Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa on lukuvuonna 2015 – 2016 opetettu opetussuunnitelman mukaan lukiossa opiskelevia ja laadittu uutta opetussuunnitelmaa tulevana syksynä alkavaksi. Opetussuunnitelmatyö oli ajoitettu pitkin lukuvuotta tehtäväksi, mikä sopi erittäin hyvin, mutta luonnollisesti karsi muuta toimintaamme. Näin kuuluukin olla, sillä opetussuunnitelma on välttämätön.
Monipuolisuudesta ei kuitenkaan tingitty ja oppiainerajat ylittäviä opetuskokonaisuuksia ehdittiin tehdä muutama: YK-teemaviikolla 19.11. kurssien AI2B, AI2C ja AI12 oppilaat kirjoittivat Maailman parhaat uutiset -sivustolle kuviteltuja uutisia, joissa jokin nyt maailmassamme huonosti oleva asia tai tilanne on korjattu. Uutiset julkaistiin Yhdistyneiden Kansakuntien 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi kootulla aikajanalla osoitteessa www.yk.fi/yk70. Mediapajaa vetivät filosofisten pohdintojen osalta filosofian ja psykologian opettaja Susanna Kajander ja median osalta äidinkielen lehtori Marianne Tyrväinen.
Pienempi yhteistyö toteutettiin Puheviestintätaitojen kurssin (AI7) ja Seutuopiston maahanmuuttajien suomen kielen kurssin kanssa. Puheviestinnässä perehdyttiin oman kulttuurimme viestinnän ominaispiirteisiin ja käsiteltiin kulttuurienvälistä viestintää. Vierailimme turvapaikanhakijoiden suomen kielen kurssilla, jossa jakaannuimme ryhmiin tarkoituksena harjoitella suomenkielistä keskustelua. Koska kulttuurimme kiinnosti kovin, käyttökieleksi kääntyi englanti. Viestintävalmius on puheviestinnän olennainen, omasta kielestä lähtevä perusta, joten kokemus oli todella hyvä. Tärkeämpi kokemus tuli kuitenkin ihmisten kohtaamisesta. Käyntimme sai paljon positiivista palautetta myös turvapaikanhakijoilta.
Kevään Kirjoittamisen ja kielenhuollon kurssilla (AI14.2) kirjoittamista on harjoiteltu reaaliaineiden tarpeita katsoen. Kirjoittamista ei viedä äidinkielen ylioppilaskokeen vaatimusten mukaan, vaan reaalin ylioppilaskokeiden vastausten rakennetta silmällä pitäen. Kurssi tekee äidinkielen merkityksen välineaineena näkyväksi. Kurssia veti äidinkielen lehtori Antti Jääskeläinen.
Mediakurssi (AI11) vieraili 24.5. Yleisradion Mikkelin toimituksessa, jossa toimituksen esimies, vastaava tuottaja Petri Kosonen käsitteli monikanavaisuutta ja hyvän tekstin tuottamisen tärkeyttä mediaosaamisessa. Nettispesialisti Petri Vironen ja toimittaja Sari Selin perehdyttivät opiskelijoita netti- ja radiotoimittamiseen, tv-osuuksiakin tutkittiin. Lukio sai näkyvyyttä Ylen Facebook-julkaisussa, jossa kurssilaisten mediakritiikin hallintaa kiitellään.
Mediakurssilaiset kirjoittivat ja kuvasivat Pieksämäen Lehteen sarjan kiinnostavia juttuja: Paikkakunnan auto-aiheisia yrityksiä haastateltiin autokouluista hinauspalveluun, harrastaijia löytyi moottoripyörien parista. Kurssi toteutui viimeisessä jaksossa, jossa kesäliikenne jo näkyy selvästi – ajan hermolla olimme. Henkilöjuttujakin kirjoitettiin yrittäjistä, eksoottisimpana Helsingin seudulla toimivan valo- ja valaistussuunnittelija Irina Nyyssösen ala.
Lukion valtakunnallisen Mediadiplomin suoritti Konsta Lemettinen. Onnea!
Tulevaisuuteen suuntauduimme osallistumalla vapaaehtoiseen, 2.10. opetushallituksen järjestämään sähköisen ylioppilaskokeen kokeilukokeeseen. Kiitokset kymmenelle vapaaehtoiselle abiturientille, jotka käyttivät aikaansa ja osaamistaan myös tulevien opiskelijoidemme hyväksi sekä tekemällä kokeen tosissaan että antamalla palautetta kokeilukokeesta! Arvokas palaute on lähetetty eteenpäin. Äidinkielen kokeilukokeen kaikki tehtävät käsittelivät mediaa, mukana oli niin tutkimustekstiä kuin tv-studiokeskustelun analyysiakin. Oma puuhansa oli arvioinnilla, josta myös kerättiin palautetta äidinkielen jaokseen.
Kiitokset kaikille yhteistyössä olleille! Onnea ja menestystä ylioppilaille! Kivaa kesää kaikille! Kuvatkaahan kesäkirjani-vlogi! 😉
Toimintakertomus 2015-2016Kesäkuu 20164.5.2016