Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki
Opetus ja koulun muu toiminta pyritään toteuttamaan ja suunnittelemaan siten, että se tukee oppilaan oppimista, kasvua ja hyvinvointia mahdollisimman joustavasti, monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuella tarkoitetaan opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpitämistä, ennaltaehkäisevää toimintaa sekä opiskelijoiden ja huoltajien tukemista opiskeluun liittyvissä kysymyksissä. Pieksämäen lukiossa kehitetään ja käytetään joustavia toimintamuotoja, joiden avulla tukea tarvitseva oppilas pystytään kohtaamaan oikeaan aikaan ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijahuoltoon kuuluu keskeisesti myös oppimisvaikeuksien ja muiden ongemien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen. Vastuu opiskelijahuollosta kuuluu kaikille Pieksämeän lukiossa työskenteville. Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tukimuotojea pohditaan erityisesti moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Oppilaan sujuvan opintopolun mahdollistaa onnistunut oppilaanohjaus ja nivelvaiheiden yhteistyö.
Pieksämäen lukion opiskeluhuoltosuunnitelman mukaisesti opiskelijahuolto käsittelee opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kysymyksiä. Fyysinen hyvinvointi tarkoitta mm. oppimisympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehtimista. Psyykkinen hyvinvointi edellyttää kunkin opiskelijan omien edellytysten mukaista etenemistä opinnoissa. Sosiaalisesta hyvinvoinnista huolehditaan tukemalla sosiaalisten taitojen kehittymistä, edistämällä ryhmäytymistä, estämällä kiusaamista ja kannustamalla opiskelijoita osallistumaan aktiivisesti Pieksämäen lukion toimintaan. Opiskelijahuolto on osa lukion arkea ja perustoimintaa, johon kuuluvat ennaltaehkäisevä työ, huolien havaitseminen, niihin puuttuminen sekä kriisityö.
Tukipalvelut
- Kouluterveydenhoitajan vastaanotto lukiolla tiistaisin ja torstaisin klo 8-15 ja perjantaisin (ei koeviikoilla) klo 8-13.
- Koulukuraattorin ja koulupsykologin sekä koululääkärin vastaanotto on koululla tarvittaessa.
- Koulun oppilashuoltotyöryhmä kokoontuu vähintään kerran jokaisessa jaksossa ja aina tarvittaessa pohtimaan keinoja tukea tarvitsevien opiskelijoiden auttamiseksi.
Oppilashuoltoryhmän kokoonpano: rehtori Vesa Vahtermo, opinto-ohjaaja Ari Holkko, erityisopettaja, koulupsykologi, koulukuraattori, psykiatrian sairaanhoitaja ja kouluterveydenhoitaja. Kokoukset kutsuu koolle opinto-ohjaaja.
Opintojen ohjauksesta huolehtivat seuraavat tahot:
- Opinto-ohjaaja Ari Holkko: YO-tutkinto, opinto-ohjelman ja työjärjestyksen muutokset, henkilökohtainen ohjaus, jatko-opintojen ja ammatinvalinnan ohjaus, etenemisesteet, oppimisvaikeudet, kokonaiskurssimäärän riittävyys, itsenäinen opiskelu, TET-toiminta ja vanhempaintilaisuudet.
- Rehtori Vesa Vahtermo: Opinto-ohjelman ja työjärjestyksen muutokset, henkilökohtainen ohjaus, jatko-opintojen ja ammatinvalinnan ohjaus, muiden oppilaitosten kurssit, opiskeluvaikeudet, tiedottaminen.
- Erityisopettaja Tarja Riikkilä: Oppimisvaikeudet, lukitestaukset.
- Apulaisrehtori Ari Kallio: Uusintakuulustelut.
- Ryhmänohjaajat: Henkilökohtainen ohjaus, opinto-ohjelman toteutuminen ja sen muutokset, opintomenestyksen seuranta, henkilökohtaiset ongelmat, kurssimäärän riittävyys, yhteydenpito koteihin.
- Aineenopettajat: Kurssien suoritusjärjestyksestä poikkeaminen, etenemisesteet, itsenäinen opiskelu, uusintakuulustelut, opiskeluvaikeudet, kurssien sisältöasiat, kurssivalintojen vaikutus jatko-opintoihin.
- Tutorit: Opiskeluvaikeudet, henkilökohtaiset ongelmat, opinto-ohjelma, yleinen perehdyttäminen koulun käytänteisiin.
Oppilaskuntatoiminta
Oppilaskuntaan kuuluvat lukion opiskelijat. Oppilaskunnan tehtävänä on suunnitella ja edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä. Oppilaskunta valitsee kalenterivuodeksi itselleen hallituksen, jonka tehtävänä on valmistella oppilaskunnan kokouksessa esille tulevat asiat ja toimeenpanna oppilaskunnan päätökset.
Vanhempainillat
Lukuvuodessa pidetään yksi vanhempaintilaisuus kunkin ikäluokan opiskelijoiden vanhemmille sekä lukiotulokkaiden vanhemmille. Ykkösluokkalaisten vanhempaintilaisuus pidetään toisen jakson alkupuolella, kakkosluokkalaisten vanhempaintilaisuus kolmannen jakson lopussa ja abien vanhempaintilaisuus tammi-helmikuussa, lukiotulokkaiden vanhempainilta pidetään helmikuussa. Ryhmänohjaajat pitävät tarvittaessa yhteyttä opiskelijoiden koteihin. Erityisesti toisen vuosikurssin ryhmänohjaajia kannustetaan pitämään arviointikeskusteluja opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa.
