Yleiskatsaus

Miksi ei meidän aikaan?

Päät­ty­vän luku­vuo­den ai­ka­na olen muu­ta­man ker­ran kuul­lut abien suus­ta että ”Mik­si meil­le ei jär­jes­tet­ty  mi­tään täl­lais­ta?” Tuo lau­sah­dus ker­too jo­ta­kin olen­nais­ta luku­vuo­des­ta 2014-2015. To­teu­tim­me ai­kai­sem­paa enem­män eri­lai­sia yh­tei­söl­li­siä ta­pah­tu­mia eri­tyi­ses­ti lu­ki­o­tu­lok­kail­le. Saim­me ta­pah­tuis­ta pal­jon myön­teis­tä pa­lau­tet­ta ja tu­lem­me myös jat­kos­sa to­teut­ta­maan aloit­ta­val­le ikä­luo­kal­le eri­lai­sia tee­ma­päi­viä.

Oppi­lai­tok­sel­lam­me on ta­ka­na 106 vuot­ta ja lu­ki­os­tam­me on maa­il­mal­le läh­te­nyt yh­teen­sä hui­mat 7241 yli­oppi­las­ta, kun mu­kaan las­ke­taan tänä ke­vää­nä val­mis­tu­vat uu­det 89 yli­oppi­las­ta.

Lop­pu­jen lo­puk­si mi­kään ei muut­tu­nut

Luku­vuo­den 2014-2015 piti olla suur­ten muu­tos­ten vuo­si. Luku­vuo­den alus­sa odo­tin in­nok­kaa­na pää­tös­tä uu­des­ta tun­ti­ja­os­ta. Jou­lu­kuus­sa val­ti­o­neu­vos­tos­sa hy­väk­syt­ty tun­ti­ja­ko tu­lee kui­ten­kin säi­lyt­tä­mään lu­ki­on lä­hes en­nal­laan kos­ka kes­kus­te­lu ju­mit­tui eri kurs­sien pa­kol­li­suu­teen tai va­lin­nai­suu­teen. Moni reh­to­ri odot­ti mi­nun lail­la­ni ra­di­kaa­lim­paa muu­tos­ta, olem­me­han ny­kyi­sen ope­tus­suun­ni­tel­man ai­ka­na, kym­me­nes­sä vuo­des­sa, ko­ke­neet his­to­ri­al­li­sen hui­man tek­no­lo­gi­sen ke­hi­tyk­sen, mil­le ei näy lop­pua. Olen var­ma, että nyt pää­tet­ty tun­ti­ja­ko ja ensi vuon­na laa­dit­ta­va ope­tus­suun­ni­tel­ma tul­laan uu­dis­ta­maan en­nen vuot­ta 2020, sil­lä muu­ten lu­ki­o­kou­lu­tus jää van­gik­si nor­sun­luu­tor­niin­sa.

Vuo­den­vaih­tees­sa odo­tin mie­len­kiin­nol­la myös val­ti­o­val­lan lin­jauk­sia ja oh­jei­ta jär­jes­tä­mis­lu­vis­ta ja lu­ki­on ra­hoi­tuk­sen uu­dis­ta­mi­ses­ta. Mo­nel­la paik­ka­kun­nal­la nous­tiin puo­lus­ta­maan omaa pien­tä tai kes­ki­ko­kois­ta lu­ki­o­yk­sik­köä. Muu­ta­mia kou­lu­ja yh­dis­tet­tiin ja lak­kau­tet­tiin eri puo­lil­la Suo­mea. Is­tuin mo­nes­sa pa­la­ve­ris­sa poh­ti­mas­sa jär­jes­tä­mis­lu­van ha­ke­mi­sen edel­ly­tyk­siä ja kes­kus­te­le­mas­sa yh­teis­työ­mah­dol­li­suuk­sis­ta tois­ten lu­ki­oi­den kans­sa. Pit­käl­le val­mis­tel­lut esi­tyk­set jäi­vät kui­ten­kin edel­li­ses­sä edus­kun­nas­sa hy­väk­sy­mät­tä ja pa­lat­tiin läh­tö­ruu­tuun. Luku­vuo­den lo­pus­sa odo­tan jän­nit­ty­nee­nä uu­den hal­li­tuk­sen ja edus­kun­nan lin­jauk­sia toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen tii­moil­ta.

Piek­sä­mäki tar­vit­see oman lu­ki­on

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ai­ka­na nuo­ri kas­vaa ja ke­hit­tyy tur­val­li­ses­sa yh­tei­sös­sä, hä­nen opis­ke­lu­tai­ton­sa ja­los­tu­vat ja yleis­si­vis­tyk­sen kart­tu­es­sa tu­le­vai­suu­den­suun­ni­tel­mat kyp­sy­vät. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set Piek­sä­mä­el­lä ovat erin­o­mai­set ja opis­ke­li­ja­mää­rä sekä vä­es­tö­poh­ja ovat riit­tä­vät kes­ki­ko­koi­sel­le lu­ki­ol­le. Ovat­pa uu­den hal­li­tuk­sen lin­jauk­set mit­kä hy­vän­sä niin Piek­sä­mäki tar­vit­see oman lu­ki­on. Piek­sä­mä­ke­läi­sil­le nuo­ril­le pi­tää myös tu­le­vai­suu­des­sa tur­va­ta mah­dol­li­suus opis­kel­la lu­kio-opin­not lähi­lu­ki­os­sa.

Seu­raa­va­na luku­vuon­na pa­la­taan vii­teen jak­soon

Lu­ki­os­tam­me on val­mis­tu­nut kurs­si­muo­toi­ses­ti opis­kel­lei­ta yli­oppi­lai­ta nyt kol­men­kym­me­nen vuo­den ajan. En­sim­mäi­set ikä­luo­kat opis­ke­li­vat kuu­des­sa jak­sos­sa. Kurs­si­muo­toi­sen lu­ki­on en­sim­mäi­sen ikä­luo­kan val­mis­tut­tua 1985 reh­to­ri Mik­ko Laak­so poh­ti ke­vät­juh­la­pu­hees­saan opis­ke­lua seu­raa­vas­ti:

” … kurs­si kyl­lä eh­di­tään käy­dä läpi, mut­ta ei vält­tä­mät­tä eh­di­tä sitä omak­sua. Tämä joh­taa pin­ta­puo­li­seen ja sy­ven­ty­mät­tö­mään työs­ken­te­lyyn.”

Sa­moil­la pe­rus­teil­la olem­me tä­män luku­vuo­den ai­ka­na val­mis­tel­leet pa­luu­ta hie­man rau­hal­li­sem­paan vii­teen jak­soon. Suun­nit­te­lu on ta­pah­tu­nut hy­väs­sä yh­teis­työs­sä op­pi­lai­den ja op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­sen kans­sa. Olen hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti käy­nyt use­am­man ker­ran kaik­kien op­pi­las­ryh­mien luo­na ker­to­mas­sa muu­tok­sen vai­ku­tuk­sis­ta ja mah­dol­li­suuk­sis­ta. Kii­tän kaik­kia opis­ke­li­joi­ta ja eri­tyi­ses­ti op­pi­las­kun­nan hal­li­tus­ta ak­tii­vi­ses­ta osal­lis­tu­mi­ses­ta muu­tok­sen suun­nit­te­luun.

Ikä­luo­kan tu­lok­set mi­ta­taan yk­si­lö­ta­sol­la

Val­mis­tu­va ikä­luok­ka sai lu­kio-opin­not val­miik­si il­man suu­ria tal­koi­ta, eikä kurs­sien pe­rään tar­vin­nut erik­seen huu­del­la. Sii­tä ke­vään yli­op­pi­laat an­sait­se­vat ison kii­tok­sen. Ran­king­lis­tois­sa eri lu­ki­oi­den tu­lok­sia ver­ra­taan mas­sa­na. Tänä vuon­na emme niis­sä ver­tai­luis­sa pär­jää muu­ta­man edel­lis­vuo­den ta­paan. Yksi syy tä­hän on se, että kou­lus­tam­me kir­joi­tet­tiin tänä vuon­na ai­kai­sem­paa sup­pe­am­pia tut­kin­to­ja: vain kol­mel­la ko­ke­laal­la on yli­op­pi­las­tut­kin­to­to­dis­tuk­ses­saan 7 ai­net­ta, ja vii­den­tois­ta ko­ke­laan tut­kin­to si­säl­tää ai­no­as­taan 4 pa­kol­lis­ta ko­et­ta.

Tu­los­ten ta­ka­na on kui­ten­kin yk­si­lö. Kai­kil­le val­mis­tu­vil­le hen­ki­lö­koh­tai­nen tu­los on se mikä rat­kai­see. Moni var­mis­ti jo en­nen lak­ki­ai­sia hy­vil­lä yli­op­pi­las­tut­kin­non arvo­sa­noil­laan it­sel­leen jat­ko-opin­to­pai­kan. Eri­koi­sen läm­pi­mät on­nen­toi­vo­tuk­set heil­le!

Yli­op­pi­las­tut­kin­non tu­lok­set osoit­ta­vat sen, että kou­lum­me ko­ke­laat pär­jä­si­vät mai­ni­os­ti niis­sä ai­neis­sa mi­hin he ha­lu­si­vat pa­nos­taa, sil­lä 42%:lla on to­dis­tuk­ses­saan vä­hin­tään yksi E tai L –arvo­sana. Ja re­aa­li­ai­neis­ta psy­ko­lo­gi­as­sa, his­to­ri­as­sa, yh­teis­kun­ta­o­pis­sa, maan­tie­tees­sä ja ke­mi­as­sa yli 60%:lla ko­ke­lais­ta on to­dis­tuk­ses­saan vä­hin­tään arvo­sana M. Kyl­lä näis­tä tu­lok­sis­ta kan­nat­taa olla yl­peä ja on­nel­li­nen!

Vain yksi asia jää luku­vuo­des­ta mi­nua har­mit­ta­maan, sil­lä yri­tim­me luku­vuo­den ai­ka­na käyn­nis­tää kesä­lu­ki­o­toi­min­nan yh­teis­työs­sä Seu­ra­kun­ta­o­pis­ton kans­sa, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti kiin­nos­tu­nei­ta ei ol­lut riit­tä­väs­ti, jot­ta oli­sim­me voi­neet sen ke­säl­lä 2015 to­teut­taa. Jää näh­tä­väk­si on­nis­tum­me­ko seu­raa­va­na vuon­na pa­rem­min.

Kii­tän kaik­kia opet­ta­jia ta­pah­tu­ma­rik­kaan luku­vuo­den ai­ka­na teh­dys­tä su­ju­vas­ta yh­teis­työs­tä sekä hy­vin käyn­nis­ty­nees­tä ke­hit­tä­mis­työs­tä. Luku­vuo­den päät­ty­es­sä opet­ta­ja­kun­taan tu­lee myös muu­tok­sia, sil­lä mu­sii­kin­o­pet­ta­jam­me Ari No­ron­taus pää­see naut­ti­maan kesä­lo­man li­säk­si hy­vin an­sai­tuis­ta elä­ke­päi­vis­tä.  Ta­ka­na 30 vuot­ta, 21 lu­ki­on viih­de­kon­sert­tia sekä lu­ke­ma­ton mää­rä eri­lai­sia ti­la­suuk­sia ja juh­lia! Kii­tän Aria pit­kä­ai­kai­ses­ta, ar­vok­kaas­ta ja pyy­teet­tö­mäs­tä työs­tä kou­lum­me opis­ke­li­joi­den ja seu­dun mu­siik­ki­kult­tuu­rin hy­väk­si.

Tam­mi­kuun 30. päi­vä Suo­men Pan­kin pää­joh­ta­ja Erk­ki Lii­ka­nen an­toi kou­lum­me opis­ke­li­joil­le elä­män­oh­jei­ta. Ne kuu­lui­vat seu­raa­vas­ti:

”Il­moit­tau­du aina va­paa­eh­toi­sek­si.” ja

”Mene sin­ne mis­sä on vai­kein­ta, siel­lä on ti­laa.”

Ren­tout­ta­vaa ke­sää kai­kil­le kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nil­le ja yh­teis­työ­kump­pa­neil­le toi­vot­ta­en, 30.5.2015

Vesa Vah­ter­mo, reh­to­ri

Hy­vää ke­sää!

Toi­min­ta­ker­to­mus 2014-2015Tou­ko­kuu 20156.5.2015