Reaaliaineet

Monipuolista opiskelua ja tekemistä

Re­aa­li­ai­nei­den opet­ta­jien pu­heen­joh­ta­ja­na on toi­mi­nut tänä luku­vuon­na Su­san­na Ka­jan­der.  Muut re­aa­li­o­pet­ta­jat ovat Vesa Vah­ter­mo, Ari Kal­lio, Jo­han­na Tans­ka­nen, Mar­ja-Lii­sa Ny­kä­nen sekä Pir­jo Ruot­sa­lai­nen. Opet­ta­jat ovat päi­vit­tä­neet ah­ke­ras­ti uu­sia, ensi syk­sy­nä voi­maan tu­le­via ope­tus­suun­ni­tel­mia. Uu­sis­sa ope­tus­suun­ni­tel­mis­sa oppi­ai­nei­den vä­li­nen yh­teis­työ tu­lee li­sään­ty­mään. Re­aa­li­ai­neis­sa on tu­tus­tut­tu uu­teen säh­köi­seen yli­op­pi­las­koe­jär­jes­tel­mään, Abit­tiin. Abi­til­la on teh­ty kurs­si­ko­kei­ta useis­sa re­aa­li­ai­neis­sa ja osal­lis­tut­tu myös val­ta­kun­nal­li­siin har­joi­tus­ko­kei­siin.

Bi­o­lo­gia ja maan­tie­de

Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen kurs­seis­ta jär­jes­tet­tiin luku­vuo­den ai­ka­na kaik­ki pa­kol­li­set ja sy­ven­tä­vät kurs­sit. Bi­o­lo­gi­an kir­joit­ta­jien pää­jouk­ko ah­ke­roi syk­syn yo-ko­keis­sa me­nes­tyk­sek­kääs­ti. Luku­hom­mien lo­mas­sa abit Pin­ja Havu, Re­bek­ka Hal­len­berg, Ka­ro­lii­na Jäp­pi­nen, Ron­ja Ju­han­pel­to ja Iida Kok­ki­nen pi­ti­vät syk­syn ysi­päi­vän bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen opis­ke­lun lu­ki­o­e­sit­te­lyn ysi­luok­ka­lai­sil­le. Suur­kii­tos teil­le mah­ta­vas­ta ih­mi­sen ana­to­mi­an ja mik­ro­sko­poin­nin demo­tuo­ki­os­ta.

Jouk­ko maan­tie­teen opis­ke­li­joi­ta osal­lis­tui säh­köi­seen har­joi­tus­ko­kee­seen 6.4.2016. Ko­kees­sa piir­ret­tiin mm. tsu­na­mi­aal­to­ja ja suun­ni­tel­tiin reit­te­jä poh­ja­kar­tal­le pe­rin­tei­sen teks­tin tuot­ta­mi­sen li­säk­si. Maan­tie­teen alue­tut­ki­mus­kurs­sil­la (ge4) tut­kit­tiin ja tuo­tet­tiin ai­neis­to­ja Piek­sä­mäen alu­ees­ta paik­ka­tie­to-oh­jel­mien avul­la.

Bi­o­lo­gi­an so­vel­ta­vaa ope­tus­har­joit­te­lua Piek­sä­mäen lu­ki­os­sa suo­rit­ti ih­mis­bi­o­lo­gi­an kurs­sil­la Neea Hei­no­nen. Kii­tos Nee­al­le ha­vain­nol­li­ses­ta ope­tuk­ses­ta.

Ke­vään ja ke­sän ai­ka­na Iida Kok­ki­nen 3C ko­ko­si bi­o­lo­gi­an la­jin­tun­te­mus­ta sy­ven­tääk­seen kas­vi­ko­ko­el­man. Hen­ri Wei­de 2C ke­rä­si vas­taa­vas­ti per­hos­ko­ko­el­man. Hen­ri Wei­de: ”Vii­me ke­vää­nä (2015) aloin te­ke­mään lu­ki­on bi­o­lo­gi­an kurs­sia 8 eli ko­ko­el­man te­koa, it­se­näi­se­nä. Va­rus­tei­ta ei mi­nul­la ol­lut en­nes­tään jo­ten han­kin haa­vin (pyy­dys­tys), etyy­li­eet­te­riä (tain­nu­tus), neu­lat (lä­vis­tys), le­vi­tys­lau­dan ja säi­ly­tys­ra­si­an, jot­ta pää­sin aloit­ta­maan.

Haas­tee­na oli huo­no per­hos­kesä. Toi­nen haas­te oli ke­to­jen ja niit­ty­jen vä­häi­syys, mis­tä per­ho­sia oli­si löy­ty­nyt. Sain yh­teen­sä noin 60 per­hos­ta jois­ta eri la­je­ja oli noin 40. Val­ta­osa per­ho­sis­ta oli tum­mia, val­kei­ta tai orans­sin mus­tia. Vä­rik­käi­tä ja ku­vi­ol­li­sia per­ho­sia oli vä­hän kun taas yö­per­ho­sia oli huo­mat­ta­van pal­jon.

Per­hos­jah­ti kes­ti mi­nul­la alku­syk­syyn ja ky­sei­se­nä syk­sy­nä hoi­din myös ns. pa­pe­ri työt. Seu­raa­va­na vuon­na (2016) ke­vät­tal­ves­ta pa­lau­tin työn opet­ta­jal­le. Opet­ta­ja piti mi­nul­le pie­nen ten­tin ko­ko­el­man la­jin­tun­te­muk­ses­ta ja eko­lo­gi­as­ta, ja sen teh­ty­ä­ni sain kurs­sin suo­ri­te­tuk­si.”

To­teu­tim­me yh­tei­sen vie­rai­lun his­to­ri­an opis­ke­li­joi­den kans­sa Kuo­pi­on luon­non­tie­teel­li­seen mu­se­oon 14.1.2016. Bi­o­lo­gi­an opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat mm. lin­tu­jen eko­lo­gi­aan.

To­teu­tim­me yh­tei­sen vie­rai­lun his­to­ri­an opis­ke­li­joi­den kans­sa Kuo­pi­on luon­non­tie­teel­li­seen mu­se­oon 14.1.2016. Bi­o­lo­gi­an opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat mm. lin­tu­jen eko­lo­gi­aan.

His­to­ria ja Yh­teis­kun­ta­oppi

His­to­ri­an opis­ke­lu lu­ki­os­sam­me ku­lu­nee­na luku­vuon­na on su­ju­nut nel­jän pa­kol­li­sen ja kah­den sy­ven­tä­vän kurs­sin mer­keis­sä. Syk­syl­lä en­sim­mäi­ses­sä jak­sos­sa jär­jes­tet­tiin ker­taus­kurs­si, sil­lä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin osal­lis­tu­mi­nen pai­not­tui syk­syn kir­joi­tuk­siin. Kai­ken kaik­ki­aan luku­vuon­na 2015-2016 yli kol­mas­osa yli­op­pi­las­ko­ke­lais­ta osal­lis­tui his­to­ri­an kir­joi­tuk­siin hy­vin tu­lok­sin.

Tam­mi­kuus­sa teim­me yh­des­sä bi­o­lo­gi­an opis­ke­li­joi­den kans­sa on­nis­tu­neen vie­rai­lun Kuo­pi­on mu­se­oon. Siel­lä teim­me aika­mat­kan kivi­kau­del­ta koh­ti nyky­päi­vää, ja saim­me myös konk­reet­ti­ses­ti tun­tu­maa savu­tu­van asuk­kai­den ar­keen.

Yh­teis­kun­ta­opin opis­kel­tiin kak­si pa­kol­lis­ta ja kak­si sy­ven­tä­vää kurs­sia. Ker­taus­kurs­si pi­det­tiin nel­jän­nes­sä jak­sos­sa juu­ri en­nen ke­vään kir­joi­tuk­sia, joi­hin yh­teis­kun­ta­opin kir­joit­ta­mi­nen pai­not­tui. Tu­los­taso tä­män luku­vuo­den yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa oli erit­täin hyvä.

Kat­so­mus­ai­neet

US­KON­TO

Tänä lukuvuonna on pidetty ainoastaan uskonnon pakolliset kurssit UE1, UE2 ja UE3. Ylioppilaskirjoituksissa uskonnon kirjoiti syksyllä yksi ja keväällä kaksi abiturienttia. 22.12.2015 vietimme Uudessa kirkossa joulujuhlaa laulamalla kauneimpia joululauluja ja mukana oli myös seurakunnan nuorten bändi. UE2 kurssilla vierailimme opiskelijoiden kanssa luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa sekä helluntaiseurakunnan rukoushuoneella.

ELÄ­MÄN­KAT­SO­MUS­TIE­TO

Elä­män­kat­so­mus­tie­don kurs­se­ja on voi­nut tänä vuon­na suo­rit­taa kon­tak­ti­o­pe­tuk­se­na, sil­lä kirk­koon kuu­lu­mat­to­mien opis­ke­li­joi­den mää­rä on li­sään­ty­nyt. Su­san­na Ka­jan­der vas­taa myös ensi vuon­na jär­jes­tet­tä­vien elä­män­kat­so­mus­tie­don kurs­sien ope­tuk­ses­ta. Elä­män­kat­so­mus­tie­don tun­neil­la on kes­kus­tel­tu ja poh­dit­tu nuor­ten oman maa­il­man­kat­so­muk­sen ja iden­ti­tee­tin kan­nal­ta kes­kei­siä asi­oi­ta. Omia mie­li­pi­tei­tä, arvo­maa­il­maa, asen­tei­ta ja us­ko­muk­sia on pääs­ty haas­ta­maan myös eri­lais­ten vie­rai­li­joi­den ja vie­rai­lu­jen avul­la.

Psy­ko­lo­gia

Psy­ko­lo­gi­an ope­tuk­ses­ta on vas­tan­nut tänä vuon­na Su­san­na Ka­jan­der. Psy­ko­lo­gi­an opis­ke­lu on usein nuo­ril­le mie­lui­saa, kos­ka se aut­taa ym­mär­tä­mään niin omaa kuin mui­den ih­mis­ten toi­min­taa. Mo­net ko­ke­vat tar­vit­se­van­sa psy­ko­lo­gi­aa myös lu­ki­on jäl­kei­sis­sä opin­nois­saan. Psy­ko­lo­gi­an kai­kil­la tar­jol­la ole­vil­la kurs­seil­la on­kin riit­tä­nyt opis­ke­li­joi­ta. Kurs­seil­la on teh­ty yh­teis­työ­tä kou­lun ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen kans­sa. Esi­mer­kik­si psy­ko­lo­gi­an 5. kurs­sil­la käy­tiin tu­tus­tu­mas­sa psy­ko­te­ra­peu­tin työ­hön.

Fi­lo­so­fia

Fi­lo­so­fi­an pa­kol­li­sen kurs­sin li­säk­si tänä vuon­na to­teu­tui­vat Su­san­na Ka­jan­de­rin joh­dol­la myös kak­si sy­ven­tä­vää kurs­sia. Syk­syl­lä uu­den fi­lo­so­fi­an säh­köi­sen yli­op­pi­las­ko­keen suo­rit­taa muu­ta­ma opis­ke­li­ja. Nuo­ret ovat ko­ke­neet fi­lo­so­fi­an opis­ke­lun vä­lil­lä haas­ta­vak­si, mut­ta myös to­del­la an­toi­sak­si. Fi­lo­so­fi­seen ajat­te­luun tu­tus­tu­mi­nen ja fi­lo­so­fis­ten ky­sy­mys­ten poh­ti­mi­nen ovat avan­neet opis­ke­li­joil­le uu­sia näkö­kul­mia ja oh­jan­neet kriit­ti­seen ajat­te­luun su­vait­se­vai­suut­ta unoh­ta­mat­ta.Tun­neil­la on kes­kus­tel­tu pal­jon ryh­mis­sä ja teh­ty ryh­mä­töi­tä. Joi­ta­kin kurs­sien tee­moi­hin liit­ty­viä vie­rai­lu­ja on myös pys­tyt­ty jär­jes­tä­mään.

Ter­veys­tie­to

Ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­ta on vas­tan­nut Pir­jo Ruot­sa­lai­nen. Lu­ki­os­sam­me on tar­jol­la kol­me ter­veys­tie­don kurs­sia pa­kol­li­sen li­säk­si. Tänä luku­vuon­na ter­veys­tie­dos­sa otet­tiin yh­del­lä ryh­mäl­lä käyt­töön Tab­let­kou­lun TE1-kurs­si. Tab­let­kou­lun ma­te­ri­aa­lit ovat ko­ko­naan di­gi­taa­li­sia, ja näin tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den har­joi­tel­la tie­to­tek­nii­kan käyt­töä ter­veys­tie­don tun­tien lo­mas­sa. Yli­op­pi­las­koe­jär­jes­tel­mää, Abit­tia, on käy­tet­ty kurs­si­ko­keis­sa.

 

 

Vee­ti Hut­tu­nen tar­kas­te­lee vesi­a­na­lyy­si­tu­lok­sia ym­pä­ris­tö­e­ko­lo­gi­an tun­nil­la.

Hen­ri Wei­den per­hos­ko­ko­el­ma.

Kuo­pi­on luon­non­tie­teel­li­sen mu­se­on vie­rai­lu 14.1.2016.

Fi­lo­so­fi­an 1. kurs­sil­la teh­tiin ryh­mä­töi­tä ihan­ne­val­ti­ois­ta.

Elä­män­kat­so­mus­tie­don kurs­si­lai­set miet­ti­vät hy­vän elä­män si­säl­töä Seu­tu­o­pis­ton suo­men­kie­len opis­ke­li­joi­den kans­sa.

So­si­aa­li­psy­ko­lo­gi­an kurs­sil­la har­joi­tel­tiin ryh­män ve­tä­mis­tä ja ryh­män toi­min­nan ha­vain­noin­tia seis­ka­luok­ka­lais­ten kans­sa.

Toi­min­ta­ker­to­mus 2015-2016Kesä­kuu 20164.5.2016