Siilinjärven lukio: Laatutyön tavoitteena pedagoginen hyvinvointi

Radikaalisti kukoistava lukio

Sii­lin­jär­ven lu­kio aloit­ti koko­nais­val­tai­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ja pe­da­go­gii­kan ke­hi­tyk­sen syk­syl­lä 2022. Ke­hi­tys­työ aloi­tet­tiin ar­vo­jen kir­kas­ta­mi­sel­la lu­ki­on hen­ki­lö­kun­nan, opis­ke­li­joi­den ja huol­ta­jien kans­sa. Arvo­työs­ken­te­ly sel­ven­si sitä, mi­ten lu­ki­on ar­vot avoi­muus, laa­duk­kuus ja yh­tei­söl­li­syys nä­ky­vät käy­tän­nön ar­jes­sa ja mi­ten nii­den nä­ky­mis­tä voi­tai­siin en­ti­ses­tään vah­vis­taa. Sel­vi­tys­työn jäl­keen opis­ke­li­jat loi­vat meil­le jär­jes­tys­sään­tö­jen ti­lal­le Sii­lin­jär­ven lu­ki­on toi­min­ta­oh­jeet. Toi­min­ta­oh­jei­ta tuli lo­pul­ta vii­si:

Nämä toi­min­ta­oh­jeet muo­dos­ta­vat ny­kyi­sin pe­ri­o­dien tee­mat. Toi­min­ta­oh­jei­den vi­si­ok­si muo­tou­tui Ra­di­kaa­lis­ti ku­kois­ta­va lu­kio. Vi­si­os­sa ku­kois­tus viit­taa koko­nais­val­tai­seen hy­vin­voin­tiin. Aja­tuk­se­na on se, että jo­kai­nen yh­tei­sön jä­sen saa lu­ki­os­sa sel­lai­sen kas­vu­a­lus­tan, jos­sa hä­nel­lä on mah­dol­li­suus lois­taa ja ku­kois­taa. Ra­di­kaa­lius viit­taa sii­hen, että teem­me ja ko­kei­lem­me roh­ke­as­ti asi­oi­ta uu­del­la ta­val­la.

Tiimioppiminen

Olem­me ot­ta­neet käyt­töön tii­mi­or­ga­ni­saa­ti­o­mal­lin, jos­sa ope­tus­hen­ki­lös­tö on ja­et­tu op­pi­mis­tii­mei­hin. Ne työs­ken­te­le­vät ak­tii­vi­ses­ti kou­lun pe­da­go­gi­sen ke­hi­tyk­sen ää­rel­lä. Tii­mi­työs­ken­te­lyn kes­ki­ös­sä on di­a­lo­gi, joka koos­tuu nel­jäs­tä ele­men­tis­tä; kuun­te­lus­ta, kun­ni­oi­tuk­ses­ta, odo­tuk­ses­ta ja suo­ras­ta pu­hees­ta. Lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat tii­mi­jak­soon lu­ki­on en­sim­mäi­sen pe­ri­o­din ai­ka­na. Hen­ki­lös­tön tii­mi­työs­ken­te­ly on luon­tai­nen jat­ko opis­ke­li­joi­den tii­mi­työs­ken­te­lyl­le.

Positiivinen pedagogiikka

Sii­lin­jär­ven lu­kio on ke­hit­tä­nyt po­si­tii­vi­sen pe­da­go­gii­kan mal­lia. Sii­nä kes­ki­ös­sä on koko kou­lu­yh­tei­sön koko­nais­val­tai­sen hy­vin­voin­nin ke­hit­tä­mi­nen. Eri­tyi­sen tär­ke­ää on, että kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ri ja pe­da­go­giik­ka pe­rus­tuu vah­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­seen ja hyö­dyn­tä­mi­seen sekä hy­vän huo­maa­mi­seen jo­kai­sen yk­si­lön työs­ken­te­lys­sä ja kou­lun toi­min­nas­sa.

Oppimisen tuen kehittäminen

Op­pi­mi­sen tuen kes­ki­ös­sä on moni­puo­li­nen pe­da­go­giik­ka. Ope­tus­hen­ki­lös­töä on kou­lu­tet­tu si­säi­ses­ti ker­ran kuu­kau­des­sa ta­pah­tu­vis­sa pe­da­pa­jois­sa (vah­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­nen ja hyö­dyn­tä­mi­nen, vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen ja ajan­käy­tön hal­lin­ta ja sen opet­ta­mi­nen). Kai­kil­le lu­ki­o­lai­sil­le teh­dään lu­ki­tes­tit ja ma­te­ma­tii­kan läh­tö­taso­tes­tit. Näi­den pe­rus­teel­la opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan tuki­o­pin­toi­hin. Lu­ki­os­sam­me on käy­tös­sä ker­ran vii­kos­sa pi­det­tä­vä Jat­kot-työ­paja (räs­ti­teh­tä­vät ja op­pi­mi­sen tuki). Ryh­män­oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja ja ryh­män­oh­jaa­ja pi­tä­vät ker­ran pe­ri­o­dis­sa ROO­PE-pa­la­ve­rin. Sii­nä so­vi­taan yk­si­lö­koh­tai­sis­ta tuki­toi­mis­ta opis­ke­li­joil­le.

Pois­sa­o­lo­jen seu­ran­nas­ta on siir­ryt­ty läs­nä­olon vah­vis­ta­mi­seen. Py­rim­me sel­vit­tä­mään ja rat­ko­maan opis­ke­li­jan ja huol­ta­jan kans­sa mah­dol­li­set kou­lun­käyn­nin haas­teet. Ryh­män­oh­jaus­ta pi­de­tään kak­si ker­taa pe­ri­o­dis­sa ja siel­lä opis­ke­li­jat täyt­tä­vät opin­to­jen seu­ran­ta­lo­mak­keen ja poh­ti­vat po­si­tii­vi­sen kas­va­tuk­sen mu­kai­sia pe­ri­o­di­tee­mo­ja.

Li­säk­si olem­me luo­neet uu­den “Te­hoa, mo­ti­vaa­ti­o­ta ja hy­vin­voin­tia” – opin­to­jak­son.

Hyö­dyn­näm­me RMP- ja RSMP-mo­ti­vaa­ti­o­pro­fii­le­ja hen­ki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den toi­min­nan ja työs­ken­te­lyn mo­tii­vien kar­toi­tuk­ses­sa.

Laatutyö jatkuu

Sii­lin­jär­ven lu­kio on ol­lut mu­ka­na kah­des­sa laa­tu­hank­kees­sa. Itä-Suo­men lu­ki­oi­den laa­tu­han­ke (20 lu­ki­o­ta) ja seu­tu­lu­ki­oi­den laa­tu­han­ke (17 lu­ki­o­ta). Hank­kei­den avul­la olem­me luo­neet koko­nais­ku­van lu­ki­on laa­tu­työs­sä ja muo­kan­neet kou­lun ra­ken­tei­ta, jot­ta ne tu­ki­si­vat laa­tu­stra­te­gi­an mu­kais­ta työs­ken­te­lyä. Laa­tu­työn ke­hit­ty­mis­tä tu­ke­maan olem­me pe­rus­ta­neet lu­ki­on laa­tu­tii­min, joka koor­di­noi lu­ki­on laa­tu­stra­te­gi­an mu­kais­ta val­mis­te­lua ja käy­tän­nön työ­tä. Laa­tu­tii­mi on aloit­ta­nut laa­tu­käsi­kir­jan kir­joit­ta­mi­sen syk­syl­lä 2024 sa­mal­la ra­ken­ta­en laa­tua mit­taa­via mit­ta­ris­to­ja. Laa­tu­tii­mi te­kee työ­tään yh­teis­työs­sä kou­lun hen­ki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den sekä huol­ta­jien kans­sa. Olem­me ot­ta­neet käyt­töön opis­ke­li­joi­den pe­ri­o­deit­tain ta­pah­tu­van oman op­pi­mi­sen itse­ar­vi­oin­nin, joka to­teu­te­taan ryh­män­oh­jauk­ses­sa. Olem­me aloit­ta­neet laa­tu­jär­jes­tel­män ra­ken­ta­mi­sen ja lu­ki­on toi­min­nan pro­ses­sien ku­vauk­sien kir­joit­ta­mi­sen. Li­säk­si olem­me luo­neet laa­tu­työn vuo­si­kel­lon.

Olli Lip­po­nen

reh­to­ri

Sii­lin­jär­ven lu­kio

Anu Jyl­hä­sal­mi

han­ke­koor­di­naat­to­ri

Sii­lin­jär­ven lu­kio

Kat­sot­han myös ke­hit­ty­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria kos­ke­vat Sii­lin­jär­ven lu­ki­on laa­ti­mat eri­tyis­o­pet­ta­jan ja ai­neen­o­pet­ta­jan yh­teis­työ­tä kä­sit­te­le­vät laa­tu­kor­tit “Pe­da­pa­ja” ja “Jat­kot-paja”.

Laa­tua seu­tu­kau­pun­ki­lu­ki­oi­hinToi­mit­ta­neet Outi-Ma­ria Kart­tu­nen ja Lee­ni Kir­ves­mäki31.3.2025