Poikkeuskevät

Lu­kio-ope­tus jär­jes­tet­tiin maa­il­man­laa­jui­sen pan­de­mi­an vuok­si etä­o­pe­tuk­se­na 17.3. al­ka­en. Opis­ke­li­jat tu­li­vat kou­lul­le ai­no­as­taan yli­op­pi­las­tut­kin­non ko­kei­siin. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö ja Yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­ta tii­vis­ti­vät kah­den vii­mei­sen vii­kon yli­op­pi­las­ko­keet yh­del­le vii­kol­le. 16.-20.3. toi­meen­pan­tiin vii­te­nä päi­vä­nä pe­räk­käin YO-ko­kei­ta. Se oli mel­koi­nen pon­nis­tus koko kou­lun vä­el­le.

Vä­hin­tään­kin yhtä suu­ri pon­nis­tus, eh­kä­pä sei­väs­loik­ka, oli to­taa­li­nen siir­ty­mi­nen etä­o­pe­tuk­seen. Etä­o­pe­tus­ta jat­ket­tiin val­ti­o­neu­vos­ton suo­si­tuk­sen mu­kai­ses­ti koko ke­vät. Osit­tain sen vuok­si kun ylä­kou­lu toi­mi ke­vään 2 vii­meis­tä viik­koa lu­ki­on ti­lois­sa. Näin mah­dol­lis­tet­tiin vi­ran­o­mais­ten edel­lyt­tä­mät tur­va­vä­lit pe­rus­o­pe­tuk­sen opis­ke­li­joil­le.

Etä­o­pe­tuk­sen su­ju­mi­ses­ta ke­rät­tiin pa­lau­tet­ta opis­ke­li­joil­ta heti vii­den­nen jak­son alus­sa sekä toi­sen ker­ran en­nen ar­vi­oin­ti­viik­koa. En­sim­mäi­ses­sä ky­se­lys­sä puo­let vas­tan­neis­ta to­te­si etä­o­pe­tuk­sen so­pi­van it­sel­leen hy­vin. Jak­son lop­pu­puo­lel­la enää nel­jäs­osa vas­taa­jis­ta to­te­si etä­o­pe­tuk­sen so­pi­van it­sel­leen hy­vin. Tämä oli ky­se­lyn mer­kit­tä­vin tu­los.

Val­ta­osa opis­ke­li­jois­ta so­peu­tui hie­nos­ti ”uu­teen nor­maa­liin” ja oli tyy­ty­väi­siä ope­tus­jär­jes­te­lyi­hin ja opet­ta­jien an­ta­maan ope­tuk­seen sekä tu­keen. Yl­lät­tä­vä­nä ei voi­da pi­tää sitä, että teh­tä­viä ko­et­tiin ole­van lii­kaa ja nii­hin ku­lui pal­jon ai­kaa. Näin­hän se tup­paa ole­maan oli ope­tus­muo­to mikä hy­vän­sä.

KU1 teh­tä­vä: Ajan­kuva, Oona-Emi­lia Ro­mu­nen

KU1 teh­tä­vä: Ajan­kuva Miia Mark­ka­nen

Ohei­set suo­rat lai­nauk­set opis­ke­li­joi­den pa­laut­tees­ta sekä opis­ke­li­joi­den kuva­tai­teen kurs­sil­la te­ke­mät työt tii­vis­tä­vät hy­vin saa­mam­me pa­laut­teen ja etä­o­pis­ke­lun tun­nel­mat.

Etä­o­pis­ke­lu on mi­nul­la su­ju­nut al­ka­nut yl­lät­tä­vän hy­vin, mutt­ei se pois­ta mi­nul­ta lähi­o­pe­tuk­sen tar­vet­ta. En näin no­pe­as­ti kek­si mi­tään muu­ta pa­ran­net­ta­vaa kuin sel­ke­äm­mät oh­jeet pa­lau­tet­ta­vis­ta teh­tä­vis­tä ja pai­kas­ta min­ne ne sit­ten pa­lau­te­taan. Joka ta­pauk­ses­sa ar­vos­tan opet­ta­jien työ­tä, kos­ka var­sin­kin nyt heil­lä on pal­jon teh­tä­vää ja sää­töä­kin tu­lee esi­mer­kik­si lait­tei­den kans­sa.” (Opis­ke­li­jan va­paa pa­lau­te 9.4.2020)

Ot­ta­en huo­mi­oon sen, mi­ten yl­lät­tä­en ti­lan­tee­seen pää­dyt­tiin, opet­ta­jat ovat teh­neet lois­to­työ­tä! Yl­lät­tä­vän moni on ky­sel­lyt sii­tä, onko teh­tä­vien mää­rä hyvä ja mil­loin mah­dol­li­sia tes­te­jä pi­det­täi­siin, mikä on ol­lut mu­ka­vaa. Tär­keim­mäk­si itse koen juu­ri sen, että opet­ta­jat ot­ta­vat huo­mi­oon mei­dän ko­ko­nai­set kou­lu­viik­kom­me – ei­hän meil­lä sen vä­hem­pää ai­nei­ta ole, ja kai­kes­ta tu­lee teh­tä­vää, pää­a­si­as­sa päi­vit­täin. Toi­von to­del­la, että sama lin­ja jat­kuu mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan, sil­lä myön­nän, että kun luku­vuo­si on lo­puil­laan ja ko­neen ää­res­sä on pi­tä­nyt is­tua ihan ju­ma­lat­to­man pal­jon täs­sä etä­o­pis­ke­lun ai­ka­na, tä­hän al­kaa vä­syä ja kyl­läs­tyä. Sik­si näi­den vii­meis­ten viik­ko­jen ai­ka­na oli­si­kin to­del­la kiva, jos sama ym­mär­tä­väi­syys säi­lyi­si. Ym­mär­rän, että kurs­seil­la tu­lee käy­dä tiet­ty mää­rä asi­aa, mut­ta mie­luum­min kä­vi­sin hie­man vä­hem­män niin, että muis­tan jo­tain vie­lä hei­nä­kuus­sa, kuin niin, että kaik­ki haih­tuu viik­ko kou­lu­jen lo­put­tua. Kai­ken kaik­ki­aan on men­nyt hy­vin, sii­tä iso kii­tos kai­kil­le opet­ta­jil­le, jot­ka ovat jak­sa­neet huo­li­mat­ta sii­tä, ett­ei tämä teil­le­kään mah­da mi­tään ruu­suil­la tans­si­mis­ta olla!” (Opis­ke­li­jan va­paa pa­lau­te 15.5.2020)

Toi­min­ta­ker­to­mus 2019-2020Tou­ko­kuu 202030.5.2020