkiksi kehityspsykologian kurssilla vierailtiin Hiekanpään päiväkodissa ja persoonallisuuspsykologian kurssilla järjestettiin Valonassa asuville vanhuksille heidän toiveidensa mukaista ohjelmaa. Myös psykologian oppitunneilla kävi vierailijoita, kuten TET-keskuksen psykologi ja yksityisyrittäjänä toimiva psykoterapautti.
Filosofia
Filosofiassa toteutui myös tänä vuonna kahden pakollisen kurssin lisäksi kaksi valtakunnallista syventävää kurssia. Filosofian tunneilla keskusteltiin ja pohdittiin yhdessä ja keskiössä oli opetussuunnitelman mukaisesti ajattelun taitojen kehittäminen.
Heti joululoman jälkeen tammikuussa tehtiin opintoretki Helsinkiin vuosittaiseen nuorten filosofiatapahtuma Nufitiin. Kaksipäiväinen tapahtuma kiinnosti ja innosti monia. Myöhemmin keväällä yhteiskuntafilosofian kurssilaiset suunnittelivat ja toteuttivat filosofiakahvila -tapahtuman osana kurssisuoritusta. Kolmatta kertaa järjestettävässä tapahtumassa oli aiheena vapaus, josta keskusteltiin eri alojen edustajien kanssa. Kahvitarjoilut tarjosi Yes – lukiot työelämään -hanke. Tietoteorian ja metafysiikan kurssilla vieraili sairaanhoitaja Elina Partanen kertomassa sukupuoli-identiteetistä.
Terveystieto
Terveystiedon opetuksesta on vastannut Pirjo Ruotsalainen. Lukiossamme on tarjolla kolme terveystiedon kurssia pakollisen lisäksi. Terveystiedossa on käytetty digitaalista Tabletkoulu-oppikirjaa kaikilla kursseilla. Uusien opetussuunnitelmien myötä terveystiedon arviointia on pyritty muuttamaan siten, että kaikki kurssilla tehdyt tehtävät kerryttävät arvosanaa. Terveystiedon koetehtävät opiskelijat ovat saaneet ennen koetta, että voivat suunnitella vastauksiaan etukäteen. Terveystiedon arvosana on koostuu tehtyjen tehtävien sekä koetehtävän yhteenlasketusta pistemäärästä. Näin opiskelijan koetaakka on jonkinverran keventynyt. Terveystiedon tunneilla opiskelijat ovat saaneet opastusta lisäksi tietotekniikkaan, koska terveystiedon ylioppilaskokeet suoritetaan tietokoneilla. Lukiomme vaihto-opiskelija Amaranta Garcia esitteli terveystiedon tunnilla kotimaansaMeksikon kulttuuria, terveydenhuoltoa, koulutusjärjestelmää sekä nuorten elämäntyyliä.
Toimintakertomus 2018-2019Kesäkuu 20191.6.2019