Reaaliaineiden opettajina ovat toimineet:
Susanna Kajander (elämänkatsomustieto, psykologia, filosofia)
Ari Kallio (uskonto evl)
Marja-Liisa Nykänen (historia, yhteiskuntaoppi)
Pirjo Ruotsalainen (terveystieto)
Johanna Tanskanen (biologia, maantiede)
Vesa Vahtermo (yhteiskuntaoppi)
Biologia ja maantiede
Tänä vuonna toteutimme reaaliaineiden opettajien kanssa yhteistyötä vierailun ja jakson aloitus luennon merkeissä.
Osa lukiomme kakkosvuosikurssilaisista (biologia, historia, psykologia, kuvaamataide) vieraili Jyväskylässä 15.3.2018. Päivä alkoi vierailulla Aivotutkimuskeskuksen MEG-laboratorioon. Opiskelija Juho Putkonen toimi koehenkilönä molemmille ryhmille. MEG eli aivomagneettikäyrä mittaa aivojen sähköisestä toiminnasta syntyviä heikkoja magneettikenttiä. MEG:llä voidaan tutkia aivoaktivaation ajoittumista yksittäisen aivoalueen sisällä.
Tämän jälkeen opiskelijat jakautuivat mielenkiintonsa mukaan pienempiin ryhmiin seuraaviin tutustumiskohteisiin.
Historian opiskelijat vierailivat Käsityömuseossa, jossa osallistuimme opastetulle kierrokselle. Opas esitteli Suomen historian aikajanan esihistoriasta nykyaikaan esinehistorian näkökulmasta. Tutustuimme myös kansallispukuihin, sekä perusnäyttelyssä kävimme läpi ihmiselämän kehdosta hautaan käsillä tehtyjen esineiden valossa.
Biologian opiskelijat vierailivat aluksi Jyväskylän yliopiston biologin laitoksella. Tutkija Carita Lindstedt-Kareksela kertasi aluksi opiskelijoille evoluution perusmekanismeja. Biologian laitoksella tutkitaan myös aktiivisesti Suomeen levittäytyviä vieraslajeja, esimerkiksi supikoiraa ja koloradonkuoriaisia. Supikoiran levittäytymistä ja sen vaikutuksia havainnollistettiin myös pelillä.
Tutustumiskierros jatkui kemian laitokselle. Laborointityönä opiskelijat tekivät Lassi Pyykön ja Anniina Kolisevan ohjauksessa kasvien väriaineiden erotusta ja tunnistusta ohutlevykerroskromatografian avulla. Esimerkkikasveina olivat ruusu (terälehdet ja kasvulehdet) ja salaatti.
Viimeisen jakson aloitimme Studia generalia tapaan biologian ja historian kurssilaisten yhteisluennolla. Pieksämäkeläinen tähtiharrastaja Timo Kantola kertoi ja esitteli tähtitaivaan tapahtumia. Aiheessa eteneminen alkoi meteoriiteistä ja tulipalloista, edeten lopulta planeettojen, tähtien kautta galakseihin. Luokassa kiersi meteoriitinkappaleita sekä tähtikaukoputki, joihin opiskelijat saivat tutustua. Timo Kantola on itse kuvannut taivaan ilmiöitä rakentamallaan kaukoputkella ja näitä upeita kuvia saimme ihastella esityksen aikana.
Ysipäivän reaaliaineiden esittelystä vastasi joukko lukion kakkosia ja abeja. Lyhyen opettajien aine-esittelyn jälkeen luokan valtasi ihmispatsaat suurten historian tapahtumien merkeissä. Lopuksi kisattiin elintietokilpailu, missä ysit osoittivat todella hyvää biologian osaamista.
Biologian ja maantieteen opiskelu jatkui lukuvuonna 2017-18 uuden opetussuunnitelman merkeissä. Biologian ja maantieteen kursseilla oli mukavasti opiskelijoita, tiivis tunnelma ja tekemisen meininki.
Maantieteen kursseilla opiskeltiin luonnollisesti paljon teoriaa, mutta havainnollistaminen oli myös tärkeää kaikilla kursseilla. Taikahiekasta muovailtiin harjuja ja sienikallioita ja Paikkatietoikkunan avulla havainnollistettiin mm. Jäppilän tien drumliineja. Diagrammeja ja kuvia laadittiin molemmissa oppiaineissa, lisäksi maantieteessä piirrettiin erilaisia karttoja. 3D-lasien avulla maantieteelliset muodostelmat saivat uusia ulottuvuuksia.
Osa biologian ykköskurssilaisista tutki ja raportoi ryhmissä retiisin kasvua eri ympäristöolosuhteissa. Ympäristöekologian ryhmäläiset raportoivat Instagram-tilille ekovinkkejään ja lukuvuoden viimeisellä viikolla analysoitiin vesinäytteitä ja Pieksämäen metsäluontoa. Solubiologian kurssilla teoriaopintoja kevennettiin kokeellisilla töillä kuten plasmolyysikokeella. Kurssityönä opiskelijaparit laativat videoita, joiden aiheena oli solu (Soluvideo – Jenna ja Niko). Ihmisbiologian opiskelijat toteuttivat minitutkimuksen liikunnan vaikutuksesta sykkeeseen, tutkimukseen haalittiin koehenkilöitä eri vuosikursseilta. Bioteknologian kurssilla jatkettiin uuden opetussuunnitelman hengessä tutkimusteemaa. Luokassa tutkittiin mm. etyleenin vaikutusta leikkokukkiin, avokadojen itämistä ja bakteerien kasvua. Filosofian 4 kurssilaisten kanssa pohdittiin yhdessä biotieteiden etiikkaa.
Maantieteen opiskelijat Anu Karppinen, Jenna Kantola, Liisa Kauhanen ja Milja Mieskolainen osallistuivat Itä-Suomen lukioiden yhteiselle Kestävä Kehitys -opintomatkalle Helsinkiin. Opintomatkan aikana tutustuimme mm. YK-liittoon, Unicefin ja Amnesty Internationalin toimintaan. Samalla verkostoiduimme muiden Itä-Suomen lukiolaisten kanssa. Opintoretken päätöspäivänä eri lukioiden opiskelijat laativat kaksi peliä, joista lautapelin laativat Anu Karppinen ja Jenna Kantola Kuopion Lumit lukion ja Pieksämäen lukion bi/ge –opettajien kanssa. Peli julkaistaan Opetushallituksen sivulla myöhemmin.
Historia ja Yhteiskuntaoppi
Lukuvuonna 2017-18 historian sekä yhteiskuntaopin yo-kokeissa kirjoittaneet olivat viimeinen ikäluokka, joka opiskeli näitä aineita vanhan opetussuunnitelman mukaan. 1. ja 2. vuosikurssien opiskelijat kävivät aineiden kurssit uuden opetussuunnitelman mukaan, ja pakollisten ja valinnaisten kurssien määrät ovat molemmissa aineissa muuttuneet. Myös kurssien sisällöissä ja painotuksissa on muutoksia. Yo-kirjoitukset aineissa painottuivat niin, että historian kirjoittajista suurin osa kirjoitti syksyllä ja yhteiskuntaopin vastaavasti keväällä.
Mukava ajankohtainen lisä yhteiskunnallisiin aineisiin saatiin presidentinvaaleista. Opiskelijakunta järjesti lukiossamme varjovaalit, osana valtakunnallista Nuorisovaalia. Näissä vaaleissa saivat äänestää kaikki alle 18-vuotiaat opiskelijamme. Valmistelut ja itse vaalipäivä sujuivat mallikkaasti. Vaaleissa ei tarvittu toista kierrosta. Äänestysprosentti oli 48 ja varjovaalien tulos oli samanlainen kuin sitten oikeissakin presidentinvaaleissa. Koulumme vaalit voitti istuva presidentti Sauli Niinistö saaden 67% äänistä ja toiseksi tuli Pekka Haavisto. Hän sai 18% annetuista äänistä.
Uskonto
Uskonnossa on jatkettu uuden opetussuunnitelman mukaisten kurssien käyttöönottoa. Toisella pakollisella kursilla (UE2) ei pidetty loppukoetta, vaan opiskelu perustui itsenäisesti tehtyihin tehtäviin. Kurssin aikana myös vierailtiin vanhassa kirkossa, vapaaseurakunnassa ja ortodoksikirkossa. Vierailut ja niihin liittyvät tehtävät sekä esittelyt koettiin hyvin mielenkiintoisiksi. Muita kuin pakollisia uskonnon kursseja suoritti muutama opiskelija itsenäisenä opiskeluna.
Elämänkatsomustieto
Elämänkatsomustiedon kursseja on myös tänä vuonna voinut suorittaa kontaktiopetuksena. Pienissä ryhmissä on helppo keskustella nuorten oman maailmankatsomuksen ja identiteetin rakentamisen kannalta tärkeistä asioita, kuten arvoista, asenteista ja uskomuksista. Oppitunneilla on tehty myös jonkin verran vierailuja uskonnollisiin yhdyskuntiin yhdessä uskonnon kurssilaisten kanssa.
Psykologia
Uuden opetussuunnitelman ja uuden käyttöön otetun kirjasarjan myötä psykologian opiskelun suosio kasvoi tänä vuonna. Monet kokevat tarvitsevansa psykologiaa myös lukion jälkeisissä opinnoissaan.
Kursseilla on tehty yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Esimerkiksi keväällä 2018 järjestettiin reaaliaineiden yhteinen Jyväskylän retki, jolloin psykologian ja biologian kurssien opiskelijat kävivät tutustumassa Jyväskylän yliopiston aivotutkimusyksikköön. Samana päivänä oli mahdollisuus osallistua myös psykologian laitoksen järjestämään yleisöluentotapahtumaan.
Filosofia
Filosofiassa toteutui myös tänä vuonna kahden pakollisen kurssin lisäksi kaksi valtakunnallista syventävää kurssia. Filosofian tunneilla on keskusteltu ja pohdittu yhdessä ja keskiössä on ollut ajattelun taitojen kehittäminen.
Yhteiskuntafilosofian kurssilaiset suunnittelivat ja toteuttivat filosofiakahvila -tapahtuman osana kurssisuoritusta. Tapahtumassa oli aiheena valta, josta oli keskustelemassa eri alojen edustajia. Tarjoilut tarjosi Yes – lukiot työelämään -hanke. Tietoteorian ja metafysiikan kurssilla vieraili väitöskirjatutkija Jyväskylän yliopistosta kertomassa filosofian tärkeydestä omassa työssään.
Terveystieto
Terveystiedon opetuksesta on vastannut Pirjo Ruotsalainen. Lukiossamme on tarjolla kolme terveystiedon kurssia pakollisen lisäksi. Terveystiedossa on käytetty digitaalista oppikirjaa, Tabletkoulua. Uusien opetussuunnitelmien myötä terveystiedon arviointia on pyritty muuttamaan, tähän Tabletkoulu antaa hyvän mahdollisuuden. Arvosana muodostuu sekä tehtyjen tehtävien että kokeiden pisteistä. Terveystiedon tunneilla opiskelijat ovat saaneet opastusta lisäksi tietotekniikkaan, koska terveystiedon ylioppilaskokeet suoritetaan tietokoneilla.
Terveystieto 1-kurssilla teimme yhteistyötä Kaakkois-Suomen ammattikorkealoulun kanssa. Terveydenhoitajaopiskelijat Niina Aalto, Veera Kröger sekä Jenni Neuvonen tekivät opinnäytetyönsä terveystiedon kurssilla.
Toimintakertomus 2017-2018Kesäkuu 20182.6.2018