Reaaliaineet

Monipuolista opiskelua ja tekemistä

Re­aa­li­ai­nei­den opet­ta­ji­na ovat toi­mi­neet:
Su­san­na Ka­jan­der (elä­män­kat­so­mus­tie­to, psy­ko­lo­gia, fi­lo­so­fia)
Ari Kal­lio (us­kon­to evl)
Mar­ja-Lii­sa Ny­kä­nen (his­to­ria, yh­teis­kun­ta­oppi)
Pir­jo Ruot­sa­lai­nen (ter­veys­tie­to)
Jo­han­na Tans­ka­nen (bi­o­lo­gia, maan­tie­de)
Vesa Vah­ter­mo (yh­teis­kun­ta­oppi)

Biologia ja maantiede

Tänä vuon­na to­teu­tim­me re­aa­li­ai­nei­den opet­ta­jien kans­sa yh­teis­työ­tä vie­rai­lun ja jak­son aloi­tus lu­en­non mer­keis­sä.

Osa lu­ki­om­me kak­kos­vuo­si­kurs­si­lai­sis­ta (bi­o­lo­gia, his­to­ria, psy­ko­lo­gia, ku­vaa­ma­tai­de) vie­rai­li Jy­väs­ky­läs­sä 15.3.2018. Päi­vä al­koi vie­rai­lul­la Aivo­tut­ki­mus­kes­kuk­sen MEG-la­bo­ra­to­ri­oon. Opis­ke­li­ja Juho Put­ko­nen toi­mi koe­hen­ki­lö­nä mo­lem­mil­le ryh­mil­le. MEG eli aivo­mag­neet­ti­käy­rä mit­taa ai­vo­jen säh­köi­ses­tä toi­min­nas­ta syn­ty­viä heik­ko­ja mag­neet­ti­kent­tiä. MEG:llä voi­daan tut­kia aivo­ak­ti­vaa­ti­on ajoit­tu­mis­ta yk­sit­täi­sen aivo­a­lu­een si­säl­lä.

Tä­män jäl­keen opis­ke­li­jat ja­kau­tui­vat mie­len­kiin­ton­sa mu­kaan pie­nem­piin ryh­miin seu­raa­viin tu­tus­tu­mis­koh­tei­siin.

His­to­ri­an opis­ke­li­jat vie­rai­li­vat Käsi­työ­mu­se­os­sa, jos­sa osal­lis­tuim­me opas­te­tul­le kier­rok­sel­le. Opas esit­te­li Suo­men his­to­ri­an aika­ja­nan esi­his­to­ri­as­ta nyky­ai­kaan esi­ne­his­to­ri­an näkö­kul­mas­ta. Tu­tus­tuim­me myös kan­sal­lis­pu­kui­hin, sekä pe­rus­näyt­te­lys­sä kä­vim­me läpi ih­mis­e­lä­män keh­dos­ta hau­taan kä­sil­lä teh­ty­jen esi­nei­den va­los­sa.

Bi­o­lo­gi­an opis­ke­li­jat vie­rai­li­vat aluk­si Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton bi­o­lo­gin lai­tok­sel­la. Tut­ki­ja Ca­ri­ta Linds­tedt-Ka­rek­se­la ker­ta­si aluk­si opis­ke­li­joil­le evo­luu­ti­on pe­rus­me­ka­nis­me­ja. Bi­o­lo­gi­an lai­tok­sel­la tut­ki­taan myös ak­tii­vi­ses­ti Suo­meen le­vit­täy­ty­viä vie­ras­la­je­ja, esi­mer­kik­si supi­koi­raa ja kolo­ra­don­kuo­ri­ai­sia. Supi­koi­ran le­vit­täy­ty­mis­tä ja sen vai­ku­tuk­sia ha­vain­nol­lis­tet­tiin myös pe­lil­lä.

Tu­tus­tu­mis­kier­ros jat­kui ke­mi­an lai­tok­sel­le. La­bo­roin­ti­työ­nä opis­ke­li­jat te­ki­vät Las­si Pyy­kön ja An­nii­na Ko­li­se­van oh­jauk­ses­sa kas­vien väri­ai­nei­den ero­tus­ta ja tun­nis­tus­ta ohut­le­vy­ker­rosk­ro­ma­tog­ra­fi­an avul­la. Esi­merk­ki­kas­vei­na oli­vat ruu­su (terä­leh­det ja kas­vu­leh­det) ja sa­laat­ti.

Vii­mei­sen jak­son aloi­tim­me Stu­dia ge­ne­ra­lia ta­paan bi­o­lo­gi­an ja his­to­ri­an kurs­si­lais­ten yh­teis­lu­en­nol­la. Piek­sä­mä­ke­läi­nen täh­ti­har­ras­ta­ja Timo Kan­to­la ker­toi ja esit­te­li täh­ti­tai­vaan ta­pah­tu­mia. Ai­hees­sa ete­ne­mi­nen al­koi me­te­o­rii­teis­tä ja tuli­pal­lois­ta, ede­ten lo­pul­ta pla­neet­to­jen, täh­tien kaut­ta ga­lak­sei­hin. Luo­kas­sa kier­si me­te­o­rii­tin­kap­pa­lei­ta sekä täh­ti­kau­ko­put­ki, joi­hin opis­ke­li­jat sai­vat tu­tus­tua. Timo Kan­to­la on itse ku­van­nut tai­vaan il­mi­öi­tä ra­ken­ta­mal­laan kau­ko­put­kel­la ja näi­tä upei­ta ku­via saim­me ihas­tel­la esi­tyk­sen ai­ka­na.

Timo Kan­to­la esit­te­lee opis­ke­li­joil­le ku­vaa­mi­aan täh­ti­tai­vaan ta­pah­tu­mia.

Ysi­päi­vän re­aa­li­ai­nei­den esit­te­lys­tä vas­ta­si jouk­ko lu­ki­on kak­ko­sia ja abe­ja. Ly­hy­en opet­ta­jien aine-esit­te­lyn jäl­keen luo­kan val­ta­si ih­mis­pat­saat suur­ten his­to­ri­an ta­pah­tu­mien mer­keis­sä. Lo­puk­si ki­sat­tiin elin­tie­to­kil­pai­lu, mis­sä ysit osoit­ti­vat to­del­la hy­vää bi­o­lo­gi­an osaa­mis­ta.

Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen opis­ke­lu jat­kui luku­vuon­na 2017-18 uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man mer­keis­sä. Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen kurs­seil­la oli mu­ka­vas­ti opis­ke­li­joi­ta, tii­vis tun­nel­ma ja te­ke­mi­sen mei­nin­ki.

Maan­tie­teen kurs­seil­la opis­kel­tiin luon­nol­li­ses­ti pal­jon te­o­ri­aa, mut­ta ha­vain­nol­lis­ta­mi­nen oli myös tär­ke­ää kai­kil­la kurs­seil­la. Tai­ka­hie­kas­ta muo­vail­tiin har­ju­ja ja sie­ni­kal­li­oi­ta ja Paik­ka­tie­to­ik­ku­nan avul­la ha­vain­nol­lis­tet­tiin mm. Jäp­pi­län tien drum­lii­ne­ja. Dia­gram­me­ja ja ku­via laa­dit­tiin mo­lem­mis­sa oppi­ai­neis­sa, li­säk­si maan­tie­tees­sä piir­ret­tiin eri­lai­sia kart­to­ja. 3D-la­sien avul­la maan­tie­teel­li­set muo­dos­tel­mat sai­vat uu­sia ulot­tu­vuuk­sia.

Osa bi­o­lo­gi­an yk­kös­kurs­si­lai­sis­ta tut­ki ja ra­por­toi ryh­mis­sä re­tii­sin kas­vua eri ym­pä­ris­tö­olo­suh­teis­sa. Ym­pä­ris­tö­e­ko­lo­gi­an ryh­mä­läi­set ra­por­toi­vat Ins­tag­ram-ti­lil­le eko­vink­ke­jään ja luku­vuo­den vii­mei­sel­lä vii­kol­la ana­ly­soi­tiin vesi­näyt­tei­tä ja Piek­sä­mäen met­sä­luon­toa. Solu­bi­o­lo­gi­an kurs­sil­la te­o­ri­a­o­pin­to­ja ke­ven­net­tiin ko­keel­li­sil­la töil­lä ku­ten plas­mo­lyy­si­ko­keel­la. Kurs­si­työ­nä opis­ke­li­ja­pa­rit laa­ti­vat vi­de­oi­ta, joi­den ai­hee­na oli solu (Solu­vi­deo – Jen­na ja Niko). Ih­mis­bi­o­lo­gi­an opis­ke­li­jat to­teut­ti­vat mini­tut­ki­muk­sen lii­kun­nan vai­ku­tuk­ses­ta syk­kee­seen, tut­ki­muk­seen haa­lit­tiin koe­hen­ki­löi­tä eri vuo­si­kurs­seil­ta. Bio­tek­no­lo­gi­an kurs­sil­la jat­ket­tiin uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man hen­ges­sä tut­ki­mus­tee­maa. Luo­kas­sa tut­kit­tiin mm. ety­lee­nin vai­ku­tus­ta leik­ko­kuk­kiin, avo­ka­do­jen itä­mis­tä ja bak­tee­rien kas­vua. Fi­lo­so­fi­an 4 kurs­si­lais­ten kans­sa poh­dit­tiin yh­des­sä bio­tie­tei­den etiik­kaa.

Maan­tie­teen opis­ke­li­jat Anu Karp­pi­nen, Jen­na Kan­to­la, Lii­sa Kau­ha­nen ja Mil­ja Mies­ko­lai­nen osal­lis­tui­vat Itä-Suo­men lu­ki­oi­den yh­tei­sel­le Kes­tä­vä Ke­hi­tys -opin­to­mat­kal­le Hel­sin­kiin. Opin­to­mat­kan ai­ka­na tu­tus­tuim­me mm. YK-liit­toon, Uni­ce­fin ja Am­nes­ty In­ter­na­ti­o­na­lin toi­min­taan. Sa­mal­la ver­kos­toi­duim­me mui­den Itä-Suo­men lu­ki­o­lais­ten kans­sa. Opin­to­ret­ken pää­tös­päi­vä­nä eri lu­ki­oi­den opis­ke­li­jat laa­ti­vat kak­si pe­liä, jois­ta lau­ta­pe­lin laa­ti­vat Anu Karp­pi­nen ja Jen­na Kan­to­la Kuo­pi­on Lu­mit lu­ki­on ja Piek­sä­mäen lu­ki­on bi/ge –opet­ta­jien kans­sa. Peli jul­kais­taan Ope­tus­hal­li­tuk­sen si­vul­la myö­hem­min.

Lii­sa Kau­ha­nen ja Mil­ja Mies­ko­lai­nen tu­tus­tu­vat YK-lii­tos­sa Agen­da 2030 –ta­voit­tei­siin.

Historia ja Yhteiskuntaoppi

Luku­vuon­na 2017-18 his­to­ri­an sekä yh­teis­kun­ta­opin yo-ko­keis­sa kir­joit­ta­neet oli­vat vii­mei­nen ikä­luok­ka, joka opis­ke­li näi­tä ai­nei­ta van­han ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan. 1. ja 2. vuo­si­kurs­sien opis­ke­li­jat kä­vi­vät ai­nei­den kurs­sit uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan, ja pa­kol­lis­ten ja va­lin­nais­ten kurs­sien mää­rät ovat mo­lem­mis­sa ai­neis­sa muut­tu­neet. Myös kurs­sien si­säl­löis­sä ja pai­no­tuk­sis­sa on muu­tok­sia. Yo-kir­joi­tuk­set ai­neis­sa pai­not­tui­vat niin, että his­to­ri­an kir­joit­ta­jis­ta suu­rin osa kir­joit­ti syk­syl­lä ja yh­teis­kun­ta­opin vas­taa­vas­ti ke­vääl­lä.

Mu­ka­va ajan­koh­tai­nen lisä yh­teis­kun­nal­li­siin ai­nei­siin saa­tiin pre­si­den­tin­vaa­leis­ta. Opis­ke­li­ja­kun­ta jär­jes­ti lu­ki­os­sam­me var­jo­vaa­lit, osa­na val­ta­kun­nal­lis­ta Nuo­ri­so­vaa­lia. Näis­sä vaa­leis­sa sai­vat ää­nes­tää kaik­ki alle 18-vuo­ti­aat opis­ke­li­jam­me. Val­mis­te­lut ja itse vaa­li­päi­vä su­jui­vat mal­lik­kaas­ti. Vaa­leis­sa ei tar­vit­tu tois­ta kier­ros­ta. Ää­nes­tys­pro­sent­ti oli 48 ja var­jo­vaa­lien tu­los oli sa­man­lai­nen kuin sit­ten oi­keis­sa­kin pre­si­den­tin­vaa­leis­sa. Kou­lum­me vaa­lit voit­ti is­tu­va pre­si­dent­ti Sau­li Nii­nis­tö saa­den 67% ää­nis­tä ja toi­sek­si tuli Pek­ka Haa­vis­to. Hän sai 18% an­ne­tuis­ta ää­nis­tä.

Uskonto

Us­kon­nos­sa on jat­ket­tu uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ten kurs­sien käyt­töön­ot­toa. Toi­sel­la pa­kol­li­sel­la kur­sil­la (UE2) ei pi­det­ty lop­pu­ko­et­ta, vaan opis­ke­lu pe­rus­tui it­se­näi­ses­ti teh­tyi­hin teh­tä­viin. Kurs­sin ai­ka­na myös vie­rail­tiin van­has­sa kir­kos­sa, va­paa­seu­ra­kun­nas­sa ja or­to­dok­si­kir­kos­sa. Vie­rai­lut ja nii­hin liit­ty­vät teh­tä­vät sekä esit­te­lyt ko­et­tiin hy­vin mie­len­kiin­toi­sik­si. Mui­ta kuin pa­kol­li­sia us­kon­non  kurs­se­ja suo­rit­ti muu­ta­ma opis­ke­li­ja it­se­näi­se­nä opis­ke­lu­na.

Pap­pi Mik­ko Men­tu esit­te­lee juu­ri pe­rus­kor­jat­tua Piek­sä­mäen or­to­dok­si­kirk­koa.

Elämänkatsomustieto

Elä­män­kat­so­mus­tie­don kurs­se­ja on myös tänä vuon­na voi­nut suo­rit­taa kon­tak­ti­o­pe­tuk­se­na. Pie­nis­sä ryh­mis­sä on help­po kes­kus­tel­la nuor­ten oman maa­il­man­kat­so­muk­sen ja iden­ti­tee­tin ra­ken­ta­mi­sen kan­nal­ta tär­keis­tä asi­oi­ta, ku­ten ar­vois­ta, asen­tei­sta ja us­ko­muk­sis­ta. Oppi­tun­neil­la on teh­ty myös jon­kin ver­ran vie­rai­lu­ja us­kon­nol­li­siin yh­dys­kun­tiin yh­des­sä us­kon­non kurs­si­lais­ten kans­sa.

Psykologia

Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man ja uu­den käyt­töön ote­tun kir­ja­sar­jan myö­tä psy­ko­lo­gi­an opis­ke­lun suo­sio kas­voi tänä vuon­na. Mo­net ko­ke­vat tar­vit­se­van­sa psy­ko­lo­gi­aa myös lu­ki­on jäl­kei­sis­sä opin­nois­saan.

Kurs­seil­la on teh­ty yh­teis­työ­tä kou­lun ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen kans­sa. Esi­mer­kik­si ke­vääl­lä 2018 jär­jes­tet­tiin re­aa­li­ai­nei­den yh­tei­nen Jy­väs­ky­län ret­ki, jol­loin psy­ko­lo­gi­an ja bi­o­lo­gi­an kurs­sien opis­ke­li­jat kä­vi­vät tu­tus­tu­mas­sa Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton aivo­tut­ki­mus­yk­sik­köön. Sa­ma­na päi­vä­nä oli mah­dol­li­suus osal­lis­tua myös psy­ko­lo­gi­an lai­tok­sen jär­jes­tä­mään ylei­sö­lu­en­to­ta­pah­tu­maan.

Filosofia

Fi­lo­so­fi­as­sa to­teu­tui myös tänä vuon­na kah­den pa­kol­li­sen kurs­sin li­säk­si kak­si val­ta­kun­nal­lis­ta sy­ven­tä­vää kurs­sia. Fi­lo­so­fi­an tun­neil­la on kes­kus­tel­tu ja poh­dit­tu yh­des­sä ja kes­ki­ös­sä on ol­lut ajat­te­lun tai­to­jen ke­hit­tä­mi­nen.

Yh­teis­kun­ta­fi­lo­so­fi­an kurs­si­lai­set suun­nit­te­li­vat ja to­teut­ti­vat fi­lo­so­fi­a­kah­vi­la -ta­pah­tu­man osa­na kurs­si­suo­ri­tus­ta. Ta­pah­tu­mas­sa oli ai­hee­na val­ta, jos­ta oli kes­kus­te­le­mas­sa eri alo­jen edus­ta­jia. Tar­joi­lut tar­jo­si Yes – lu­ki­ot työ­e­lä­mään -han­ke. Tie­to­te­o­ri­an ja meta­fy­sii­kan kurs­sil­la vie­rai­li väi­tös­kir­ja­tut­ki­ja Jy­väs­ky­län yli­o­pis­tos­ta ker­to­mas­sa fi­lo­so­fi­an tär­key­des­tä omas­sa työs­sään.

Fi­lo­so­fi­an tun­nil­la teh­dään töi­tä omis­ta uto­pi­ois­ta

Fi­lo­so­fi­a­kah­vi­la

Terveystieto

Ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­ta on vas­tan­nut Pir­jo Ruot­sa­lai­nen. Lu­ki­os­sam­me on tar­jol­la kol­me ter­veys­tie­don kurs­sia pa­kol­li­sen li­säk­si. Ter­veys­tie­dos­sa on käy­tet­ty di­gi­taa­lis­ta oppi­kir­jaa, Tab­let­kou­lua. Uu­sien ope­tus­suun­ni­tel­mien myö­tä ter­veys­tie­don ar­vi­oin­tia on py­rit­ty muut­ta­maan, tä­hän Tab­let­kou­lu an­taa hy­vän mah­dol­li­suu­den. Arvo­sana muo­dos­tuu sekä teh­ty­jen teh­tä­vien että ko­kei­den pis­teis­tä. Ter­veys­tie­don tun­neil­la opis­ke­li­jat ovat saa­neet opas­tus­ta li­säk­si tie­to­tek­niik­kaan, kos­ka ter­veys­tie­don yli­op­pi­las­ko­keet suo­ri­te­taan tie­to­ko­neil­la.

Ter­veys­tie­to 1-kurs­sil­la teim­me yh­teis­työ­tä Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­lou­lun kans­sa. Ter­vey­den­hoi­ta­ja­o­pis­ke­li­jat Nii­na Aal­to, Vee­ra Krö­ger sekä Jen­ni Neu­vo­nen te­ki­vät opin­näy­te­työn­sä ter­veys­tie­don kurs­sil­la.

 

Juho Put­ko­nen toi­mi koe­hen­ki­lö­nä MEG-lait­tees­sa. Etu­alan näy­töl­lä Ju­hon aivo­mag­neet­ti­kent­tää.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2017-2018Kesä­kuu 20182.6.2018