Laatutavoitteet ja painopistealueet

Piek­sä­mäen lu­ki­on ope­tus­jär­jes­te­lyt ovat moni­muo­toi­set ja tur­vaa­vat op­pi­lail­le mah­dol­li­suu­den suo­rit­taa lu­kio-opin­not 3 vuo­des­sa. Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­set val­ta­kun­nal­li­set sy­ven­tä­vät/va­lin­nai­set kurs­sit py­ri­tään to­teut­ta­maan kai­kis­sa ai­neis­sa. Ope­tus­ryh­mien koot pi­de­tään sa­man ko­kois­ten lu­ki­oi­den kes­ki­mää­räi­sel­lä ta­sol­la. Luku­vuo­den 2021-2022 yli­op­pi­las­tut­kin­non tu­lok­sis­sa py­ri­tään saa­vut­ta­maan val­ta­kun­nan kes­ki­arvo. Jat­ko-opin­to­kel­poi­suu­den suh­teen ta­voit­tee­na on, että 90% yli­op­pi­las­tut­kin­non suo­rit­ta­neis­ta ha­kee sa­ma­na vuon­na kou­lu­tuk­seen ja vä­hin­tään 10% ke­vään yli­oppi­lais­ta saa kor­ke­a­kou­lu­pai­kan to­dis­tus­va­lin­nal­la.

Uusi ope­tus­suun­ni­tel­ma lu­ki­on aloit­ta­val­le ikä­luo­kal­le

Luku­vuo­den 2021-2022 ai­ka­na ote­taan käyt­töön uusi ope­tus­suun­ni­tel­ma lu­ki­on aloit­ta­vil­le opis­ke­li­joil­le. Ope­tus­suun­ni­tel­maa ke­hi­te­tään luku­vuo­den ai­ka­na ko­ke­mus­ten, tar­peen ja saa­dun pa­laut­teen myö­tä. Uu­den ope­tus­suun­ni­tel­man su­ju­va käyt­töön­otto ja ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen ope­tus­suun­ni­tel­man ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti on luku­vuo­den tär­kein toi­min­nal­li­nen ta­voi­te.

Ope­tus­suun­ni­tel­ma on laa­dit­tu kou­lu­koh­tais­ten va­lin­nais­ten opin­to­jen osal­ta jous­ta­vak­si. Tun­ti­ja­koon on va­rat­tu mah­dol­li­suus eri oppi­ai­nei­den va­lin­nai­sil­le opin­noil­le ja yh­teis­työ­opin­noil­le. Va­lin­nai­sia opin­to­ja ke­hi­te­tään opis­ke­li­joil­ta saa­dun pa­laut­teen ja tar­pei­den mu­kai­ses­ti vuo­si­luok­ka ker­ral­laan.

Ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa on mää­ri­tel­ty myös opis­ke­li­jan oi­keus eri­tyis­o­pe­tuk­seen lu­kio-opin­nois­sa sekä li­säk­si oi­keus jat­ko-oh­jauk­seen lu­ki­on suo­rit­ta­mis­vuot­ta seu­raa­van vuo­den ai­ka­na. Luku­vuo­den 2021-2022 ai­ka­na ke­hi­te­tään oh­jauk­sen ja eri­tyis­o­pe­tuk­sen käy­tän­tö­jä saa­tu­jen ko­ke­mus­ten ja pa­laut­teen poh­jal­ta.

Lu­kio-ope­tus on jär­jes­tet­tä­vä niin, että jo­kai­sel­la lu­ki­o­lai­sel­la on ha­lu­tes­saan mah­dol­li­suus saa­da ko­ke­mus­ta kor­ke­a­kou­lu­o­pis­ke­lus­ta ja mah­dol­li­suus ke­hit­tää kan­sain­vä­lis­tä osaa­mis­taan sekä työ­e­lä­mä- ja yrit­tä­jyys­o­saa­mis­taan. Yh­teis­työ­muo­to­ja näi­den osaa­mis­ten to­teut­ta­mi­sek­si ke­hi­te­tään luku­vuo­den 2021-2022 ai­ka­na kaik­kien oppi­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan.

Val­ta­kun­nal­li­sis­sa ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa muu­te­taan lu­kio-opin­to­jen ra­ken­net­ta si­ten, että opin­not on ja­et­tu eri­mit­tai­siin mo­duu­lei­hin (1-3 opin­to­pis­tet­tä), jois­ta ra­ken­ne­taan eri­mit­tai­sia opin­to­jak­so­ja joko oppi­ai­neen si­säl­lä tai use­an eri oppi­ai­neen yh­tei­se­nä opin­to­jak­so­na. Piek­sä­mäen lu­ki­os­sa on tois­tai­sek­si laa­dit­tu  OPO1, PS1 ja TE1 pa­kol­li­siin mo­duu­lei­den yh­tei­nen Hy­vin­voin­ti -opin­to­jak­so, joka to­teu­te­taan en­sim­mäi­se­nä opin­to­vuon­na.

Luku­vuo­den ai­ka­na ke­hi­te­tään oppi­ai­nei­den vä­lis­tä yh­teis­työ­tä ja yh­tei­siä opin­to­jak­so­ja opis­ke­li­joil­ta saa­dun pa­laut­teen, tar­peen, ko­kei­lu­jen sekä toi­sis­ta lu­ki­ois­ta saa­tu­jen hy­vien käy­tän­tö­jen pe­rus­teel­la. Sa­moin ke­hi­te­tään te­maat­ti­sia opin­to­ja sekä lu­ki­o­dip­lo­me­ja.

Oppi­vel­vol­li­suu­den laa­jen­tu­mi­nen

Syk­syl­lä 2021 lu­ki­on­sa aloit­ta­vat ovat pää­sään­töi­ses­ti oppi­vel­vol­li­sia. Oppi­vel­vol­li­suu­den laa­jen­tu­mi­nen tuo oppi­lai­tok­sel­le uu­sia teh­tä­viä oppi­vel­vol­lis­ten oh­jaus- ja val­von­ta­vas­tuun muo­dos­sa. Yh­teis­työ­hön huol­ta­jien kans­sa tu­lee luo­da toi­mi­vat käy­tän­nöt ja peri­aat­teet. Pe­rin­tei­ses­ti lu­ki­os­ta ol­laan oltu yh­tey­des­sä huol­ta­jiin, kun tu­lee on­gel­mia. Jat­kos­sa ko­tei­hin ol­laan yh­tey­des­sä riit­tä­vän ajois­sa, ett­ei tule on­gel­mia. ”Oppi­vel­vol­li­suus­lu­ki­on” toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen on toi­nen luku­vuo­den ke­hit­tä­mis­koh­de.

Luku­vuo­den ai­ka­na ke­hi­te­tään toi­sen as­teen yh­teis­työ­tä oppi­vel­vol­li­suu­den to­teut­ta­mi­ses­sa  sekä eri­tyi­ses­ti uu­den tut­kin­toon val­mis­ta­van kou­lu­tuk­sen (TUVA) ke­hit­tä­mi­ses­sä. Yh­teis­työ­tä ja toi­min­ta­kult­tuu­ria Ese­dun kans­sa yh­tei­sis­sä ti­lois­sa ra­ken­ne­taan pie­nin as­ke­lin kou­lun ar­jes­sa.

Han­ke­toi­min­ta

Toi­vot­ta­vas­ti opis­ke­li­joil­le suun­nat­tu kan­sain­väli­syys­han­ke ”Against On­li­ne Sla­ve­ry” sekä opet­ta­jien kan­sain­väli­syys­han­ke ”Muil­le mail­le vie­ra­hil­le” voi­daan käyn­nis­tää jäl­leen ko­ro­na­vuo­den jäl­keen. Mi­kä­li ko­ro­na suo, niin sekä opis­ke­li­jat että opet­ta­jat tu­le­vat te­ke­mään luku­vuo­den ai­ka­na usei­ta han­ke­vie­rai­lu­ja.

Opis­ke­li­joi­den hank­keen tee­ma­na on me­di­a­luku­tai­to ja läh­de­kri­tiik­ki. Kump­pa­ni­mai­ta ovat Turk­ki, Ita­lia, Liet­tua, Ro­ma­nia, Por­tu­ga­li ja Suo­mi. Opet­ta­jien hank­keen ta­voit­tei­na on kie­li­tai­don, pro­jek­ti­o­saa­mi­sen ja am­ma­til­li­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen tuo­mal­la kan­sain­vä­lis­tä näkö­kul­maa eri oppi­ai­nei­siin sekä uu­teen ope­tus­suun­ni­tel­maan.

Työ­e­lä­mä­yh­teyk­siä ke­hi­te­tään syk­syn 2021 ai­ka­na osal­lis­tu­mal­la YES Ete­lä-Sa­von koor­di­noi­maan ESR:n ra­hoit­ta­maan yrit­tä­jyys­kas­va­tus­hank­kee­seen ”Yrit­tä­jyys­kas­va­tuk­sel­la elin­voi­maa Ete­lä-Sa­voon – Me­nes­tyk­sen ti­mant­ti”.

Ko­ro­na­ti­lan­tees­ta pa­lau­tu­mi­nen

Luku­vuo­den 2021-2022 ta­voit­tee­na on pa­la­ta poik­keuk­sel­li­sis­ta ope­tus­jär­jes­te­lyis­tä ta­kai­sin ta­val­li­seen ja tur­val­li­seen kou­lu­ar­keen sekä lähi­o­pe­tuk­seen, pe­da­go­gi­seen nor­maa­liin.

Poik­keus­o­lois­sa mah­dol­li­ses­ti syn­ty­neen op­pi­mis- ja hy­vin­voin­ti­va­jeen jäl­ki­hoi­toa jat­ke­taan moni­puo­li­sil­la tuki­toi­mil­la. Luku­vuo­den mit­taan py­ri­tään vah­vis­ta­maan yh­tei­söl­li­syyt­tä ja pa­nos­te­taan ryh­mäy­ty­mi­seen. Opis­ke­li­joi­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä seu­ra­taan sys­te­maat­ti­ses­ti ja eri­lai­sia tuki­toi­mia ke­hi­te­tään ja tar­jo­taan ak­tii­vi­ses­ti.

Edel­li­sen luku­vuo­den etä­o­pe­tus­jak­so­jen ai­ka­na käyt­töön otet­tu­ja uu­sia toi­min­ta­ta­po­ja ja pe­da­go­giik­kaa ke­hi­te­tään so­vel­tu­vin osin opis­ke­li­joil­ta saa­dun pa­laut­teen mu­kaan osak­si kou­lun toi­min­taa.

“Ta­voit­tee­na on olla ko­tei­hin yh­tey­des­sä riit­tä­vän ajois­sa, ett­ei tule on­gel­mia.”

“Luku­vuo­den 2021-2022 ta­voit­tee­na on pa­la­ta poik­keuk­sel­li­sis­ta ope­tus­jär­jes­te­lyis­tä ta­kai­sin ta­val­li­seen ja tur­val­li­seen kou­lu­ar­keen sekä lähi­o­pe­tuk­seen, pe­da­go­gi­seen nor­maa­liin.”

Luku­vuo­si 2021-2022Piek­sä­mäen lu­ki­on opin­to-opas1.8.2021