Koronaviruksen vaikutukset opetukseen

Luku­vuo­si 2021-2022 aloi­te­taan kaik­kien ikä­luok­kien osal­ta lähi­o­pe­tuk­ses­sa.

Syk­syn 2021 ai­ka­na voi­daan jou­tua siir­ty­mään laa­jem­min etä­o­pe­tuk­seen alu­eel­li­ses­ti tai pai­kal­li­ses­ti, mi­kä­li ko­ro­na­vi­rus­tar­tun­nat li­sään­ty­vät no­pe­as­sa tah­dis­sa. Piek­sä­mäen lu­ki­os­sa on va­rau­dut­tu toi­mi­maan mah­dol­lis­ten uu­sien vi­ran­o­mais­mää­räys­ten tai –suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti.

Etä­o­pe­tuk­sen siir­ty­mi­nen su­juu tar­peen vaa­ties­sa no­pe­as­ti, ku­ten edel­li­sen luku­vuo­den ai­ka­na huo­mat­tiin. Opet­ta­ja­kun­ta ko­koon­tuu en­nen luku­vuo­den al­kua laa­ti­maan toi­min­ta­suun­ni­tel­maa mah­dol­li­sen ko­ro­na­pan­de­mi­an ai­heut­ta­man uu­den poik­keus­ti­lan­teen va­ral­ta.

Ko­ro­na­vi­ruk­sen ai­heut­ta­mien opis­ke­lu­vai­keuk­sien huo­mi­oi­mi­nen luku­vuon­na 2021-2022

Yh­tei­söl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­sel­le ja ra­ken­ta­mi­sel­le an­ne­taan ti­laa niin ryh­män­oh­jauk­ses­sa kuin oppi­ai­nei­den opis­ke­lus­sa. Työ­jär­jes­tyk­ses­sä on maa­nan­tai­sin klo 11-12 ai­kaa mm. ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­hin. Luku­vuo­den en­sim­mäi­se­nä päi­vä­nä opis­ke­li­joi­den kans­sa kes­kus­tel­laan yh­tei­sis­tä oh­jeis­ta tai sään­nöis­tä niin tur­val­li­suu­teen kuin yh­des­sä­o­loon liit­ty­en.

Ai­neen­o­pet­ta­jat kes­kus­te­le­vat en­sim­mäi­sil­lä tun­neil­la opis­ke­li­joi­den kans­sa edel­li­sen luku­vuo­den etä­o­pe­tus­jak­son ko­ke­muk­sis­ta sekä hy­vik­si ha­vai­tuis­ta opis­ke­lu­me­ne­tel­mis­tä. Tämä an­taa opis­ke­li­jal­le val­miuk­sia mah­dol­li­siin tu­le­viin etä­o­pe­tus­jak­soi­hin. Var­mis­te­taan sa­mal­la, että kai­kil­la opis­ke­li­joil­la on toi­mi­vat tie­to­ko­neet ja verk­ko­yh­tey­det.

Abi­tu­rient­tien kans­sa tu­tus­tu­taan yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nan ja oman lu­ki­on oh­jei­siin yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten to­teut­ta­mi­ses­ta mah­dol­li­sis­sa eri­tyis­ti­lan­teis­sa.

Tuki­toi­mia jat­ka­vil­le opis­ke­li­joil­le

Ke­vääl­tä 2021 jat­ka­vien opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen edis­ty­mis­tä ja hy­vin­voin­tia tark­kail­laan. Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään yli kol­mat­ta vuot­ta opis­ke­le­viin ja nii­hin opis­ke­li­joi­hin, jot­ka ei­vät ole poik­keus­o­lo­jen ai­ka­na eden­neet suun­ni­tel­lus­ti. Tär­ke­ää on kiin­nit­tää huo­mi­o­ta sii­hen, että opis­ke­li­jan opin­to­jen ete­ne­mi­nen ei vii­väs­tyi­si mah­dol­lis­ten ope­tuk­sen poik­keus­jär­jes­te­lyi­den vuok­si. Työn­ja­os­ta ryh­män­oh­jaa­jien, ai­neen­o­pet­ta­jien ja opin­to-oh­jaa­jan kans­sa so­vi­taan erik­seen ta­paus­koh­tai­ses­ti.

Tuki­muo­toi­na voi­vat olla tuki­o­pe­tus, eri­tyis­o­pet­ta­jan tuki, ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­nen ja muut pe­da­go­gi­set rat­kai­sut sekä te­hos­tet­tu opin­to-oh­jaus ja ryh­män­oh­jaus. Opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan hen­ki­lö­koh­tai­sen oh­jauk­sen li­säk­si tu­kea esi­mer­kik­si opin­to­jen uu­del­leen aika­tau­lut­ta­mi­seen sekä hen­ki­lö­koh­tais­ten opis­ke­lu­suun­ni­tel­mien päi­vit­tä­mi­seen.

Luku­vuo­den alus­sa opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä pyr­kii ko­koon­tu­maan ker­ran kuu­kau­des­sa. Opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­luis­ta eli psy­ko­lo­gi- ja ku­raat­to­ri­pal­ve­lut sekä opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­to tie­do­te­taan heti luku­vuo­den alus­sa kaik­kia opis­ke­li­joi­ta. Jos opis­ke­li­jan ti­lan­tees­ta he­rää huo­li, hä­net oh­ja­taan opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lui­hin. Opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­luis­sa va­rau­du­taan li­sään­ty­nee­seen yk­si­lö­koh­tai­sen tuen tar­pee­seen.

Arvo­sa­nan ko­ro­tus­mah­dol­li­suus, tuki­o­pe­tus­ta ja ker­taus­ta

Opin­to-oh­jel­man mu­kai­ses­ti ete­ne­mi­nen voi edel­lyt­tää esi­mer­kik­si mah­dol­li­suut­ta hy­väk­sy­tyn tai hy­lä­tyn kurs­si­arvo­sa­nan tai oppi­ai­neen arvo­sa­nan ko­rot­ta­mi­seen. Jos opis­ke­li­ja pyy­tää, tu­lee hä­nel­le an­taa mah­dol­li­suus arvo­sa­no­jen ko­rot­ta­mi­seen ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti.

Mi­kä­li on tar­peen, niin jär­jes­te­tään tuki­o­pe­tus­ta Ope­tus­hal­li­tuk­sel­ta saa­dun avus­tuk­sen tur­vin. Tuki­o­pe­tus voi olla hen­ki­lö­koh­tais­ta tai pien­ryh­mis­sä an­net­ta­vaa ope­tus­ta. Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­tau­tu­vil­le voi­daan tar­jo­ta myös ”rää­tä­löi­ty­jä” ker­taus­mah­dol­li­suuk­sia. Luku­vuo­den alus­sa ai­neen­o­pet­ta­jat kar­toit­ta­vat tuki­o­pe­tuk­sen tar­peen omien ai­nei­den­sa osal­ta. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan pyy­tä­mään tuki­o­pe­tus­ta suo­raan ai­neen­o­pet­ta­jal­ta. 

Tuki­toi­mien jär­jes­tä­mi­ses­sä huo­mi­oi­daan, ett­ei opis­ke­li­ja kuor­mi­tu lii­kaa suu­ren työ­mää­rän tai it­se­näi­ses­ti suo­ri­tet­ta­vien teh­tä­vien vuok­si ja ett­ei mah­dol­li­set eri­tyis­jär­jes­te­lyt ai­heu­ta opin­to­jen ka­sau­tu­mis­ta ke­vään poik­keus­o­lo­jen jäl­keen. Ai­neen­o­pet­ta­jien, ryh­män­oh­jaa­jien ja opin­to-oh­jaa­jan vas­tuun­jako tuki­toi­mien suun­nit­te­lus­sa ja to­teut­ta­mi­ses­sa sekä yh­teis­työ ja tie­don­kul­ku so­vi­taan erik­seen. Opis­ke­li­joi­den opis­ke­lu­suun­ni­tel­mia ja lu­kio-opin­to­jen kes­to­ai­kaa päi­vi­te­tään tar­vit­ta­es­sa.

Ope­tus­hal­li­tuk­sel­ta ha­e­taan avus­tus­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ko­ro­na­vi­ruk­sen ai­heut­ta­mien poik­keus­o­lo­jen vai­ku­tus­ten ta­soit­ta­mi­sek­si teh­tä­vil­le tuki­toi­mil­le.

Tu­kea myös lu­ki­on aloit­ta­vil­le

Lu­ki­on aloit­ta­via opis­ke­li­joi­ta tu­e­taan ta­van­o­mais­ta enem­män, jot­ta var­mis­te­taan, ett­ei­vät ai­na­kaan luku­vuo­den aloi­tuk­sen mah­dol­li­set poik­keuk­sel­li­set ti­lan­teet vai­keu­ta opis­ke­li­jan lu­kio-opis­ke­luun orien­toi­tu­mis­ta. Aloit­ta­vat opis­ke­li­jat on Piek­sä­mäen lu­ki­os­sa ja­et­tu ai­kai­sem­paa pie­nem­piin oh­jaus­ryh­miin, jot­ta ryh­män­oh­jaa­ja op­pii tun­te­maan op­pi­laan­sa pa­rem­min.

En­sim­mäis­ten viik­ko­jen ai­ka­na aloit­ta­vat opis­ke­li­jat pe­reh­dy­te­tään lu­ki­o­lais­kan­net­ta­van käyt­töön, lu­ki­on di­gi­taa­li­siin oh­jel­mis­toi­hin ja oppi­ma­te­ri­aa­lei­hin.

Opet­ta­jien va­rau­tu­mi­nen uu­teen etä­o­pe­tus­jak­soon

Opet­ta­jil­le jär­jes­te­tään mah­dol­li­suuk­sia ke­hit­tää digi­o­saa­mis­taan ja var­mis­te­taan di­gi­taa­lis­ten vä­li­nei­den toi­mi­vuus sekä saa­ta­vuus, mi­kä­li syk­syl­lä jou­du­taan siir­ty­mään uu­del­leen etä­o­pe­tuk­seen.

Opet­ta­jia kan­nus­te­taan ja­ka­maan kes­ke­nään hy­viä ko­ke­muk­sia toi­mi­vis­ta ope­tus­käy­tän­nöis­tä.

Oppi­tun­nit voi­daan tar­vit­ta­es­sa pi­tää Te­am­sis­sa, jot­ta esim. va­paa­eh­toi­ses­sa ka­ran­tee­nis­sa ole­vat opis­ke­li­jat voi­vat seu­ra­ta oppi­tun­te­ja re­aa­li­ai­kai­ses­ti.

Piek­sä­mäen lu­ki­ol­le laa­di­taan eril­li­nen suun­ni­tel­ma ja lin­jauk­set sii­tä, mi­ten sekä min­kä­lai­sin to­teut­ta­mis­ta­voin poik­keuk­sel­li­siin ope­tus­jär­jes­te­lyi­hin mah­dol­li­ses­ti siir­ry­tään ja kuin­ka etä­o­pe­tus­ta ko­ro­na­ti­lan­teen niin vaa­ties­sa jär­jes­te­tään.

Ko­ro­na­vi­ruk­sel­le al­tis­tu­mis­ta ja tar­tun­taa en­nal­ta­eh­käi­se­viä toi­men­pi­tei­tä lähi­o­pe­tuk­ses­sa

“Mi­kä­li on tar­peen, niin jär­jes­te­tään tuki­o­pe­tus­ta. Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­tau­tu­vil­le voi­daan tar­jo­ta myös ”rää­tä­löi­ty­jä” ker­taus­mah­dol­li­suuk­sia. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan pyy­tä­mään tuki­o­pe­tus­ta.”

Luku­vuo­si 2021-2022Piek­sä­mäen lu­ki­on opin­to-opas1.8.2021