Opiskelijat ja oppilaskunta

Kouluviihtyvyys tehdään yhdessä

Opis­ke­li­ja­mää­rä syk­syl­lä 2013 oli 249 opis­ke­li­jaa ja tam­mi­kuus­sa 248 opis­ke­li­jaa. Vuo­sit­tain aloit­ta­va ikä­luok­ka ja­e­taan kol­meen pe­rus­ryh­mään, joi­den koko on noin 30 opis­ke­li­jaa. Opis­ke­li­jois­ta 62,5 % on nai­sia. Piek­sä­mäen ulko­puo­lel­ta tu­lee 6 % opis­ke­li­jois­ta.

Op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­mi­hen­ki­löt 2014

Pu­heen­joh­ta­ja: Eli­as Jäm­sä
Sih­tee­ri: Ron­ja Ju­han­pel­to
Vara­pu­heen­joh­ta­ja: Samu So­pa­nen
Ra­has­ton­hoi­ta­ja: Inka Kui­va­lai­nen
Ta­pah­tu­ma­vas­taa­va: Aino Jou­ha
Kah­vi­au­to­maa­tin hoi­ta­ja: Iida Kok­ki­nen

Op­pi­las­kun­nan hal­li­tus on toi­mi­nut ak­tii­vi­ses­ti lu­ki­on hy­vän ilma­pii­rin ja yh­teis­hen­gen luo­mi­sek­si. Hal­li­tus on ol­lut mu­ka­na jär­jes­tä­mäs­sä tu­tus­tu­mis- ja ryh­mäy­ty­mis­päi­vää lu­ki­o­tu­lok­kail­le. Peli- ja lef­fa­il­lat sekä ”YH-il­lat” ovat mah­dol­lis­ta­neet va­paa­muo­toi­sen yh­des­sä­olon oppi­tun­tien ulko­puo­lel­la. Op­pi­las­kun­nan oh­jaa­va­na opet­ta­ja­na on toi­mi­nut reh­to­ri.

Op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­mi­hen­ki­löt 2015

Pu­heen­joh­ta­ja: Ron­ja Ju­han­pel­to
Sih­tee­ri: Sant­tu Päi­vi­nen
Vara­pu­heen­joh­ta­ja: Nuut­ti Id
Ra­has­ton­hoi­ta­ja: Mai­ja Kui­va­lai­nen (hal­li­tuk­sen ulko­puo­lel­ta)
Ta­pah­tu­ma­vas­taa­va: Ma­ri­an­ne Ko­va­nen
Kah­vi­au­to­maa­tin hoi­ta­ja: Iida Kok­ki­nen
Tie­dot­ta­ja: Riik­ka Ma­ti­lai­nen

Vuo­den 2015 op­pi­las­kun­nan hal­li­tus on kä­si­tel­lyt usei­ta ker­to­ja kou­lun jak­so­jär­jes­tel­män muut­ta­mis­ta. Op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­sen pyyn­nös­tä ja toi­vees­ta reh­to­ri kävi esit­te­le­mäs­sä kai­kil­le op­pi­las­ryh­mil­le vii­si­jak­so­jär­jes­tel­män ide­aa ja kert­to­mas­sa sen tuo­mis­ta muu­tok­sis­ta. Val­ta­osa, yli 80 pro­sent­tia, opis­ke­li­jois­ta kan­nat­ti jak­so­jär­jes­tel­män suun­nit­te­lua kurs­si­tar­jot­ti­mek­si.

Toi­ses­sa vai­hees­sa op­pi­las­kun­nan hal­li­tus an­toi kurs­si­tar­jot­ti­meen omat ke­hit­tä­mis­i­de­an­sa ja reh­to­ri esit­te­li va­lin­ta­tar­jot­ti­men kai­kil­le opis­ke­li­ja­ryh­mil­le, en­sin tu­le­vil­le abeil­le ja sit­ten tu­le­vil­le kak­ko­sil­le. Kurs­si­tar­jo­tin­va­lin­nat on­nis­tui­vat il­man ylit­se­pää­se­mät­tö­miä ja iso­ja on­gel­mia. Tä­män jäl­keen opet­ta­ja­kun­ta teki pää­tök­sen vii­teen jak­soon siir­ty­mi­ses­tä.

Op­pi­las­kun­nan hal­li­tus sai teh­dä vii­si­jak­so­jär­jes­tel­mään so­vel­tu­van 75 mi­nuu­tin oppi­tun­tei­hin pe­rus­tu­van uu­den päi­vä­aika­tau­lun reh­to­rin eh­do­tuk­sen poh­jal­ta.

Op­pi­las­kun­nan hall­li­tus jär­jes­ti edus­kun­ta­vaa­lien alla var­jo­vaa­lit, oli mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa yk­kös­ten tee­ma­päi­vää ja vai­kut­ti sii­hen, että kou­lul­lam­me vaih­det­tiin ruo­ka­lan ra­vin­to­ras­va vähä­suo­lai­sem­paan ja ter­veel­li­sem­pään vaih­to­eh­toon.

Pa­lau­tet­ta luku­vuo­den ta­pah­tu­mis­ta

Piek­sä­mäen lu­ki­on toi­sen vuo­den opis­ke­li­jat ovat jo yh­dek­sä­nä ke­vää­nä pe­räk­käin teh­neet lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­nin. Kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­nin ta­voit­tee­na on alus­ta saak­ka ol­lut lu­ki­o­lain tar­koi­tuk­sen to­teu­tu­mi­nen sekä kou­lu­tuk­sen tu­ke­mi­nen ja op­pi­mis­e­del­ly­tys­ten ke­hit­tä­mi­nen. Opis­ke­li­joil­ta saa­tu pa­lau­te on huo­lel­li­ses­ti käy­ty läpi opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa.

Ko­ko­nai­suu­des­saan saim­me ar­vi­oin­ti­ky­se­ly­jen his­to­ri­as­sa hy­vän tu­lok­sen myös luku­vuon­na 2014-2015. Mi­tään eri­tyis­tä ilon tai su­run ai­het­ta emme ar­vi­oin­nis­ta löy­tä­neet. Kou­lu­viih­ty­vyys on ol­lut vii­mei­set kol­me vuot­ta erit­täin hy­väl­lä ta­sol­la. Opis­ke­li­joi­den ko­ke­ma työ­mää­rä tun­tuu hie­man lii­an suu­rel­ta ja mo­ti­vaa­ti­os­sa on jat­ku­vas­ti ke­hit­tä­mi­sen va­raa.

Koko­nais­kuva luku­vuo­den 2014-2015 ar­vi­oin­ti­pa­laut­tees­ta ver­rat­tu­na ai­kai­sem­piin vuo­siin:

Lu­ki­on yk­kös­luok­ka­lai­sil­le to­teu­te­tut tee­ma­päi­vät on­nis­tui­vat mai­ni­os­ti ja eri­tyi­sen kiva oli ke­vään lii­kun­nal­li­nen päi­vä ja siel­tä eri­tyi­sek­si hel­mek­si nou­si kon­tak­ti­fu­tis. Lii­kun­ta­päi­vän yleis­arvo­sana oli 4,2 (mak­si­mi 5).

Kak­kos­ten Hel­sin­kiin suun­tau­tu­nees­ta ke­vät­ret­kes­tä saa­tu pa­lau­te oli myös hyvä ja opis­ke­li­joi­den ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­set ote­taan huo­mi­oon seu­raa­van luku­vuo­den ret­ken suun­nit­te­lus­sa. Saa­dun pa­laut­teen mu­kaan mat­ka­päi­väk­si on syy­tä har­ki­ta per­jan­tai­ta ja mat­kan vie­rai­lu­koh­tei­siin kai­va­taan enem­män vaih­te­lua.

Op­pi­las­kun­nan hal­lil­tus vuo­del­le 2014: Art­tu Hat­tu­nen, Eli­as Jäm­sä, Ron­ja Ju­han­pel­to, Roo­sa Sor­mu­nen, Samu So­pa­nen, Mil­la Si­pi­nen, Iida Kok­ki­nen, Ma­ri­an­ne Ko­va­nen ja Aino Jou­ha. Kuva: Ari Kal­lio.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2014-2015Tou­ko­kuu 20156.5.2015